دریافت اعتبارات برای توسعه کتابخانه‌ها امری دشوار است
کد خبر: 3760439
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
معاون استاندار خراسان رضوی:

دریافت اعتبارات برای توسعه کتابخانه‌ها امری دشوار است

گروه فرهنگی - معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: گرفتن اعتبارات لازم در زمینه‌هایی مثل توسعه کتابخانه‌ها کار بسیار دشواری است.

دریافت اعتبارات برای توسعه کتابخانه‌ها امری دشوار استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد نوروزیان امروز در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: بهره‌برداری کتابخانه مرکزی مشهد یک اقدام ارزنده‌ بود که مدیر کل نهاد کتابخانه‌های استان از ابتدا به طور جدی آن را دنبال کردند.

وی اضافه کرد: از طرفی همانگونه که می‌دانیم ما با مشکل کاهش اعتبارات عمرانی مواجهیم. در خصوص آب، برق، گاز روستایی و... اعتبارات راحت‌تر تامین می‌شود اما متاسفانه هنوز بخشی از مسئولان به آن حد از رشد نرسیده اند که نیاز به کتابخانه را ضروری بدانند. بنابراین اخذ اعتبارات در چنین زمینه‌ای بسیار کار مشکلی است که با این حال نهاد توانست اقدام خوبی در زمینه تکمیل کتابخانه مرکزی مشهد صورت دهد.

نوروزیان در خصوص مصوبه عضویت 300 هزار دانش‌آموز در کتابخانه‌ها افزود: همین اقدام که آموزش و پرورش توانسته است 130 هزار نفر دانش‌آموز را به عضویت کتاب‌خانه‌ها درآورد، گام بزرگی است و نیمی از هدف‌گذاری برای عضویت دانش‌آموزان محقق شده است و اگر چنین فعالیتی دنبال شود، کار ارزنده‌ای است؛ ضمن اینکه کتابخانه‌های ما در شرایط فعلی، زمانی می‌تواند افراد را جذب کند که تمام شرایط، الزاامات و نیازمندی‌ها را در کنار هم دارا باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بر لزوم جذب دانش‌آموزان به سمت کتابخانه و کتابخوانی تاکید و بیان کرد: این توقع از آموزش و پرورش است که چگونه دانش‌آموز به سمت کتاب‌خانه‌ها جذب شود. پس این خلاقیت و پویایی را از آموزش و پرورش توقع داریم. البته سیستم ما دچار مشکل است ولی در این سیستم معیوب و کم‌کارکرد نیز، در خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیار بالایی را دارا هستیم و اگر مقداری خلاقیت و ابتکار به خرج دهیم، اقدامات زیاد می‌توان صورت داد. بنابراین اینکه چگونه می‌توان دانش‌آموزان را به کتاب‌ و کتاب‌خوانی جذب کرد، امری است که از آموزش و پرورش انتظار می‌رود و نرم‌افزار لازم در این خصوص از سوی این نهاد باید تهیه شود؛ در عین حال، نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند امکانات، شرایط و سخت‌افزار را فراهم کند.

نوروزیان خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب فضای کشور به گونه‌ای شد که تب کتاب‌خوانی در آن بالا گرفت و هسته‌های مطالعاتی تشکیل می‌شد. به طور مثال کتاب‌های شهید مطهری و... را در همین هسته‌های مطالعاتی می‌خواندیم که بسیار اثرگذار و ماندگار بود. اکنون نیز اینترنت و فضای مجازی مانع از کتابخوانی نبوده و می‌تواند به مقوله مطالعه کمک کند که البته اگر دقتی در این مورد صورت نگیرد، افراد و انسان‌هایی با انبوهی از اطلاعات سطحی در جامعه به بار می‌آیند.

وی عنوان کرد: ضعفی که در کشور وجود دارد، مربوط به معرفی کتاب و سایت‌های تخصصی است که به طور ویژه و خاص کتاب‌های خوب را در حوزه‌های مختلف معرفی کند. البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا حدی این کار را در تخصص خود انجام می‌دهد اما به شکل ویژه‌تر و خاص باید امکانی باشد که کتاب‌های خوب در حوزه‌های مختلف معرفی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی ضمن تاکید بر کنترل ورودی کتاب‌ها به کتاب‌خانه‌ها گفت: اینکه اصرار داریم کتابخانه‌ها را زیر نظر و تحت پوشش تخصصی کتابخانه‌ها آوریم؛ به همین جهت است که باید مساله ویرایش و ورود و خروج کتاب‌ها کنترل شود؛ به این دلیل که افراد تحصیل‌ کرده در این رشته در حال فعالیت در نهاد کتابخانه‌ها هستند. ضمن اینکه رشته کتابداری یک دانش و رشته دانشگاهی است و نمی‌توان هرکسی را در این فعالیت گمارد. 

نوروزیان افزود: ما جشنواره‌های گوناگونی در زمینه کتابخوانی از جمله جشنواره رضوی را برگزار می‌کنیم که ماحصل و خروجی چنین جشنواره‌هایی حداقل باید آن باشد که کتاب خوب را معرفی کرده و این کتاب‌ها ترویج و تبلیغ شوند؛ بنابراین اقدامات زیادی می‌توان انجام داد که خیلی از آن‌ها هم مربوط به پول و هزینه نیست و با همین اعتبارات اندک می‌توانیم فعالیت‌هایی در حوزه کتاب انجام دهیم. منتها مقداری نیاز به خلاقیت در این خصوص داریم و در شرایطی که انواع و اقسام رسانه‌ها در حال فعالیتند، می‌توان از آن‌ها نیز در جهت ترویج کتابخوانی کمک گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در خصوص اقدامات صورت‌ گرفته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: توجه به حاشیه شهر کار بسیار ارزنده‌ای است که صورت گرفته؛ همچنین مشارکت خانواده‌ها همان تعاملات گرمی است که از آن سخن می‌گوییم و نیاز امروز جامعه ماست؛ به این دلیل که اگر بتوانیم خانواده‎ها را با فرزندان خویش درگیر کتابخوانی کنیم، بسیار اقدام ارزنده‌ای است. همچنین، در برنامه‌هایی که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در طی این یک سال داشته است، کتابخانه‌های خوبی در استان افتتاح شد که کتابخانه مرکزی مشهد نیز در شرف اتمام و بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: رشد آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره کتاب رضوی نیز جزو توفیقاتی است که از نظر بنده باید استمرار یابد. ضمن اینکه ما در حوزه‌ها و ابعاد مختلف نیاز به جشنوراه داریم. از طرفی تاسف‌آور است که تحصیل‌کردگان ما در بهترین دانشگاه‌های کشور، کتاب مطالعه نمی‌کنند و بخشی از این مشکل به عهده ما و همین جلسه است که توقع داریم دوستان کماکان در این خصوص کمک مطلوبی کنند.

نوروزیان خاطرنشان کرد: نیازمندی‌ها و مشکلات ما بیش از آن است که با این اقدامات ارزشمند بتوان به آن پاسخ داد و باید تلاش بیشتری در این خصوص انجام دهیم و پیشنهاد بنده این است که ذیل این شورا، کمیته‌های تخصصی را شکل داده تا دائما در طول سال با صاحب‌نظران به بحث نشسته و ماحصل بحث‌های تخصصی، مصوباتی شود که جنبه پیگیری و ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

انتهای پیام

captcha