نیاز به یکپارچه‌سازی نظارتی در حوزه غذا/ وزارت بهداشت در نظارت کمبود نیروی متخصص دارد
کد خبر: 3761717
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
هاشمی تصریح کرد:

نیاز به یکپارچه‌سازی نظارتی در حوزه غذا/ وزارت بهداشت در نظارت کمبود نیروی متخصص دارد

گروه سلامت ــ رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شواری اسلامی سوء مدیریت در بخش نظارت بر سلامت غذا، فقر نیروی متخصص در وزارت بهداشت و عدم هماهنگی نهادهای متولی غذا را بیشترین مشکلات حوزه غذا در کشور خواند.

نیاز به یکپارچه سازی نظارتی در حوزه غذا/ وزارت بهداشت کمبود نیروی متخصص در امر نظارت داردهمایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تولیت چندگانه در بخش‌های حاکمیتی مانند غذا در همه کشور‌های جهان وجود دارد، اظهار کرد: در ایران نیز برای این مورد قانون روشن کرده که بخش نظارت بر سلامت غذا بر عهده وزارت بهداشت بوده و بخش‌های تولید و بازرگانی در جا‌های دیگر متمرکز است.
 
این نماینده مجلس بیان کرد: عمده مشکلات سلامت غذا در سوء مدیریت و یکپارچه سازی نظارت بین سازمان‌های درگیر است و ارتباطی با اختیارات وزارت بهداشت ندارد و باید با جلسات مختلف برنامه‌های نوسازی نظارتی و یکپارچه‌سازی تدوین و اختیارات هر دستگاه در حوزه‌های نظارتی به صورت شفاف برای مردم روشن شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بخش نظارتی وزارت بهداشت از نظر منابع انسانی دچار فقر نیرو بوده و دولت باید اختیارات لازم را به آن‌ها داده تا سازمان‌های نظارتی خود را تقویت کند و بتواند بر چرخه‌های تولید غذا، تولید محصولات اولیه، بسته بندی و توزیع، نظارت کامل داشته باشد.

وی یادآور شد: کارآمدی مأموریت‌های محوله معمولاً با نیرو‌های کارآمد مشخص می‌شود، در حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت نسبت به سایر وزارت‌خانه‌ها، میزان بازنشستگی افراد متخصص از میزان ورودی نیرو‌های جدید بیشتر بوده و دچار کمبود کارشناس تخصصی هستند، در حال حاضر این موضوع برای وزارت بهداشت یک معضل مهم است.

هاشمی افزود: یکی از مشکلات مهم دیگر وزارت بهداشت در امر نظارت این است که بسیاری از مأموریت‌های مهم به شرکت‌های واسطه واگذار شده که آن‌ها هم فاقد نیروی متخصص هستند. فرایند مدیریتی در نظارت بر سلامت بر تولید مواد غذایی دچار مشکل است؛ در حالی که هیچ خلأ قانونی در این حوزه وجود ندارد، که برای آن قانون وضع شود، باید اشکال مدیریتی را مشخص کنیم که بخشی از آن بر عهده وزارت بهداشت و برخی دیگر بر عهده دیگر سازمان‌ها است.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس یادآور شد: وزارت بهداشت که متولی نظارت بر سلامت غذا است، باید بخشی از این نظارت را از دیگر سازمان‌ها و نهاد‌های متولی غذا بخواهد و هماهنگی دبیرخانه‌ای را انجام دهد، چرا که یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی مأموریت‌های پیچیده را انجام دهد. همچنین باید هماهنگی برون سازمانی بخش‌های مختلف دولت در این حوزه تقویت شده، یک دبیرخانه برای آن تشکیل و به خوبی مدیریت شود.
انتهای پیام
captcha