سبک زندگی اسلامی را کمتر کسی می‌داند/ از قرآن و سنت کمک بگیریم
کد خبر: 3761387
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

سبک زندگی اسلامی را کمتر کسی می‌داند/ از قرآن و سنت کمک بگیریم

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور گفت: سبک زندگی صحیح اسلامی را کمتر کسی می‌داند و لازم است برای درک درست سبک زندگی اسلامی از قرآن و سنت کمک بگیریم و این مهم را دسته‌بندی کنیم و به صورت تئوری جامع و کامل در اختیار دیگران قرار دهیم.

عدم اطلاع اکثریت جامعه از سبک زندگی قرآنی/ از قرآن و سنت کمک بگیریم

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، درباره موضوع سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: سبک همان روش است و تمامی شش هزار و 236 آیه قرآن از ابتدا تا انتها دربرگیرنده سبک و نشانی از زندگی است.

لزوم اطاعت از روش پیامبر اکرم(ص)
وی ادامه داد: خداوند در آیه 21 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» بر مبنای این آیه اسوه یعنی الگو و روشی که پیامبر اکرم(ص) دارد دیگران باید از آن پیروی کنند. همچنین آیه 59 سوره مبارکه نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ؛ ای کسانی که ایمان آوردید خدا و پیامبر را اطاعت کنید» یا آیه 7 سوره مبارکه حشر «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ و شما آنچه رسول حق دستور دهد (و منع یا عطا کند) بگیرید و هر چه نهی کند واگذارید و از خدا بترسید که عقاب خدا بسیار سخت است.» یا در آیه 9 سوره قلم «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و در حقیقت تو به خلقی عظیم آراسته‌ای.» با توجه به این آیات می‌توان به این نکته دست پیدا کرد که به ارائه روش می پردازد.

سیره‌ و‌سنت اهل‌بیت(ع)؛ الگویی ناب
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور گفت: سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و سیره‌و‌سنت اهل‌بیت‌(ع) به عنوان الگویی ناب است تا روش و سبک زندگی ما براساس سبک و زندگی آن‌ها باشد.
صابری‌نسب گفت: در بحث‌های اخلاقی به موضوع سبک زندگی بسیار اشاره شده است. برای مثال معیار فضیلت اخلاقی یک مورد آیین فطرت خدادادی است که در آیه 30 سوره مبارکه نور «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» آمده و دیگری شریعت است که آیه 19 سوره مبارکه آل عمران «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ» به آن اشاره دارد.
وی تأکید کرد: تمامی آیات قرآن به سبک‌های زندگی از جمله اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و عبادی اشاره می‌کند. در حقیقت به تعداد شش هزار و 236 آیه قرآن سبک زندگی وجود دارد.

رجوع به غیر ممنوع!
وی افزود: در سوره حمد خداوند می‌فرماید: «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین؛ خدایا فقط تو را می‌پرستیم و فقط از تو یاری می‌خواهیم» و این نوعی از سبک زندگی را بیان می‌کند یعنی رجوع به غیر ممنوع است.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور بیان کرد: باید بنا به سفارش علامه طباطبایی هر دو سال یک‌بار تفسیر قرآن نوشته شود، زیرا گاهی معنای ساده، لغت، مفردات، علوم قرآن، تاریخ و ... را متوجه می‌شویم. برای مثال در ارتباط با موضوع خانواده پس از عبادت خداوند چندین بار عبارت « وبالوالدین احسانا» ذکر می‌شود و نوعی سبک زندگی اعضای خانواده را نشان می‌دهد.

ضرورت تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی
صابری‌نسب درباره ضرورت تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی گفت: ضرورت و توجه به این موضوع به دلیل ایرانی بودن و مسلمان بودنمان است. ما صاحب پیامبر(ص) و پیرو سبک زندگی ایشان هستیم. آیین فتوت در پیش از اسلام را داشتیم و درباره این موضوع در قرآن یک سوره به نام جوانمردان مبارز به نام سوره کهف وجود دارد. ما تمدن و فرهنگ را داشتیم هرچند که به هم ریخته است، اما عصاره آن‌ها در اسلام آمده است.

ما ایرانیِ مسلمان و تسلیم فرمان خدا هستیم
وی در ادامه گفت: ما ایرانی مسلمان و تسلیم فرمان خدا هستیم و از این جهت ضرورت دارد که زندگی‌مان مبنای دینی و اسلامی داشته باشد.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور اظهار کرد: برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی کار تبلیغی به تدریج انجام شده است و باید بزرگان انواع سبک زندگی را در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها فراگیر کنند تا فرهنگ عمومی مملو از این امر شود و رفتارها و کردارها طوری تنظیم شود که با مطالعه همه آگاهی کسب و به خوبی عمل کنند.

بی‌اطلاع اکثریت جامعه از سبک زندگی اسلامی
صابری‌نسب بیان کرد: متأسفانه سبک زندگی نهج‌البلاغه‌ای و حدیثی نداریم و سبک زندگی صحیح اسلامی را کمتر کسی می‌داند و تمامی این مسائل را باید جداگانه مطرح کنیم.
وی افزود: برای درک درست سبک زندگی اسلامی باید از قرآن و سنت کمک بگیریم و حاصل آن را در قالب تئوری جامع و کامل در اختیار دیگران قرار دهیم.
انتهای پیام

captcha