آیین گلباران خورشید در امامزاده بی‌بی زینب(س) آران و بیدگل برگزار می‌شود
کد خبر: 3761183
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

آیین گلباران خورشید در امامزاده بی‌بی زینب(س) آران و بیدگل برگزار می‌شود

گروه اجتماعی- سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل از برگزاری آیین سنتی گلباران خورشید همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در امامزاده بی‌بی زینب(س) آران و بیدگل خبر داد.

آیین گلباران خورشید در امامزاده بی‌بی زینب(س) آران و بیدگل برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، مهدی حافظیان اظهار کرد: نمایش آیینی سنت ۱۲۰۰ ساله زنان نوغان مشهد با عنوان «گلباران خورشید» همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در امامزاده بی‌بی زینب(س) روستای یزدل آران و بیدگل برگزار می‌شود.
وی قدمت این مراسم در روستای یزدل را بیش از یک قرن دانست و افزود: براي سال‌های متوالی است که همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، زنان و مردان دیار ولایت‌مدار و شهیدپرور این روستا با تأسی از شیر زنان نوغان با برگزاري مراسم سوگواري و تشییع نمادین پیکر مطهر امام رضا(ع) در مصیبت شهادتش به سوگ می‌نشینند.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل ادامه داد: مردم شهرستان آران و بیدگل که در روز شهادت امام رضا(ع) دسترسی به حرم بزرگوار این امام رئوف ندارند، خود را به آستان خواهر بزرگوارش می‌رسانند و با عزاداری به صورت نمادین، پیکر امام رضا(ع) را تشییع می‌کنند.
حافظیان افزود: در تاریخ ثبت شده است که پس از شهادت امام رضا(ع) زنان نوغان با بخشیدن مهریه‌های خود به همسرانشان از آنها اجازه خواستند تا تن مطهر امام مهربانی را که با زهر مأمون عباسی به شهادت رسیده بود، با گلباران تابوت آن حضرت و تشییع با شکوه به خاك بسپارند.
وی بیان کرد: این مراسم و آیین مذهبی صبح روز شهادت علی بن موسی الرضا(ع) و با همکاری هیئت انصار الحسین(ع) در جوار حرم مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم برگزار می‌شود.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل گفت: آستانه مقدسه امامزاده بی بی شاه زینب(ع) در 14 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل و در 2 کیلومتری روستای یَزدِل واقع شده است.
انتهای پیام

 

captcha