نقش کوچک‌سازی دولت در مقابله با تحریم‌های اقتصادی/ نیازمند تجدیدنظر در بودجه جاری هستیم
کد خبر: 3760789
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶
ابوذر ندیمی عنوان کرد:

نقش کوچک‌سازی دولت در مقابله با تحریم‌های اقتصادی/ نیازمند تجدیدنظر در بودجه جاری هستیم

گروه اقتصاد ــ مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت مدیریت بودجه‌ریزی برای مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: درباره بودجه جاری نیازمند تجدیدنظر اساسی هستیم، چراکه این روش جوابگو نیست و حتماً باید بخشی از این روش‌ها حذف و بخش دیگر مدیریت شود و تا می‌توانیم به مجموعه‌های غیردولتی بها دهیم.

ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لوازم مواجهه مناسب بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بیان کرد: در این زمینه باید سه نکته مهم را در نظر بگیریم؛ اول اینکه این تحریم‌ها مربوط به یک کشور است. به طور طبیعی ما بی‌تجربه نیستیم و علاوه بر این، در گذشته هم ارتباط اقتصادی چندانی با آن‌ها نداشته‌ایم.
استفاده‌ای از توانایی‌های علمی و اجرایی داخل کشور نشده است
وی ادامه داد: دوم اینکه دو راه در ارتباط با خود و دیگران در پیش داریم. در ارتباط با دیگران طبیعی است که باید بازارهای آن‌ها و ارتباطات فعال اقتصادی با آن‌ها را در نظر گرفت و توسعه این ارتباطات را در اولویت قرار داد و سعی کرد همانند مسائل پولی که هشت کشور مستثنا شدند، در سایر عرصه‌های اقتصادی هم این فرصت‌ها را ایجاد کنیم.
ندیمی افزود: البته طبیعی است که باید بیشتر از آن‌ها به خودمان اتکا کنیم، چراکه توانایی‌های علمی، عملی، اجرایی، سیاسی و اقتصادی در داخل کشور است و از فرصت‌های بسیار زیادی که وجود دارد استفاده نکرده‌ایم؛ به تعبیر دیگر، مثلاً کوچک‌سازی دولت می‌تواند منجر به اداره بهتر بخش زیادی از این اقتصاد شود، زیرا هزینه نکردن نوعی ثروت به حساب می‌آید.
مسائل معیشتی مردم در اولویت قرار گیرد
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: همچنین، می‌توانیم بخش‌ عمده‌ای از درآمدهای حاکمیت را برای مسائل اصلی همانند معیشت مردم صرف کنیم. طبیعی است که در این زمینه هم امکانات زیادی وجود دارد که هنوز استفاده نشده است و می‌توان آن‌ها را هم مدیریت کرد.
این نماینده سابق مجلس گفت: درباره واردات کالاهای خارجی هم می‌توانیم فرصت ایجاد کنیم. برای مثال می‌توانیم معافیت‌های مالیاتی خوب و قابل اعتنا برای شرکت‌ها در نظر بگیریم که بخشی از نیازهای جامعه را تأمین و وابستگی ما به واردات بسیاری از کالاها را برطرف کند. البته این کار سختی است و چشم‌‌پوشی از درآمدهای احتمالی سخت‌تر است، اما به هر حال این هم راهی اجتناب‌ناپذیر است.
روش‌های سنتی بودجه‌ریزی دیگر جوابگو نیست
وی تصریح کرد: سومین موضوع این است که باید اقتصاد کشور را به سوی مقابله با این پدیده تقریباً همیشگی بسیج کنیم؛ بدین معنی که آموزش، بهداشت، درمان، صنعت و دیگر منابع درآمدی در این راستا تلاش کنند و در واقع، مسئله اصلی ما همین موضوع باشد. برای مثال درباره دلار می‌توان راهکارهای زیادی داشت که اول حذف اسکناس؛ دوم آورده ارزی از طریق نوع معاملات، سوم مدیریت هزینه و ... است.

ندیمی با اشاره به اهمیت مدیریت بودجه‌ریزی برای مقابله با تحریم‌ها یادآور شد: درباره بودجه جاری نیازمند تجدیدنظر اساسی هستیم؛ چراکه این روش جوابگو نیست و حتماً باید بخشی از این روش‌ها حذف و بخش دیگر مدیریت شود و تا می‌توانیم به مجموعه‌های غیردولتی بها دهیم.
تمهیدات سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با تحریم‌ها
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درباره بنیادها، ستادها و آستان‌ها باید برنامه تعریف و به آن‌ها ابلاغ شود تا فعالیت این نهادها هم در این سمت و سو مدیریت شود. همچنین درباره آموزش، کشاورزی، خدمات، فناوری، تجارت و دیگر عناوین از جمله مقابله با قاچاق باید اقدامات زیادی انجام شود؛ بنابراین باید مجموعه‌ای از اعمال را درباره خودمان، دیگران، اقتصاد، بودجه و کشور آمریکا انجام دهیم تا بتوانیم این تحریم‌ها را مدیریت کنیم، هرچند به نظر می‌رسد که نظام یکجانبه‌گرایی به پایان رسیده است.
وی بیان کرد: اقدامات آمریکا علیه ایران نفس‌های آخرش را می‌کشد و نشانه آن هم این است که اتفاقی اساسی غیر از تمدید همان عناوین یا افزودن چند اسم و مانند آن رخ نداده است.
ندیمی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با تحریم‌ها تأکید کرد: همه تصمیمات از طریق این سازمان نمی‌گذرد ولی سازمان برنامه و بودجه حتماً وظیفه خود دانسته و می‌داند و خواهد دانست که اصل را بر این محور قرار دهد اما اقتصاد ایران و همه داشته‌های بخش خصوصی مربوط به این مجموعه نیست. بنابراین باید قبول کنیم که کشور باید در این راستا حرکت کنند، ولی ما هم پیشنهاداتی را در محدوده وظایف و اختیاراتمان به مجلس ارئه می‌دهیم.
انتهای پیام

captcha