تحریم‌های تازه آمریکا چیزی جز جنگ روانی نیست
کد خبر: 3761549
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

تحریم‌های تازه آمریکا چیزی جز جنگ روانی نیست

گروه سیاسی ـ بهرام قاسمی در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا، تحریم‌های گذشته براساس قطعنامه‌های شورای امنیت را یادآور شد و گفت: علی‌رغم این تحریم‌ها و با وجود برخی صدمات، ایران در بخش‌های زیادی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته و آمریکا نتوانسته به اهداف ترسیمی خود برسد. با توجه وضعیت کنونی جهان و مخالفت کشورهای مختلف اعم از اروپا، روسیه و چین، تحریم‌های تازه چیزی جز یک جنگ روانی، تخریب ذهنی و ایران‌ستیزی تلقی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، پیش از ظهر امروز، دوشنبه 14 آبان‌ماه، نشست خبری خود با خبرنگاران را با بیان تسلیت ایام سوگواری ماه صفر از جمله اربعین حسین(ع)، رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) آغاز کرد.

وی ابتدا در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اطلاعات از سازوکار مالی اروپا و مشمول مرور زمان شدن این مسئله، با رد این ادعا، از تماس‌های مکرر و مداوم ایران با اروپا خبر داد و اظهار کرد: همه چیز به خوبی پیش می‌رود. ایجاد سیستم‌های جدید مالی مسئله‌ای پیچیده و زمان‌بر است و با توجه به اینکه ایران شرایطی را مطرح کرده باید به دقت انجام و این شرایط آماده شود که خیلی زود کلیات آن مشخص می‌شود و امیدواریم در زمان کوتاهی اجرا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و احتمال پیروزی دموکرات‌ها گفت: این موضوع مسئله داخلی آمریکاست، اما به هر حال صداهایی از بخش‌های مختلف جامعه آمریکا از قبیل روشنفکران، نخبگان، فرهیختگان و گروه‌های مختلف اجتماعی شنیده می‌شود که نارضایتی‌ از وضعیت داخلی به ویژه از سیاست خارجی آقای ترامپ را مطرح می‌کنند، ولی اینکه نهایتاً این انتخابات چه سرنوشتی خواهد داشت باید صبر کرد.

وی در این باره اضافه کرد: با وجود این، تجربه جمهوری اسلامی در قبال آمریکا نشان‌ می‌دهد که همواره به ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی در این کشور دامن زده می‌شود که امیدواریم تجارب گذشته موجب خردگرایی و خردورزی این کشور و حاکمیت ایالات متحدده شود. 

همچنین قاسمی اظهار نظر درباره پرونده قاشقچی را منوط به تکمیل تحقیقات در این باره به ویژه پیگیری‌های دولت ترکیه دانست.

در ادامه نشست خبری رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره توئیت سفیر ایران در انگلیس مبنی بر حمایت حقوقی از ایرانیانی که با شبکه ایران اینترنشال همکاری دارند، با بیان اینکه درباره اصل تویئت اظهار نظری نمی‌کند گفت: سیاست جمهوری اسلامی و رویکرد وزارت خارجه همواره این بوده و خواهد بود که با تمام توان از اتباع ایرانی در هر جای جهان حمایت‌های لازم را به عمل آورد. در این مسئله خاص اگر در موردی نیازمند حمایت دولت، سفارت و بخش کنسولی باشد، قطعاً حمایت می‌کنیم، زیرا این از وظایف ذاتی ماست.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم‌های جدید آمریکا و ادعای وزیر خارجه این کشور مبنی بر فشار به ایران برای رسیدن به توافقی تازه سؤال کرد و وی در پاسخ گفت: تحریم‌های آمریکا در قبال ایران مسئله‌ای جدید نیست. در گذشته و بعد از انقلاب اسلامی همواره شاهد تحریم‌های متعددد در حوزه‌های مختلف و حتی کلان بوده‌ایم و امروز هم بعد از خروج غیرقانونی آمریکا، شاهد بخش تازه‌ای از تحریم‌های این کشور علیه ایران هستیم.

وی با بیان اینکه نوعی اعتیاد و عادت در مقامات جدید آمریکا شکل گرفته گفت: ترک این عادت را برای آقای ترامپ مشکل است و در واقع این اقدامات بی‌ثمر و بی‌فایده  نوعی خودتحریمی برای آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه به یادآوری سیاست دولتمردان جدید آمریکا را مبنی بر خروج از معاهدات بین‌المللی و نقض تعهدات از جمله در برجام بیانگر این مسئله دانست که آن‌ها قادر نیستند با سازوکارهای بین‌المللی کار کنند. لذا در انزوا قرار گرفته‌اند.

قاسمی اقدامات دولتمردان جدید آمریکا را نه از جهت خردمندی، توانمندی و قدرت، بلکه از روی عجر و تنهایی ناشی از عدم همراهی کشورهای دیگر بیان و تأکید کرد: تحریم‌های جدید علیه ایران، با توجه به اینکه تحریم‌های ایالات متحده است نه شورای امنیت، سرآغاز انزوای بیشتر آن‌ها خواهد بود.

وی در ادامه تحریم‌های گذشته براساس قطعنامه‌های شورای امنیت را یادآوری کرد و گفت: علی‌رغم تحریم‌ها و با وجود برخی صدمات، ایران در بخش‌های زیادی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته و آمریکا نتوانسته به اهداف ترسیمی خود برسد و با توجه به وضعیت کنونی جهان و مخالفت کشورهای مختلف اعم از اروپا، روسیه و چین تحریم‌های تازه چیزی جز یک جنگ روانی، تخریب ذهنی و ایران‌ستیزی تلقی نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کرد: با درایت، خردمندی، هوشمندی و صبوری راهبردی و سازوکارهای پیش‌بینی شده و همکاری دیگر کشورها، چیزی نصیب آمریکا نخواهد شد؛ تحریم‌ها به تاریخ می‌پیوندد و این دوران هم با ظفرمندی ایران و مردم ایران به پایان خواهد رسید.

علاوه بر این، از ادعای عال‌الجیبر مبنی بر اساس پیام به ایران و احتمال تغییر موضع ایران در قبال عربستان با توجه به بحران قاشقچی نیز سؤال شد که سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن عدم تأیید این خبر، سیاست اصولی جمهوری اسلامی را در برابر همسایگان و کشورهای پیرامونی علاقه به همزیستی مسالمت‌آمیز و ایجاد ثبات و امنیت پایدار و تأمین رفاه مردم منطقه و توسعه دانست و آن را پایدار و ادامه‌دار بیان کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وعمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره معافیت 8 کشور از تحریم‌های تازه آمریکا و ادعای مقامات این کشور درباره مهلت‌ دادن به این کشورها برای صفر کردن خرید نفت از ایران، اظهار کرد: اخبار گوناگونی در رسانه‌های مختلف در این باره مطرح شده است، ولی قضاوت نهایی درباره این اخبار و اجرای این معافیت زود است و اطلاعات ما نشان می‌دهد که کشورهای بسیاری در تماس با مقامات آمریکا خزانه‌داری این کشور به دنبال یافتن راهکاری هستند که بتوانند خرید‌های خودشان یا بخشی از آن را ادامه دهند که این مسئله یک روی ماجراست.

قاسمی در تشریح بعد دیگر مسئله یادآور شد: با وجود همه سخن‌پراکنی‌ها برخی مقامات آمریکایی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر درباره تحریم‌ها به این نتیجه رسیده یا خواهند رسید که این نوع تحریم‌ها با قلدرمآبی و زورگویی به دیگر کشورها و شرکت‌های مختلف به ویژه در حوزه انرژی قابلیت اجرا ندارد. لذا به نوعی صبحت از تعدیل مواضع آمریکا در برابر برخی کشورها و شرکت‌ها شده است.

وی با یادآوری تغییرات جامعه جهانی و اینکه این شرایط اجازه اعمال فشار و قدرت را به آمریکا نخواهد داد، تأکید کرد: دوران تمامیت‌خواهی و زیاده‌خواهی آمریکا پایان یافته و دیر یا زود باید شاهد تغییر رفتار آن‌ها باشیم، چراکه با این خودتحریمی و انزوا نمی‌تواند به اهدافش درباره ایران دست یابد.  لذا شاهد یکسری اتفاقات دیگری در رابطه با ایران هستیم.

سؤال بعدی که در این نشست خبری مطرح شد درباره اعلام آمادگی عمران‌خان برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض به ویژه درباره جنگ یمن و ارتباط این مسئله با سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با پاکستان بود که قاسمی سفر ظریف را که در رأس هیئتی سیاسی و نظامی انجام شد، در راستای تماس‌ها و پیگیر‌های مستمر ایران در سطوح مختلف حوزه دیپلماسی در موضوع مرزبانان جمهوری اسلامی بیان کرد و با اشاره به حساسیت مسئله از نگاه وزارت خارجه و ضرورت پیگیری توافقات قبلی با دولت پاکستان و مقامات نظامی این کشور در بحث امنیت مرزها، گفت: راه‌های آزادی تمام گروگان‌ها بررسی و تفاهم‌هایی در این باره و در راستای تثبیت امنیت مرزها و جلوگیری از این واقعه غم‌انگیز انجام شد. 

وی با بیان اینکه علاوه بر محور اصلی این سفر، درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه و بین‌المللی گفت‌وگوهای مفصلی با مقامات پاکستانی انجام شده، مجدداً موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در برابر همسایگان و کشورهای پیرامونی را یادآور شد و تأکید کرد: نمی‌خواهیم با هیچ یک از کشورهای منطقه مشکلی داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی وضعیت یمن را اسفبار و فاجعه‌‌بار دانست و با اشاره به گزارش‌های مراجع مختلف درباره وضعیت وخیم در این کشور، تصریح کرد: از هر اقدامی که به جلوگیری از تجاوز، آتش‌بس، بازگشت آرامش، گفت‌وگوی گرو‌‌ه‌های یمنی و ایجاد فضای لازم برای امدادرسانی  و کمک‌های اولیه به مردم بی‌گناه این کشور منجرشود استقبال می‌کنیم.

موضع اتهامات اخیر دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ایران و احضار سفرای برخی از این کشورها به وزارت خارجه و اعلام همکاری‌های ایران با این کشورها نیز در این نشست خبری مطرح شد و خبرنگار درباره احتمال همکاری‌های اطلاعاتی سؤالی پرسید که بهرام قاسمی حوادث اخیر را دسیسه خواند و گفت: جمهوری اسلامی تمام توان و امکانات خود را برای مقابله با این مشکل، که از کانون‌های مشخص نشئت می‌گیرد، به کار گرفته است. در مورد دانمارک از همان روز نخست اقدامات لازم در کپنهاگ و تهران دنبال شد و با احضار نمایندگان این کشورها آنچه باید به آنان گفته می‌شد گفته شد. این رفتارها را محکوم می‌کنیم و آن را دسیسه و توطئه‌چینی و بخشی از یک جنگ روانی و اقدامات خصمانه‌ای می‌دانیم که مخالفان روابط ایران و اروپا پی‌ریزی کرده‌اند و تلاش دارند رابطه مطلوب فعلی را دستخوش اخلال کنند که البته بخشی از اروپا به خوبی از این مسئله آگاه است تا جایی که خیلی از کشورهای اروپایی بعد از مواضع آمریکا اعلام کردند که مواضع این کشور را دنبال نمی‌کنند، ولی این سیاست‌ها برای برخی کشورهای معدود مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی قابل قبول نیست. لذا با توجه به ناامیدی از آثار عملی تحریم‌های اقتصادی، سیاست جنگ روانی را دنبال می‌کنند که این هم با شکست مواجه می‌شود و به رسوایی بیشتر مسببین آن منجر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ به این پرسش، توصیه مهمی به ایرانیان خارج از کشور کرد و از آن‌ها خواست با دقت خاصی، به هرگونه تماس و مراجعه‌ای به عنوان نیروهای امنیتی و دولتی ایران و ارگان‌های مختلف بی‌توجه باشند و یا اینکه سریعاً مسئله را با سفارتخانه‌های ایران در میان بگذارند و در صورت لزوم به مقامات کشور میزبان نیز اطلاع دهند.

در ادامه نشست، خبرنگاری درباره غیبت ایران در نشست استانبول که با حضور آلمان، فرانسه، ترکیه و روسیه و با محوریت سوریه برگزار شد سؤال پرسید که قاسمی با یادآوری این نکته که قرار نیست ایران در همه جا مشارکت داشته باشد، برگزاری این قبیل نشست‌ها را طبیعی بیان کرد و یادآور شد که از ابتدا در جریان این نشست بوده‌ایم و از هر اقدامی که در راستای تثبیت حاکمیت و تمامیت ارضی کشور سوریه و کاهش آلام مردم این کشور باشد حمایت می‌کنیم.

قاسمی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه و شرکت در نشست دی هشت، بحث درباره مباحث پولی و مالی، مبارزه با یکجانبه‌گرایی و تلاش برای تقویت چندجانبه‌گرایی را از برنامه‌های این سفر بیان کرد.

همچنین، در این نشست موضع رد CFT از سوی شورای نگهبان مطرح شد و خبرنگاری از گمانه‌زنی‌های برخی منابع غربی از اقدام هماهنگ ایران برای وقت خریدن از اروپا سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ با اشاره به تحلیل‌های مختلفی که در این باره از مواضع جناحی وسیاسی وجود دارد و تأکید بر اینکه موضوع یک مسئله داخلی است، موضع وزارت خارجه را همان موضع ثابت و اصولی قبلی بیان کرد و گفت: اعتقاد داریم پیوستن به کنوانسیون باید تصویب شود، چراکه تصویب و اجرای آن برای مردم بسیار سودمند است و بدون پیوستن به آن، از مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان، تأکید کرد که وزارت خارجه همه تلاش خود را برای رفع ابهامات و شبهات با حضور کارشناسان مجلس و شورای نگهبان و سایر مراجع به کار خواهد گرفت.

قاسمی با رد اخباری مبنی بر ارسال پیام از سوی نتانیاهو به ایران در سفر اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، متذکر شد: این رژیم در جایگاهی نیست که برای ایران شرط بگذارد و یا پیامی ارسال کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت اسدی، دیپلمات ایرانی که در بلژیک در حال محاکمه است، گفت: تمام اقدامات سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر بی‌گناهی وی اثبات شود و به کشور بازگردد.

در ادامه خبرنگار دیگری از تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط خود با اعراب با هدف انزوای ایران و همچنین اخبار مبنی بر همکاری سرویس‌های جاسوسی این رژیم با کشورهای اروپایی بعد از مسائل اخیر سؤال کرد که قاسمی در پاسخ تلاش رژیم صهیونیستی را ایجاد گسست و افتراق در جهان اسلام بیان کرد و ضمن محکوم‌ کردن آن، اظهار امیدواری کرد که جهان اسلام با وحدت هرچه بیشتر در مقابل سیاست‌های این رژیم نامشروع ایستادگی کند.

خبرنگار یکی از رسانه‌ها نیز به برخی انتقادها از عملکرد وزارت خارجه در بحث راهپیمایی اربعین اشاره کرد که با واکنش قاسمی روبه‌رو شد؛ وی گفت: یک بیماری به وجود آمده و برای عده‌ای کسب‌و‌کار هم شده که در هر اتفاقی از وزارت خارجه انتقاد می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزارت خارجه از فعال‌ترین اعضای ستاد اربعین بوده، قول تشریح کامل این اقدامات را به رسانه‌ها داد.

وی افزود: وزارت خارجه وظایف خود را با دقت انجام داده و تماس‌های متعددی با مقامات عراقی داشته است که یکی از این موارد در مسئله استفاده از دینار از سوی زائران بود. همچنین در بحث عبور زائران دیگر کشورها از جمله پاکستان و افعانستان و صدور ویزا برای آن‌ها، با تلاش‌های انجام شده بسیار موفق بوده‌ایم.

قاسمی با تشکر از همکاران خود در بخش کنسولی وزارت خارجه به ویژه نماینده این وزارت در ستاد اربعین، تأکید کرد: نابسامانی‌ها و کاستی‌هایی که در اربعین وجود داشت مربوط به وزارت خارجه نبود و در مواردی با دخالت وزارت خارجه بسیاری از مشکلات بعد از 24 ساعت تا 48 ساعت برطرف می‌شد. آقای ظریف نیز در همین راستا با مقامات عراقی گفت‌وگو کرد. همچنین سخنگوی وزارت خارجه از دولت و ملت عراق به دلیل میزبانی خوب از زائران اربعین تشکر کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سرنوشت مرزبانان ربوده‌شده و کوتاهی پاکستان در این باره، تصریح کرد برخی از این اتفاقات از دولت پاکستان نشئت نمی‌گیرد و گروه‌های تروریستی که گاه فعال می‌شوند، ریشه در کانون‌های دیگر با اهداف مشخص دارند که هدف آن‌ها ضربه‌ زدن به ایران است.

قاسمی با تأکید بر اینکه انتظار و خواسته ایران از دولت و مقامات عالیرتبه نظامی پاکستان بیش از این‌هاست، گفت: توقع داریم اقدامات بیشتر و دقیق‌تری برای امنیت مرزها اتخاذ شود تا شاهد این حوادث تلخ نباشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر سال قبل وزیر خارجه در رأس هیئتی سیاسی، نظامی، امنیتی و انتظامی به پاکستان و تفاهم‌های انجام شده در این سفر، گفت: در قالب اقدامی مشترک و همکاری توانستیم امنیت بیشتری را در منطقه ایجاد کنیم.

کشته‌ شدن رهبر معنوی طالبان پاکستان و تأثیر آن در مبارزه با تروریسم نیز سؤال بعدی بود که قاسمی با بیان اینکه هر اقدام تروریستی در هرجا و به هر شکل را محکوم می کنیم، اظهار امیدواری کرد که ریشه‌های این پدیده شوم خشکانده شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان این نشست خبری درباره کشته‌ شدن جمعی از شیعیان نیجریه از سوی ارتش این کشور، ضمن محکوم‌ کردن این اقدام، گفت: امیدواریم با گفت‌وگوی دولت و گروه‌های شیعه وضعیت متعادلی ایجاد شود که تداوم یابد.

انتهای پیام

captcha