محمد رسول الله(ص)؛ الگوی تمام عیاری برای امروز و فردای بشر
کد خبر: 3761831
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

محمد رسول الله(ص)؛ الگوی تمام عیاری برای امروز و فردای بشر

گروه اجتماعی ـ پیامبر گرامی اسلام(ص) الگوی تمام عیاری برای امروز و فردای بشر است، جهان امروز با آن‌که نسبت به گذشته، پیشرف‌های فراوانی کرده و در همه زمینه‌ها به‌طور کلی دگرگون شده، اما به تعالیم پیامبر(ص) بیشتر از همیشه نیاز دارد، خُلق عظیم نبوی که عامل عمده نفوذ و محبوبیت ایشان میان امت و علت اساسی موفقیت ایشان در نشر دین بوده است.

ب

به گزارش ایکنا از لرستان، برگزیدن الگوی شایسته، یک نیاز فطری است که در گستره وسیع حیات آدمی و در رفتارهای کوچک و بزرگ اخلاقی مانند خصوصیات فردی و احوال شخصی، برخورد با خانواده، معاشرت با مردم و نیز در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، به‌طور بسیار محسوسی تأثیرگذار است و کارآیی فراوان دارد، به همین دلیل، خداوند متعال، پیامبران را فرستاد تا الگوی مردم باشند.
برترین این اسوه‌ها، پیامبر گرامی اسلام(ص) بود که به گواهی تاریخ و عملکرد درخشانش، سرمشقی تمام عیار برای همه عصرها و نسل‌هاست.شیوه تعامل آن بزرگوار با خانواده، الگویی برای پدران، مادران و همسران است، برخورد ایشان با اقوام، بستگان، همسایگان، هموطنان، هم‌زبانان، هم‌کیشان و سایر افراد جامعه نیز الگوی نیکویی برای دیگران است.
اصحاب و یارانی که گرد حضرت، حلقه زده بودند، همه رفتارهای او را از نزدیک می‌دیدند و به‌شدت، تحت تأثیر ایشان قرار می‌گرفتند، آنان بیش از آن‌که در آموزه‌های فکری و استدلالی، تأمل کنند، شیفته رفتارهایش بودند و آن حضرت را الگوی خود قرار داده بودند، آن‌ها با وجود چنین سرمشقی، خود را از همه بی‌نیاز می‌دانستند.
برجسته‌ترین یار و صحابی آن حضرت، امام علی(ع) بود که پروانه‌وار، گرد حضرت می‌چرخید و از رفتار و کردار او، درس می‌آموخت که گزارش چنین درس‌آموزی در نهج‌البلاغه آمده است.امام علی(ع) معلم بزرگ خود را الگویی کامل برای رشد و تکامل می‌دانست و فرمود: برای تو کافی است که پیامبر اسلام(ص) را اسوه قرار دهی تا راهنمای خوبی برای تو در شناخت بدی‌ها و عیب‌های دنیا و رسوایی‌ها و زشتی آن باشد.
بی‌تردید پیامبر گرامی اسلام(ص) الگوی تمام عیاری برای امروز و فردای بشر است، جهان امروز با آن‌که نسبت به گذشته، پیشرف‌های فراوانی کرده و در همه زمینه‌ها به‌طور کلی دگرگون شده، اما به تعالیم پیامبر(ص) بیشتر از همیشه نیاز دارد، آن حضرت برای تمامی گروه‌های جامعه الگوست، دوران نوجوانی و جوانی پیامبر(ص) بهترین الگو برای جوانان است.
رفتار پیامبر(ص) به‌عنوان رهبر حکومت اسلامی و چگونگی تعامل ایشان با دشمنان نیز می‌تواند راه‌گشا و راهنمای سیاست‌مداران در جهان اسلام باشد، منش شخصی و اخلاق آن حضرت، همچون آراستگی، روش غذاخوردن، شیوه آشامیدن، پوشش، نیک‌خلقی، راستی، نرمش و مهربانی، گذشت و دیگر ویژگی‌های برجسته ایشان، بهترین و زیباترین نمونه عملی برای همه افراد در زندگی است.

خُلق عظیم نبوی؛ عامل نفوذ و محبوبیت میان امت

خُلق عظیم نبوی که عامل عمده نفوذ و محبوبیت ایشان میان امت و علت اساسی موفقیت ایشان در نشر دین بوده، بارها با عباراتنی مانند «وَإنَّکَ لَعَلی خُلُقِ عَظِیمٍ» مورد تمجید خداوند قرار گرفته است، نبی مکرم اسلام(ص)، تمام خلق‌های نیکو را در خود جمع و کامل کرد و از این روی فرمود: من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاقی آدمیان را تکمیل کنم.

قاطعیت همراه با عطوفت؛ شیوه حکومتی پیامبر(ص)
یکی‌از روش‌های حکومتی پیامبر اعظم(ص)، قاطعیت همراه با عطوفت بوده است؛ خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارکه فتح فرمود: «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ ... ؛ محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند و...».
در کتاب السیره‌الحلبیه، جلد 3، صفحه 479 نقل شده که پیامبر اکرم(ص) برترین مردم در دلسوزی با خلق خدا و رئوف‌ترین و مهربان‌ترین بر آن‌ها بود و نبی مکرم اسلام(ص) به‌عنوان پیام‌آور وحی الهی و رهبر و مقتدای خلق عالم، علاوه‌ بر بیان، در عمل نیز مظهر رحمانیت، رحیمیت و عطوفت بود. وقتی پیامبر(ص) پس از سال‌ها جهاد، مکه را فتح کرد، می‌توانست انتقام آزارها، اهانت‌ها و قتل و غارت‌ها را بگیرد، اما پیامبر(ص) فرمان عفو عمومی صادر کرد و از تقصیر همگان جز چند نفر که بیش از حد معاند و پلید بوده و از ائمه کفر به حساب می‌آمدند، گذشت.

قاطعیت در حق‌الناس

از جمله مواردی که سهل‌انگاری در آن جایز نیست، حق‌الناس است چه حقوق شخصی افراد و چه حقوق عمومی و بیت‌المال که هیچ‌کس حق سازش در این امور را ندارد حتی رئیس حکومت و یا امام مسلمین نیز حق تصرف و یا تضییع حقوق مسلمانان و یا بیت‌المال را به جز صرف در امور جامعه و خود مردم ندارد، پیامبر اکرم(ص) و یا امامان معصوم در مسئله بیت‌المال و یا حق‌الناس بسیار حساس و دقیق بودند و در مسئله شخصی حتی استفاده ازیک شمع بیت‌المال را جایز نمی‌دانستند.
پیامبر(ص) در اموال عمومی و حق‌الناس سخت‌گیر و قاطع و با صلابت بود، در کتاب سیره ابن‎‌هشام، جلد 3، صفحه 353 نقل شده که روز حرکت از سرزمین خیبر به مأموری که مسئول بستن کجاوه‌ها بود، تیری اصابت کرد و جان سپرد، همه گفتند: بهشت بر او گوارا باد، اما پیامبر(ص) فرمود: با شما هم‌عقیده نیستم زیرا عبایی که بر تن دارد از غنایم بیت‌المال است و آن عبا را به خیانت ربوده است و روز رستاخیز به صورت آتش او را احاطه خواهد کرد؛ از این رو پیامبر(ص) بر جنازه او نماز نخواند.

قاطعیت در تبلیغ دین و حفظ مبانی

وقتی مشرکان مکه به نزد ابوطالب، عموی پیامبر(ص) رفتند و او را واسطه قرار دادند که از حضرت محمد(ص) بخواهد که دست از تبلیغ دین خویش بردارد و در برابر آن مال و ثروت فراوان دریافت کند، پیامبر(ص) در پاسخ به آنان فرمود: آن‌چه می‌خواهید به من بدهید حتی اگر به ارزش ماه و خورشید باشد، از پای نخواهم نشست و دست از دعوت خویش برنمی‌دارم.
پیامبر(ص) در طول 23 سال نبوت و رسالت هیچ‌گاه بر سر اصول و مبانی دین و بر سر اجرای احکام با هیچ‌کس سازش نکرد، در کتاب سیره ابن‌هشام، جلد 4، صفحه 185، نقل شده است که پس از غزوه تبوک در سال نهم، نمایندگان قبیله هرازان برای پذیرش اسلام اظهار تمایل کردند، اما شروطی را نیز ذکر کردند از جمله معافیت از حکم نماز، اما پیامبر(ص) با قاطعیت به آن‌ها فرمود: دینی که نماز در آن نباشد ارزش و سودی ندارد.

قاطعیت در عدالت و اجرای حدود الهی

پیامبر(ص) در اجرای حدود الهی نیز ذره‌ای تسامح و معامله نمی‌کردند زیرا جرم‌هایی که به هتک حرمت خانواده و اجتماع و آبروی انسان‌ها، هتک عفت عمومی، اختلال در نظام اجتماعی، سست شده مبانی اعتقادی مردم و... می‌انجامد از موضوعاتی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد.پیامبر اعظم(ص) ضمن تشریع و قانون‌گذاری وحیانی این احکام، خود نیز از مجریان سرسخت این فرمان‌های الهی بوده و هیچ‌گاه بر سر این احکام نورانی، نرمش به خرج نداد و در حدود و قوانین الهی، فاطمه مخزومی با فاطمه محمدی(ص) برای اجرای احکام در دادگاه عدل نبوی یکسانند.

انتهای پیام

captcha