مشارکت ۴ هزار دانشجوی علامه در طرح مهارت‌افزایی دانشگاه/ جذب ۳۰۰ نفر در سازمان‌ها
کد خبر: 3761437
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
نعمت‌الهی تاکید کرد:

مشارکت ۴ هزار دانشجوی علامه در طرح مهارت‌افزایی دانشگاه/ جذب ۳۰۰ نفر در سازمان‌ها

گروه دانشگاه ــ به گفته معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در طول یک‌سال حدود ۴ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های مهارت‌افزایی شرکت کردند، گفت: طبق آمار حدود ۳۰۰ نفر از این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی جذب همان سازمان‌ها شدند.

به گزارش ایکنا؛ مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همواره مورد توجه دانشجویان و مسئولان دانشگاه‌ها بوده است. اشتغال‌پذیری مجموعه‌ای از موفقیت‌ها، مهارت‌ها، دانسته‌ها و درمجموع شایستگی‌های فردی است که دانش‌آموختگان را در دستیابی به موفقیت و کارایی در حرفه مورد انتخاب خود آماده می‌کند تا از این طریق بتوانند به خود و دیگران و جامعه سود برسانند. مهارت افزایی نیز نوعی فراگیری فنون، روش‌های انجام حرفه و اکتساب ظرفیت‌هایی موثر در تولید (مهارت‌های عمومی، پایه و تخصصی) محسوب می‌شود که دانشجویان با فراگیری آن، از دغدغه اشتغال به کارشان کاسته خواهد شد. بر همین اساس سال تحصیلی ۹۸-۹۷ را سال مهارت‌افزایی و ارتقاء توان اشتغال‌پذیری دانشجویان نام‌گذاری کردند.

پیش‌تر نیز مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از اجرای آموزش‌های فرابرنامه‌ای برای آماده‌سازی اشتغال پذیری دانشجویان خبر داده و گفته بود؛ دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را در زمینه مهارت‌افزایی به‌صورت نوآورانه تدوین و به اجرا دربیاورند، همچنان که برنامه‌هایی در قالب طرح ۲۰.۲۰ (طرح آموزش ۲۰ مهارت در ۲۰ سالگی)، ماد (طرح مهارت افزایی دانشجو)، من (طرح مهارت‌های نوین) و ... در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شوند.

طرحی نیز با عنوان افزایش مهارت‌های کسب شغل ویژه دانشجویان حدود یک سال است در دانشگاه علامه طباطبایی اجرا می‌شود. نادر نعمت‌الهی، معاون آموزشی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره روند اجرای طرح اشتغال‌زایی دانشجویان این دانشگاه، با بیان این نکته که افزایش مهارت‌های کسب شغل از اولویت‌های دانشگاه است، اظهار کرد: دانشجویان در دوره تحصیل مجموعه‌ای از آموخته‌هایی را فرا می‌گیرند، اما زمانی که می‌خواهند آن‌ها را به کار گیرند به مهارت‌هایی نیاز دارند؛ لذا بر آن شدیم که مهارت‌هایی علاوه بر دروس کلاسی را به دانشجویان ارائه کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: هدف از این طرح این است که دانشجویان غیر از آموزش‌های رسمی دوره کارشناس خود، مهارت‌هایی یاد بگیرند که با این مهارت‌ها بتوانند به اشتغال‌یابی برسند. این دوره‌ها غیررسمی است و با سازمان‌های مختلف هم‌چون سازمان بهزیستی کشور، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این مهارت‌ها به دو قسمت عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند، ادامه داد: مهارت‌های عمومی را همه دانشجویان می‌توانند یاد بگیرند، اما مهارت‌های تخصصی مختص رشته‌های تحصیلی است که توسط گروه‌های آموزشی در هر رشته تهیه و اجرا می‌شود.

نعمت‌الهی گفت: این دوره‌ها اکنون با همکاری سازمان‌های ذی‌صلاح برگزار می‌شوند و در این راستا برنامه‌هایی تدوین و تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز متعدد از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا کردیم و پس از این توانستیم دفتر ارتقا شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان را تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه رشته حسابداری با سازمانی مرتبط قرارداد همکاری امضا شده که طی آن و دوره‌های مرتبط با حسابداری برای دانشجویان برگزار می‌شود و نرم‌افزار‌های مختلف مورد استفاده در شغل‌های مرتبط با این رشته به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در طول این یک‌سال توانستیم به کمک این طرح حدود ۴ هزار نفر از دانشجویان را تعلیم دهیم و آماده ورود به بازار کار شوند، و هم‌اکنون طبق آمار حدود ۳۰۰ نفر از این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی جذب همان سازمان‌ها شدند، در واقع سازمان‌ها از بین افراد حاضر در طرح‌ها، بهترین دانشجویان را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای برخی طرح‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان این است که دانشجویان در مواقع لزوم به کمک جامعه بیایند، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز هفته گذشته با سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه به امضا رسید و طی این تفاهم‌نامه قرار است دانشجویان بتوانند پس از شرکت در دوره‌های مرتبط با این سازمان، با دانش تخصصی و مهارت‌های بیشتری وارد این عرصه شوند.

نعمت‌الهی با اشاره به این نکته که امیدواریم بتوانیم این دوره‌ها را برای سایر رشته‌ها نیز گسترش دهیم و دوره‌های بیشتر و با کیفیت بالاتری را ارائه کنیم، گفت: هدف نهایی از امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مراکز متعدد؛ آموزش مهارت‌های غیررسمی به دانشجویان است تا بتوانند بعد از دریافت مدرک وارد بازار کار شوند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بسیاری از رشته‌های علوم انسانی نیازمند برگزاری این دوره‌ها هستند، افزود: امیدوارم در کنار یکدیگر راهکاری برای شغل‌یابی دانشجویان این رشته‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha