تحریم‌های جدید آمریکا با فقدان اجماع جهانی تأثیر چندانی نخواهد داشت/ وحدت ملی و همدلی ارکان نظام؛ رمز موفقیت
کد خبر: 3760708
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
عوض حیدرپور:

تحریم‌های جدید آمریکا با فقدان اجماع جهانی تأثیر چندانی نخواهد داشت/ وحدت ملی و همدلی ارکان نظام؛ رمز موفقیت

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه گفت: امروزه کشورهای غربی و چند کشور مهم شرقی و کشورهای منطقه براساس تجربیات قبلی دیگر حاضر نیستند مبادلات و مناسبات اقتصادی و تجاری خود را با جمهوری اسلامی ایران خدشه‌دار کنند و اگر وزارت خارجه و مجموعه حوزه‌های مربوط به سیاست خارجی جدی کار کنند می‌توانند مانع از همراهی جهانی با ایالات متحده در خصوص تحریم‌ها علیه ایران و به تبع آن کم‌اثر ساختن آن بر اقتصاد کشور شوند.

به گزارش ایکنا؛ دونالد ترامپ روز گذشته اعلام کرد که تمام تحریم‌های قبلی لغو شده علیه ایران از روز دوشنبه بازمی‌گردد، که تحریم‌های نفتی و بانکی از جمله مهم‌ترین محورهای این دوره از تحریم‌هاست. ترامپ برای نشان دادن اثرگذاری شدید این تحریم‌ها بر ایران نیز جنگ روانی و. رسانه‌ای را آغاز کردهع تا به زعم خود نشان دهد این تحریم‌ها اقتصاد ایران را فلج خواهد کرد.

تحریم‌های اعلامی ترامپ تأثیری در اراده و صلابت ملت ایران نخواهد داشت

عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جنگ روانی و تبلیغاتی ترامپ و تیم دولت او در روزهای اخیر برای بزرگنمایی اثر تحریم‌ها با هدف ایجاد نارضایتی داخلی گفت: آمریکایی‌ها هرچقدر تلاش کنند حداقل در داخل جمهوری اسلامی ایران موفق نخواهند شد. آمریکایی‌‌ها به جز دوره هشت ساله اوباما که به طور جدی بر ایران فشار آوردند و اقتصاد ایران را با مشکل مواجه ساختند اما در سایر دوره‌ها نتوانستند ایران را برخلاف تبلیغاتی که کردند در سطح جهانی منزوی کنند. اما ملت ایران با صلابت و قدرت ایستادند و مقاومت کردند و در آینده هم همانطور که تحریم‌های دوره قبلی با وجود اجماع جهانی نتوانست هیچ تغییری در اراده آهنین مردم ایران و روحیه این ملت ایجاد کند، تحریم‌های اعلام شده ترامپ نیز با همین واکنش ملت ایران مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر آنها کارهای تبلیغاتی و جنگ روانی هم برای نشان دادن اثرگذاری زیاد تحریم‌ها انجام می‌دهند شاید تأثیراتی در روابط خارجی ایران بگذارد اما در قدرت و اراده ملت ایران و تحمل‌پذیری آنها اثر چشمگیر و مؤثری نخواهد داشت.

یکجانبه‌گرایی ترامپ و دیپلماسی فعال ایران؛ عامل مهم عدم شکل‌گیری اجماع جهانی

حیدرپور درباره اهمیت عدم شکل‌گرفتن یک اجماع جهانی علیه ایران در دوران ترامپ برخلاف دوران اوباما و فرصت‌های ایجابی این عدم اجماع برای کشور گفت: در دوره اوباما اجماع جهانی به صورتی بود که کشورهای اروپایی و حتی روسیه، چین و هند به آن پیوستند و فشارها بر کشور زیاد شد هر چند بازهم نتوانست مردم را از نظام جدا کند. اما امروزه کشورهای غربی و چند کشور مهم شرقی و کشورهای منطقه براساس تجربیات قبلی دیگر حاضر نیستند مبادلات و مناسبات اقتصادی و تجاری خود را با جمهوری اسلامی ایران خدشه‌دار کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها هم این است با توجه به تلاش دستگاه دیپلماسی و اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا در سایر حوزه‌ها، آنها نمی‌توانند این اجماع جهانی را ایجاد کنند و مانند دوره قبل که ایران را تحت ماده 7شورای امنیت قرار دادند، موفق به انجام این اقدام نخواهند شد.

وی یادآور شد: در کنار اینها امروز جایگاه ترامپ به حدی در عرصه بین‌المللی تنزل یافته که اگر در هر کشوری یک فرد پوپولیستی رأی بیاورد می‌گویند او را ترامپ آن کشور معرفی می‌کنند و هیچ کس حاضر نیست بر روی گاری شکسته ترامپ شرط ببندد. اگر وزارت خارجه و مجموعه حوزه‌های مربوط به سیاست خارجی جدی کار کنند می‌توانند مانع از همراهی جهانی با امریکا در خصوص تحریم‌ها علیه ایران شوند.

حاشیه‌سازی در شرایط  تحریم به حاشیه برود/ تقویت رابطه ملت و دولت و یکصدایی قوا؛ دو اصل مدیریتی در دوران تحریم

حیدرپور درباره اهمیت مدیریت داخلی و تقویت انسجام ملی در شرایط تحریم گفت: در همین یک ماه گذشته تحلیل من این است همدلی و انسجام در سطح مدیریتی کشور افزایش یافته و کمتر شاهد صحبت‌های حاشیه‌ای در سطح مسئولان کشور هستیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: حتما باید مسئولان در هر سطح و مسئولیتی و با هر تفکر سیاسی توجه کنند که در این شرایط کشور نیازمند انسجام ملی، وحدت، همراهی و همدلی مردم و تعامل قوای سه‌گانه است و همه کسانی که به نحوی می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند و مردم را همدل‌تر و همراه‌تر با مجموعه نظام‌ کنند باید وارد صحنه شده تا کشور به سلامت از این بحران عبور کند.

وی تصریح کرد: قطعا اثرات این تحریم‌ها بیشتر و سنگین‌تر از تحریم‌های دوره‌های پیش نخواهد بود و اساسا شرایط جهانی به شکلی پیش رفته که آمریکایی‌ها نمی‌توانند فشارهای پیش از برجام را به جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. همدلی، همراهی، کاهش فاصله ملت و دولت و یک‌صدایی ارکان نظام با همدیگر می‌تواند کشور را از این گردنه سخت نیز با موفقیت عبور دهد.

انتهای پیام

captcha