پیامبر اعظم(ص) از نگاه قرآن
کد خبر: 3761297
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

پیامبر اعظم(ص) از نگاه قرآن

گروه معارف ـ با توجه به آیه 21 سوره احزاب پیامبر اعظم(ص) برای همه مسلمانان جهان به‌مثابه منبع، معدن و مرکزی است که همه وظایف، رفتار و اعمال از آن قابل کشف و استخراج است.معرفی پیامبر عظیم‌الشان اسلام به‌عنوان «اسوه حسنه» در واقع بیانگر بزرگ‌ترین تفاوت میان مکتب انبیا و غیر آن است زیرا مکتب انبیا از خصوصیت عملی بودن و به عینیت توجه داشتن برخوردار است.

پیامبر اعظم(ص) از نگاه قرآن

به گزارش ایکنا از لرستان، خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب پیامبراکرم(ص) را الگوی تمام عیار سعادت و خوشبختی انسان‌ها معرفی کرده و فرموده است: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌‏کند».
مفهوم این آیه این است که پیامبراعظم(ص) برای همه مسلمانان جهان به‌مثابه منبع، معدن و مرکزی است که همه وظایف، رفتار و اعمال از آن قابل کشف و استخراج است.
معرفی پیامبرعظیم‌الشان اسلام به‌عنوان «اسوه حسنه» در واقع بیانگر بزرگ‌ترین تفاوت میان مکتب انبیا و غیر آن است زیرا مکتب انبیا از خصوصیت عملی بودن و به عینیت توجه داشتن برخوردار است.
همچنین در آیه 107 سوره انبیا در این رابطه فرموده است:« وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم».

خداوند متعال در آیه 159 سوره آل‌عمران در رابطه با نرم‌خویی و خوش‌رفتاری نبی مکرم اسلام فرموده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پُرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده می‎‏شدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل‏کنندگان را دوست می‎‏دارد».
حضرت علی(ع) در وصف رسول خدا(ص) فرموده است: «رسول خدا، طبیب سیاری است همواره در گردش و جست‌وجوی بیماران که مرهم‌هایش را آماده و ابزارش را برای مواقع نیاز مهیا کرده است.
دوری از کدورت و نامهربانی با مردم، سفارش دائمی رسول خدا بود مطابق سخنان ایشان، جامعه‌ای به سر منزل سعادت، رفاه و پیشرفت می‌رسد که از یک‌سو سرشار از صفا و صمیمیت باشد و از طرف دیگر، خود را از هرگونه بغض‌های کینه‌آلود و دلخوری‌های طولانی دور نگه دارد.

پیامبراکرم(ص)؛ اعظم و اشرف پیامبران الهی

کسانی‎که در تاریخ نام و نشانی از خود به‌جا گذاشتند و از شخصیت‌های تاریخی به‌شمار آمدند هر کدام دارای ویژگی‌هایی بودند که این ویژگی‎ها آنان را از دیگران متمایز و ممتاز و برجسته کرده است.
در میان انبیای الهی پیامبراکرم(ص) اعظم و اشرف پیامبران الهی بهشمار می‎رود کمااینکه قرآن‌کریم بهترین معرف برای معرفی خصوصیات و ویژگی‎های پیامبراکرم(ص) به‌شمار می‎رود.
خدای متعال در آیه 128 سوره توبه با این مضمون «لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» فرموده است: «قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است ‏شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است».
خداوند متعال در سوره توبه برای پیامبراکرم(ص) ویژگی‎هایی برشمرده ازجمله این‌که پیامبراکرم(ص) برخاسته از متن مردم بوده او مردم‌دار و مردمی است، پیامبری از جنس مردم و برخاسته از دل مردم است او آشنا با درد و رنج مردم است چراکه پیامبر خودش در زندگی سختی‎های فراوانی کشید لذا با درد و رنج مردم آشناست و جدای از مردم نیست.
پیامبراکرم(ص) غم‌خوار مردم بود و از درد و رنج آن‌ها خبر داشت، ویژگی دیگری که خدای متعال برای پیامبراکرم(ص) ذکر می‎کند این است که او حریص بر هدایت مردم است او علاقمند بود به این‌که مردم هدایت شوند و به راه راست بروند کمااینکه پیامبراکرم(ص) همیشه نسبت به مردم دلسوز یود و هیچ‌کس به اندازه او دلسوز مردم نبوده است.
ویژگی دیگری که برای نبی مکرم اسلام ذکر شده است نرمش و عطوفت او نسبت به مؤمنان است کمااینکه قلب پیامبر به دو صفت نرمی و صلابت معروف بود او نسبت به مؤمنین نرم و نسبت به دشمنان و کافران و منافقان با صلابت بود و در یک کلام او از اخلاق کریمانه برخوردار بوده است.
پیامبراکرم(ص) آن‌قدر مهربان و دلسوز بود که وقتی یتیمی گریه می‎کرد می‎رفت و او را نوازش می‎کرد و وقتی فقیری درد داشت با او همدرد و هم‌سفره می‎شد، پیامبر اکرم(ص) در مهربانی کردن و محبت کردن به مردم اسوه و الگو است لذا ما باید از زندگی او درس بگیریم. کمااینکه گسترش اسلام به‌خاطر اخلاق و رفتار پیامبر بود.
پیامبر اکرم(ص) در هنگام رحلتش به مردم درباره قرآن و عترت سفارش کرد اما متاسفانه بعد از پیامبر این سفارش وی توجه نشد و فقط به ظاهر قرآن تمسک کردند و روح قرآن به فراموشی سپرده شد کمااینکه می‎بینیم که بر سر عترت پیامبر چه مصائب و سختی‎هایی که وارد نکردند.

انتهای پیام

captcha