برگزاری همایش نفی خشونت‌گرایی مذهبی در كنیا
کد خبر: 3761626
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

برگزاری همایش نفی خشونت‌گرایی مذهبی در كنیا

گروه بین‌الملل ــ همایش فرهنگی «همه با هم با خشونت‌گرایی و افراطی‌گری مذهبی مقابله کنیم» به همت رایزنی فرهنگی ایران در كنیا و با مشارکت و همکاری دانشگاه‌های کاتولیک تانگازا، اسلامی امُّه و کاتولیک سـَنت پُل كنیا در این کشور برگزار شد.

برگزاری همایش نفی خشونت‌گرایی مذهبی در كنیابه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در این همایش یک روزه که طی دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، 13 تن از اساتید هر سه دانشگاه برگزاركننده همایش، با استفاده از پاورپوینت و سخنرانی به ابعاد و زوایای مختلف موضوع سمینار پرداختند.

علاوه بر اساتید دانشگاهی، مدیرکل مبارزه با تروریسم پلیس کنیا به منظور بهره‌برداری از نتایج پژوهش‌های دانشگاهی در راستای انجام هر چه دقیق‌تر وظایف اجرایی در مواجهه با انواع خشونت و افراطی‌گری مذهبی در همایش حضور داشت.

وی در سخنرانی خود ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اداره‌ کل و دسته‌بندی‌هایی که از نوع گروه‌های خشن و افراطی تشکیل داده شده است، گفت: نتایج تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در این باره، راهنمای مفیدی برای پلیس در چگونگی و مواجهه با این نوع از رفتارها بوده و هست.

محمود مجلسین، رایزن فرهنگی ایران در كنیا نیز در این همایش اظهار کرد: اگر همه پیروان ادیان الهی در زیر چتر وحدت، همدلی و وجوه مشترک ادیان جمع شوند و به درستی به فرامین و احکام کتاب‌های آسمانی خود عمل کنند، قطعاً هیچ گونه خشونت مذهبی اتفاق نمی‌افتد و این امر میسر نخواهد شد، مگر با شناخت، مطالعه و درک صحیح از ادیان.

وی افزود: دلیل محکم و متقن مبنی بر اینکه وجوه اختلافی که منجر به درگیری و نزاع مذهبی در بین ادیان ابراهیمی وجود ندارد، این است که همه آنها از نوح پیامبر تا ابراهیم و موسی و عیسی و در نهایت حضرت محمد(ص)، یک رسالت آسمانی داشتند که آن هم در امتداد یکدیگر بوده و فقط بُعد زمان سبب تقدم و تأخر بعثت آنها شده و یکی پس از دیگری مکمل رسالت یکدیگر بوده‌اند.

مجلسین ادامه داد: یک سند شفاف، استناد به آیه‌ای از قرآن است که در بخشی از آن، حضرت عیسی(ع) به این که پس از وی پیامبری خواهد آمد که احمد (محمد) نامیده می‌شود اشاره کرده است و در بسیاری موارد دیگر اشاراتی به سرگذشت پیامبران ادیان ابراهیمی (موسی، عیسی، نوح و ابراهیم) دارد که این خود بزرگ‌ترین دلیل وحدت و اشتراکات ادیان الهی و تأیید آنها در آخرین معجزه الهی یعنی قرآن است.

رایزن فرهنگی كشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اما آنچه امروز به نام خشونت‌گرایی و افراطی‌گری دینی صورت می‌گیرد و بخش مهمی از کشورهای خاورمیانه شامل عراق، سوریه و ... و برخی کشورهای آفریقایی مانند سومالی و نیجریه را گروه‌هایی با نام‌های الشباب، بوکوحرام، القاعده، داعش و ... فرا گرفته، رویکرد سیاسی دارد و توسط ابرقدرت‌ها خلق شده است تا اهداف سیاسی را در پوشش مذهبی، عملیاتی و اجرایی كند.

وی تصریح كرد: برای این ادعا دلایل و مستندات زیادی وجود دارد، از جمله اعتراف صریح هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه دولت قبلی آمریکا که طی مصاحبه‌ای در موضوع داعش اذعان كرد که از حدود بیست سال قبل در زمان دولت بوش و پس از آن با متقاعد کردن بیش از 150 دولت از کشورهای جهان و صرف هزینه‌های میلیارد دلاری، تصمیم به خلق داعش توسط آمریکا گرفته شد. گروه‌های دیگر نیز منشعب شده از داعش هستند.

مجلسین افزود: اینکه بوکوحرام در یک کشور آفریقایی بزرگ با مردمی مسلمان مانند نیجریه و جمعیتی حدود 200 میلیون نفر اعلام وجود می‌کند، جای سؤال دارد. آنها می‌توانستند در یک کشور آفریقایی کوچک‌تر و ضعیف‌تر اعلام موجودیت کنند. دلیل این موضوع آن است که آنها برای اهداف از قبل تعیین شده‌ای، طراحی، حمایت و پشتیبانی شده‌اند و عملیاتی مشخص انجام می‌دهند.

وی در پایان سخنانش بیان كرد: در همه ادیان ابراهیمی خشونت‌گرایی وجود ندارد و اگر هم گاهی اوقات مواردی از این دست دیده می‌شود، یا رویکرد سیاسی دارند و یا از درک ناقص و فهم نادرست از دین نشأت گرفته‌اند.

انتهای پیام

captcha