نبود ارتباط موثر بین دستگاه‌های اجرایی و نخبگان؛ عامل توسعه نیافتگی مارندران
کد خبر: 3760370
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴

نبود ارتباط موثر بین دستگاه‌های اجرایی و نخبگان؛ عامل توسعه نیافتگی مارندران

گروه معارف- رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه مازندران گفت: نبود ارتباط موثر بین نخبگان، فعالان اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی منجر شد تا زیرساخت‌ها برای رسیدن به توسعه فراهم نشود.

 نبود ارتباط موثر بین دستگاه‌های اجرایی و نخبگان؛ عامل  توسعه نیافتگی مارندران

به گزارش ایکنا از مازندران واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران شب گذشته نهم آبان ماه در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه مازندران با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی توسعه پایدار استان مازندران، اظهار کرد: هدف اصلی این نشست هم‌اندیشی، هماهنگ‌کردن فعالیت فعالان توسعه در استان مازندران است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی در بعد انسانی در مباحث توسعه وجود دارد که بخشی از آنها در استان و برخی دیگر در خارج از مازندران هستند، افزود: قرار است با این نشست هم‌اندیشی این ظرفیت‌ها تلاقی پیدا کنند تا بتوان از ظرفیت‌های این افراد در توسعه مازندران بهره گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه دو قشر خاص نخبگان و سرآمدان غیرمقیم و تسهیلگران توسعه شهرستانی در این هم‌اندیشی حضور دارند، تصریح کرد: پس از شکل‌گیری اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، قرار بود که استفاده از ظرفیت شهروندان این استان برای توسعه مازندران مورد استفاده قرار بگیرد و در این راستا مصمم به راه‌اندازی کمیته تسهیلگران توسعه شهرستان‌ها شدیم.

وی با بیان اینکه تسهیلگران در حوزه‌های مختلف، کانون‌های شهرستانی را شکل دادند، افزود:  توسعه پایدار شامل سه محور محیط‌ زیست، انرژی و انسان است که به نوعی انرژی و محیط زیست در خدمت انسان قرار دارد.

عبدالهیان با اشاره به اینکه دلیل برگزاری این هم‌اندیشی این است که با وجود برنامه‌های مختلف توسعه‌ای، خروجی آن با ظرفیت‌های ذاتی مازندران همخوانی ندارد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلیل این امر این است که برنامه‌ها از بالا به پائین تدوین می‌شود و نقش موثر شهروندان در این توسعه کمتر دیده شده است.

وی افزود: در توسعه پایدار زیرساخت‌هایی باید فراهم شود و این امر نیازمند مقدماتی است که باید توسط دولتمردان انجام شود اما در این راستا همچنان با مشکل رو به رو هستیم و به مرحله فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه نرسیده‌ایم.

عبدالهیان با بیان اینکه عدم ارتباط موثر مراکز علمی و دانشگاهی، عدم ارتباط موثر بین شهروندان در تمام اقشار، عدم ارتباط موثر بین نخبگان، فعالان اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی منجر شد تا زیرساخت‌ها برای رسیدن به توسعه فراهم نشود، گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی با وجود زحمت مدیران و روئسا نتوانستند از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنند  گویی تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شدند که فقط منافع خود را لحاظ می‌کنند.

نقش موثرین جامعه در فرهنگ‌سازی

نبود ارتباط موثر بین دستگاه‌های اجرایی و نخبگان؛ عامل  توسعه نیافتگی مارندران

وی با اشاره به اینکه هم‌اندیشی توسعه پایدار مازندران فضایی را ایجاد می‌کند که جنبش تسهیلگری توسعه را در استان شکل می‌دهد، ادامه داد: نکته مهم این است که فرهنگ‌سازی در یک موضوعی توسط موثرین اتفاق می‌افتد و این افراد موثر صرفا بحث تحصیلات نیست، بلکه کسانی هستند که در یک منطقه خاص نفوذ دارند و می‌توانند در فرهنگ‌سازی کمک‌کار باشند و هدف از تشکیل کمیته تسهیلگران نیز شناسایی همین افراد موثر است.

رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا این نشست هم‌اندیشی در سال‌های آینده به صورت علمی برگزار شود، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا رویداد علمی تنها به خروجی مقاله منتج نشود بلکه مقاله‌هایی پذیرفته شود که مشکلی از استان مازندران را برطرف کند و قابل اجرایی و حل مشکل در جامعه را داشته باشد.

انتهای پیام

captcha