سیره اهل بیت(ع)؛ راهگشای مشکلات بشریت
کد خبر: 3761455
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

سیره اهل بیت(ع)؛ راهگشای مشکلات بشریت

گروه معارف ـ رئیس دانشگاه ارومیه تصریح کرد: سیره اهل بیت(ع)، بهترین راهگشای مشکلات بشریت بوده ولی در کشور اسلامی ما که داعیه دینی دارد، کم‌کاری شده و سیره ائمه اطهار(ع) به یک گفتمان تبدیل نشده و اگر شده، حالت سخنرانی یک‌طرفه و تزئینی داشته‌ و باید سیره این بزرگواران به صورت عملی و گفتمان تبدیل شود.

سیره اهل بیت؛ راهگشای مشکلات بشریت

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، رحیم حب‌نقی، رئیس دانشگاه ارومیه صبح امروز‌، 14 آبان‌ماه‌ در دومین همایش علمی سیره امام‌رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها، بااشاره به اینکه در دهه آخر صفر قرار داریم، بیان کرد: همگی شاهد پیاده‌روی اربعین حسینی بودیم که با چه عظمتی برگزار شد و همان‌گونه که گفته شده زمانیکه امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، خودشان را با امام‌حسین(ع) به دنیا معرفی خواهند کرد.
وی بابیان اینکه امام‌حسین(ع) یک پیام جهانی دارند که به خوبی به جهان معرفی نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ان‌شاءلله این اربعین‌ها، منجر به ظهور حضرت مهدی(عج) شود و بتوانیم پیام و علل قیام امام‌حسین (ع) را به‌گوش جهانیان برسانیم.
حب‌نقی با اشاره به اینکه در آستانه وفات حضرت محمد(ص)، شهادت امام‌حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) قرار داریم، اظهار کرد: ما مسئولیت سنگینی در قبال اهل بیت(ع) و به‌خصوص امام رضا(ع) داریم و باید بیندیشیم که آیا به خوبی توانسته‌ایم، سیره ایشان را در اخلاق و قوانین کشور خود جای بیندازیم.
وی ادامه‌داد: احساس ما این است که سیره اهل بیت، بهترین راهگشای مشکلات بشریت بوده ولی در کشور اسلامی ما که داعیه دینی دارد، کم‌کاری شده و سیره ائمه اطهار به یک گفتمان تبدیل نشده و اگر شده، حالت سخنرانی یک‌طرفه و تزئینی داشته‌ و باید سیره این بزرگواران به صورت عملی و گفتمان تبدیل شود.
رئیس دانشگاه ارومیه بابیان اینکه گفتگو در رابطه با اهل بیت(ع)، همواره یک‌طرفه بوده‌است، افزود: گفتمان باید با پرسش همراه باشد، تا از عالمان دینی سوال شود که اگر امام‌رضا(ع) چنین گفته، آیا ما نیز اینگونه هستیم و آیا قوانین ما منطبق بر سیره آن امام هست و اگر گفتمان‌سازی این‌گونه‌نباشد، باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
وی تصریح کرد: ما امامی همچون امام‌ علی(ع) داریم که سابقه حکومت دارد و روش حکومتی ایشان می‌تواند ملاک ما باشد، اینکه می‌گوییم، گفتمان دوطرفه باشد، باید به حالت انتظار و درخواست تبدیل شود.
حب‌نقی گفت: روش اهل بیت عصمت و طهارت، منجی نجات‌دهنده تمام بشریت است ولی ضوابط مقدسه را به‌خوبی به دنیا معرفی نکرده‌ایم و باید مطالبه‌گری باشد و خودمان را با اهل بیت تطبیق دهیم و برگزاری چنین سمینارهایی، در این راستا، بسیار خوش‌یمن و مبارک است.
وی بااشاره به اینکه مشهد مقدس، محور اتحاد مملکت است، یادآور شد: باید بتوانیم روش امام‌رضا(ع) را در برخورد با مسلمانان و حتی ملحدان و کافران، به دنیا نشان دهیم، چراکه دنیای امروز، تشنه دانستن این موضوع است و باید برای نسل جوان که شیفته زندگی غربی شده‌اند، این مسائل تبیین شود.
رئیس دانشگاه ارومیه افزود: رنگین‌کمان‌بودن اقوام و ادیان، از زیبایی های ایران است و آذربایجان‌غربی استانی است که اقوام و ادیان در کنار یکدیگر حضور دارند و ما محتاج دیگران و مکاتب دیگر نیستیم، در شناسایی امامان کوتاهی شده و به امید خدا آستان قدس رضوی قدم‌های خوبی در این راستا برداشته و باعث هم‌افزایی در سطح ملی خواهد شد و دانشگاه ارومیه می‌تواند به‌عنوان یک پایلوت برای اقدامات آستان قدس رضوی قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha