بسته‌های چاره‌اندیشی اتاق فکر؛ راه‌کاری که ناکام ماند
کد خبر: 3760476
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳

بسته‌های چاره‌اندیشی اتاق فکر؛ راه‌کاری که ناکام ماند

گروه معارف - دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران دیروز ۱۰ آبانماه در دومین نشست هم اندیشی فعالان توسعه پایدار مازندران اظهار کرد: در حالی که قرار بود در اتاق فکر توسعه و تعالی کار متفاوتی با ضمانت اجرایی انجام شود و به جای برنامه ریزی بسته‌های چاره اندیشی گنجانده شود، اما متاسفانه این امر محقق نشد.

بسته‌های چاره‌اندیشی اتاق فکر؛ راهکاری که ناکام ماند
به گزارش ایکنا مازندران، دومین نشست هم اندیشی فعالان توسعه پایدار مازندران ظهر دیروز دهم آبان ماه با هدف تسهیل‌گری توسعه استان مازندران در حوزه‌های مختلف از جمله محیط ‌زیست، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، احزاب، رسانه، معماری و هنر، انسان و سلامت، انسان و طبیعت با حضور اعضای اتاق فکر توسعه و تعالی استانداری، اساتید دانشگاه‌ها و جمعی از افراد موثر مسیر توسعه استان در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران برگزار شد. 
برگزاری 150 جلسه در اتاق فکر توسعه  و تعالی مازندران 
محسن جهانشاهی دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در این همایش با اشاره به اینکه اتاق فکر در سال گذشته و به دستور استاندار وقت (محمد اسلامی) کار خود را آغاز کرد، گفت: مقرر شد تا مسیر توسعه و تعالی با هم اندیشی افراد صاحب اندیشه در این اتاق بررسی و طرح ریزی شود. 
وی با بیان اینکه 14 کارگروه در این اتاق فکر تشکیل شد، اظهار کرد: بیش از 150 جلسه در اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران برگزار شد. 
دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تصریح کرد: ساختارهای اتاق فکر تا جایی که قرار بود با مقام‌های اجرایی کار کند خوب عمل کرد و این دغدغه وجود داشت که با سمن‌ها و بخش‌های خصوصی نتواند ارتباط خوبی برقرار کند که خوشبختانه با این نشست‌ها و همایش ها امیدهای ما زنده شد. 
جهانشاهی اظهار کرد: در حالی که قرار بود در اتاق فکر توسعه و تعالی کار متفاوتی با ضمانت اجرایی انجام شود و به جای برنامه ریزی بسته‌های چاره اندیشی گنجانده شود، اما متاسفانه این امر محقق نشد. 
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که هسته‌های مرکزی شهرستان‌ها هم تشکیل و راه‌اندازی شود گفت: دستاورد امروز می‌تواند پیوند اعضای کارگروه توسعه تعالی استان باشد و امیدوارم بتوانیم در این اتاق فکر شهرستان‌ها را به هم پیوند دهیم. 

بسته‌های چاره‌اندیشی اتاق فکر؛ راهکاری که ناکام ماند
دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید کرد: استان مازندران یکی از استان‌های نخبه پرور کشور و همچنین دومین استان نخبه پرور از نظر کیفیت است. 
علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز درادامه این همایش اظهار کرد: توسعه پایدار سه وجه مهم دارد که نخستین آن توسعه انسان است که باید تمام نهادهای دولتی و خصوصی تلاش‌های خودشان را برای این امر به‌کار گیرند. 
وی خاطرنشان کرد: محیط زیست وجه دوم توسعه پایدار است و باید نگاه کلانی نسبت به نعمت های خدادای داشته باشیم و در این راستا هنوز نتوانستیم فکری به حال پسماند و فاضلاب های شهری مازندران انجام دهیم. 
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکنولوژی ارتباطات وجه سوم ارتباطات است که زیرساخت این امر مهم باید هرچه زودتر انجام شود. 
اسماعیلی افزود: قانون گذاری وظیفه نخست مجلس و همچنین نظارت بخش دوم کار قوه مقننه است و همچنین باید ارتباط بین دانشگاه‌ها باید حفظ شود چراکه در توسعه کار بسیار موثر است.  
اهمیت  اجرایی شدن مصوبات در هم اندیشی 
همچنین در ادامه، سید جواد ساداتی نائب رئیس شورای استان مازندران نیز با اشاره به اینکه 6 اصل از اصل قانون اساسی به شورای اسلامی تعلق گرفته و بسیاری از این اصول مغفول مانده است خاطر نشان کرد: در کنار مجلس قوه قضاییه و دولت شورا به عنوان یک قوه در نظر گرفته شده و بسیاری نقد نسبت به آنها به ویژه انتخاب این نماینده در نظر گرفته شده است. 
وی با تاکید بر اینکه نتیجه و برآیند مصوبات چه ضمانتی برای اجرایی دارد ادامه داد: شورای اسلامی هم می توانست در شهرها به استاندار مشاوره دهد اما اتاق فکر برای این ایجاد شد که شوراها نتوانستند به وظیفه خود به دلیل نداشتن تخصص های مختلف عمل کنند. 
نائب رییس شورای استان تصریح کرد: اجرایی شدن این مصوبات در هم اندیشی اهمیت داشته و همه نسبت به  این امر دغدغه دارند. 

بسته‌های چاره‌اندیشی اتاق فکر؛ راهکاری که ناکام ماند

واحد عبداللهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در حاشیه این همایش و در گفت وگویی با ایکنا اظهار کرد: این همایش بر این اصل بنا شده که ما نظر شهروندان را جمع‌آوری کنیم. 
وی افزود: این همایش از بالا به پایین نبوده و رویکرد آن از پایین به بالا است تا افراد در کارگروه‌های مختلف تخصصی دیدگاه‌ها و نظراتشان را اعلام ‌کنند. 
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: ۹ کارگره در این هم‌اندیشی با حضور تسهیل‌گران توسعه شهرستانی که ذیل اتاق فکر توسعه و تعالی استان هستند، شکل گرفت. 
عبدالهیان با اشاره به اینکه این هم‌اندیشی با هدف تسهیل‌گری توسعه استان مازندران است، اظهار کرد: این حرکت به این معنا است که ما تسهیل‌گران توسعه را در حوزه‌های مختلف از جمله محیط‌ زیست، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... گردهم آوردیم تا دیدگاه‌ها و نظراتشان را بیان کنند. 

نقش شهروندان در توسعه پایدار
وی ادامه داد: توسعه دارای سه محورِ انرژی، محیط زیست و انسان است و  محیط ‌زیست و انرژی برای رسیدن به کمال در خدمت انسان هستند. 
رئیس کارگروه مدیریتِ دانش و توسعه رسانه‌ای استان گفت: اگر در بحث توسعه مسئله‌یابی کنیم، مسئله اصلی انسان است و شهروندان مازندرانی در مازندران  به عنوان یک کلان‌شهر به طور طبیعی در صورتی می‌توانند در فرآیند توسعه تاثیرگذار باشند که خودشان بخشی از راه حل باشند و تا زمانی که شهروندان را بخشی از راه حل لحاظ نکنیم، نمی‌توانیم همراهیشان را در بحث توسعه داشته باشیم. 

به گزارش ایکنا دومین همایش فعالان توسعه پایدار استان مازندران از سوی موسسه پار و پیرار، بنیاد طبری و با همکاری دانشگاه مازندران، جهاد دانشگاهی مازندران، اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران از صبح روز پنجشنبه 10 آبان ماه در دانشگاه مازندران برگزار شد.
انتهای پیام

captcha