اصل دین بر مبنای آسانی است
کد خبر: 3761736
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

اصل دین بر مبنای آسانی است

گروه معارف - اصل دین بر مبنای آسانی است، اما آسانی به این معنا نیست که انسان آزاد مطلق است و هر کاری که بخواهد انجام دهد، دین برای انسان تکالیفی مثل جهاد، نماز و روزه مشخص کرده اما در عین مشخص کردن چنین تکالیفی انسان را در مشقت و زحمت قرار نمی‌دهد.

اساس دین بر آسان بودن آن است

آیت‌الله محمدعلی مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: اصل اسلام بر آسانی استوار است و پیامبر اسلام(ص) نیز در این باره فرمودند: «بَعَثَنی بالحنیفیة السهلة السمحة؛ من بر دین آسان مبعوث شده‌ام.» در قرآن نیز آمده است: «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ» اسلام دین آسانی است. در سراسر اسلام هرجا نگاه می‌كنید آسانی‌ها را می‌بینید.
وی ادامه داد: برای مثال خداوند درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان می‌فرمایند: «وَمَنْ كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ؛ اگر كسی مریض بود یا مسافر بود، روزه‌اش را بخورد و چند روز بعد قضا كند؛ «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمْ الْیُسْرَ» خدا می‌خواهد كارتان آسان باشد، یعنی نمی‌توانی روزه بگیری، غذا بخور؛ مریض می‌شوی، غذا بخور، زیرا «وَلَا یُرِیدُ بِكُمْ الْعُسْرَ» خدا نمی‌خواهد شما را به دردسر بیندازد.
آیت‌الله مقدس بیان کرد: با وجود اینکه اصل دین بر مبنای آسانی است، اما این آسانی به این معنا نیست که انسان آزاد مطلق است و هر کاری که بخواهد انجام دهد. دین برای انسان تکالیفی مثل جهاد، نماز و روزه مشخص کرده، اما در عین مشخص کردن چنین تکالیفی انسان را در مشقت و زحمت قرار نمی‌دهد.
این استاد حوزه با اشاره به قاعده فقهی «لَيْسَ شَيْ‌ءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْهِ؛ هیچ حرامی نیست مگر اینکه در موقع اضطرار حلال می شود» گفت: در مواقع اضطرار، همه چیز حلال می‌شود، مثل خوردن گوشت حیوان مرده آن هم در زمانی که انسان در مکانی باشد که گرسنگی به او غلبه کرده و هیچ غذای دیگری برای او وجود نداشته باشد، می‌تواند از آن استفاده کند، اما برحسب نیاز و ضرورت و بیشتر از آن مجاز نیست.
وی افزود: در همه جا خداوند آسانی را برای بندگانش خواسته است؛ برای نمونه در بحث طهارت ونجاست، در برطرف کردن نجاست‌ها راه‌های مختلفی است، مثلاً اگر آب نبود، خاک پاک‌کننده هست و یا وضو برای نماز واجب است، اما اگر آب نبود، تیمم را قرار داده و این‌ها نشان از سهل بودن دین است.
انتهای پیام

captcha