روزهای قرآنی یک حافظ/ تجدیدنظر در برگزاری مسابقات قرآن تحولی عمیق را در زندگی مردم رقم خواهد زد
کد خبر: 3760382
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

روزهای قرآنی یک حافظ/ تجدیدنظر در برگزاری مسابقات قرآن تحولی عمیق را در زندگی مردم رقم خواهد زد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ کل قرآن گفت: به نظر می‌رسد اگر محدوده وسیع‌تری برای حفظ موضوعی قرآن درنظر گرفته شود، مسابقات قرآن می‌تواند تحول عمیقی در زندگی مردم، سبک زندگی و نگرش‌های سیاسی، اجتماعی و..آنها ایجاد کند.

روزهای قرآنی یک حافظ/ تجدیدنظر در مسابقات قرآنی، تحولی عمیق را در زندگی مردم رقم خواهد زد

مصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۳۲ سال سن دارم و از دوران ابتدایی علاقمندی به حفظ قرآن در من وجود داشت. کلاس پنجم دبستان با تشویق‌های مادر و استاد بزرگوارم حاج غلامرضا بهنام شروع به حفظ قرآن کردم و در مقطع راهنمایی حفظ قرآن را کامل کرده و به انجام رساندم. با فراز و نشیب‌هایی که در مسیر حفظ قرآن وجود داشت، در مدت سه سال و نیم این کار به طول انجامید. 

او در پاسخ به اینکه تاثیرگذارترین آیه قرآن در زندگی‌ شخصی شما کدام است،‌ گفت: تاثیرگذارترین آیه در مقاطعی آیه ۵۳ سوره زمر که به آمرزش همه گناهان و امیدواری به رحمت خدا تاکید دارد، در مقطعی آیه ۷و ۸ سوره زلزال که در مورد تاثیر نیکی و بدی در زندگی است، در مقطعی آیه ۳۶ سوره زمر در رابطه با آن که خدا را دارد، بی نیاز از همه خلایق است.
این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: آیه ۳۹ و ۴۰ سوره نجم نیز در رابطه با سعی و کوشش انسان بوده که بسیار در زندگی‌ام اثرگذار بود. همچنین آیه «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ»، سوره زخرف که می‌فرماید: «در آن روز ياران جز پرهيزگاران بعضي‏شان دشمن بعضى ديگرند»، نیز بسیار آیه تاثیرگذاری است که به انسان می‌فهماند دوستی‌های بر محور خدا پایدار است.
وی افزود: به لطف خداوند توانستم رتبه دوم مسابقات دهه فجر کشور در رشته حفظ کل در سال ۸۷، رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان نیروهای مسلح در سال ۸۴، رتبه اول حفظ کل مسابقات اوقاف استان، رتبه چهارم مسابقات حفظ موضوعی کشور سال۹۶ و رتبه سوم مسابقات حفظ موضوعی کشور مسابقات اوقاف و امور خیریه در اراک را به دست آورم.
این کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث توصیه‌ای نیز به جوانان‌ داشت و ادامه داد: انس بیش از پیش با قرآن و اهل بیت(ع)، تلاش و کوشش هرچه بیشتر در زندگی بسیار به موفقیت جوانان کمک خواهد کرد. بهره مندی از فرصت‌ها و پشتکار و خستگی ناپذیری، مطالعه روزانه یک صفحه از قرآن به همراه ترجمه و تدبر در معانی برای درک بیشتر آیات نیز می‌تواند کمک کننده جوانان باشد.
وی اظهار کرد: همچنین مداومت بر تلاوت سوره‌هایی مانند سوره‌های یس، واقعه وملک که علاوه بر فضایل ویژه این سوره‌ها، انسان را زودتر به مقصود می‌رساند‌. مداومت بر خواندن این سوره‌ها هر شب یا روز، بعد از مدتی انسان را حافظ این سوره‌ها می‌کند و ره صدساله یک ساله یا حتی یک شبه پیموده می‌شود.
تخطی از آیین نامه؛ شکافی بزرگ در مسابقات قرآن
فریدونی ادامه داد: نفس برگزاری مسابقات حفظ موضوعی قرآن خوب است اما انتقادات جدی به شیوه و برگزاری مسابقات وجود دارد.
وی افزود: به عنوان مثال خط کشی مناسبی در برخی از مراحل وجود ندارد به طوری که من در یکی از این مسابقات در حالی که رتبه اول بودم اما هجمه غیراخلاقی ایجاد شده در این مسابقات و تحت تاثیر قرارگرفتن داور، در مرحله پایانی باعث شد تا رتبه‌ام تقلیل یابد و سلیقه داوران بیش از آیین نامه در رتبه‌ها دخیل شود.
این کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه انتقادات بسیاری به نحوه مسابقات وجود دارد، تصریح کرد: عدم پخش زنده این مسابقات باعث این هجمه‌ها شد چرا که در هر آیتم شرکت کنندگان به داوران دسترسی داشتند.
فریدونی ادامه داد: تخطی برخی داوران از آیین نامه اجرایی مسابقات از دیگر انتقادات به برگزاری مسابقات قرآنی در کشور است.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر محدوده وسیع تری برای حفظ موضوعی درنظر گرفته شود، این مسابقات می‌تواند تحول عمیقی در زندگی مردم، سبک زندگی و نگرش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند.
این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: ترکیب مسابقات آوایی همانند حفظ کل با موضوعات و مفاهیم قرآن یا تقویت همین رشته می‌تواند تاثیر کاربردی زندگی قرآنی را به جوانان، نوجوانان و آحاد مردم نشان دهد. حفظ موضوعی علاوه بر جذابیت، کاربرد و ارتباط بیشتری را در زندگی ایجاد می‌کند و هنوز در مرحله ابتدایی خود قرار دارد.
وی در پایان یادآور شد: تمام این تلاش‌ها برای فراگیر شدن مفاهیم قرآن است چرا که اگر این مفاهیم در زندگی فراگیر شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی برطرف خواهد شد.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha