رنج ۱۶ شهر سیستان‌وبلوچستان از تنش آبی
کد خبر: 3761770
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲

رنج ۱۶ شهر سیستان‌وبلوچستان از تنش آبی

گروه اجتماعی - سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان‌وبلوچستان گفت: ۱۶ شهر استان با دربرگیری یک میلیون نفر جمعیت، دچار تنش آبی هستند که البته با اقدامات صورت گرفته، مشکلات ۱۳ شهر به‌طور نسبی مرتفع شده است.

16 شهر سیستان‌وبلوچستان از تنش آبی رنج می‌برند

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، علیرضا قاسمی، سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری استان، امروز در شورای حفاظت از منابع آبی استان، گفت: 16 شهر استان با دربرگیری یک میلیون نفر جمعیت، دچار تنش آبی هستند که البته با اقدامات صورت گرفته، مشکلات 13 شهر به‌طور نسبی مرتفع شده است.
وی بحرانی‌ترین شهر سیستان و بلوچستان را از نظر کم آبی شهر سیرکان دانست و افزود: در این شهر هیچ منبع تولید آب به دلیل خشک شدن منابع آبی وجود ندارد به طوری که روزانه آب این شهر از سراوان با 100 کیلومتر فاصله با تانکرهای این شرکت و بخش خصوصی تامین می‌شود.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری استان ادامه داد: در شمال سیستان و بلوچستان با توجه به نفوذ ناپذیری خاک اصلا سفره آب زیر زمینی شکل نگرفته و تمام منابع آب در این منطقه سطحی هستند.
قاسمی اظهار کرد: تامین اعتبار 90 میلیارد ریال برای لایروبی تاسیسات آبگیری در چابهار و کنارک و اعتبار بیش از 15 میلیارد ریال برای پرداخت بدهی آب‌رسانی سیار به شهر سیرکان از جمله نیازهای این حوزه است.
69 درصد منابع آبی استان در مرحله تنش هستند
عبدالأحد ریگی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز در این نشست بیان کرد: از آنجایی که 69 درصد منابع آبی استان در مرحله تنش هستند، ضروری است بر روی 194 حلقه چاه عملیات کف شکنی اجرا و 102 حلقه چاه جدید نیز حفر شود.
وی ادامه داد: شرایط سد خیرآباد نیز بحرانی است که قرار شد برای رفع مشکل آن پنج میلیارد و 500 میلیون تومان تامین مالی صورت گیرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان افزود: سال گذشته 502 روستای استان منابع آبی خود را از دست داد و به روستاهایی که با تانکر باید به آن آبرسانی کرد، اضافه شد.
ریگی اظهار کرد: با همکاری مجموعه هلال احمر و اجرای طرح ملی «نذر آب» برای این 502 روستا تانکر فراهم شد و 50 هزار و 700 خانوار زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

انتهای پیام

captcha