چگونه پیامبر اسلام از مردم بدوی، امتی متحد و متمدن ساخت
کد خبر: 3761868
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

چگونه پیامبر اسلام از مردم بدوی، امتی متحد و متمدن ساخت

گروه معارف - مدرس حوزه و دانشگاه زابل گفت: مردم زمان پیامبر(ص) نیمه وحشی و بدوی بودند، اما ایشان جامعه‌ای متمدن ساخت و افرادی در میان این امت رشد پیدا کردند که بعد از گذشت قرن‌ها، همچنان الگوی بشریت هستند.

چگونه پیامبر اسلام از مردم بدوی، امتی متحد و متمدن ساخت

زهرا پنبه‌پز، مدرس حوزه و دانشگاه زابل، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: پیامبر اکرم در مدت کوتاهی توانستند از یک جامعه بدوی و نیمه وحشی، امتی متحد بسازند که امپراتوری‌های بزرگی همچون ایران و روم را تحت تاثیر قرار داد.
وی ادامه داد: مکان و زمان تولد و رشد حضرت، اصلا شرایط خوبی نداشت؛ مردم آن سرزمین، نیمه وحشی و بدوی بودند، اما حضرت محمد(ص) جامعه‌ای متمدن ساخت و افرادی در میان این امت رشد پیدا کردند که بعد از گذشت قرن‌ها، همچنان الگوی بشریت هستند؛ شخصیت‌هایی همچون سلمان، ابوذر و عمار که امروزه در مدرن‌ترین جوامع، الگو هستند و مورد تحسین و تقلید قرار می‌گیرند.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اولین عامل این موفقیت، نصرت الهی بود. خداوند در آیه 7 سوره «محمد» می‌فرماید «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُم»، اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گام‌هايتان را استوار می‌گرداند. در آیات دیگری نیز اشاره شده است که ما رسولان خود را یاری می‌کنیم. بنابراین نصرت الهی، عامل مهمی است که قرآن بر آن تأکید کرده و نمی‌توان نادیده گرفت.
وی افزود: دومین عامل موفقیت رسول خدا که سبب شد بدون اتکاء به ابرقدرت‌های شرق و غرب، حکومتی قدرتمند ایجاد کنند، خود شریعت اسلام بود. دین اسلام، دینی مبتنی بر فطرت بود؛ هر انسانی بصورت فطری از تبعیض نژادی متنفر است؛ هر انسانی بصورت فطری به‌دنبال عدالت است؛ شریعتی که بر مبنای فطرت شکل گرفته باشد، قطعا گسترش پیدا می‌کند.
پنبه‌پز اظهار کرد: ویژگی دیگر شریعت اسلام، این است که بر پایه اعتدال است؛ دینی میانه‌رو است که از افراط و تفریط، مبرا است. این‌چنین دینی گروندگان بسیاری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه مسائل فردی نیز حضرت محمد(ص) صفاتی داشتند که در موفقیت ایشان تاثیرگذار بوده است، افزود: همان‌طور که از آیات قرآنی استنباط می‌شود، خداوند علاقه و محبت ویژه‌ای به ایشان داشته است. در آیات می‌بینیم که خداوند به رسولش می‌فرماید از رفتار زشت مردم اندوهگین مشو، اگر مردم هدایت نمی‌شوند و تو را باور ندارند غمگین مباش، رسالت تو فقط ابلاغ است، خودت را اذیت نکن.
این مبلغه اهل زابل ادامه داد: علت این محبت، در واقع عبودیت رسول خدا بوده است؛ اینکه ایشان، بنده و عبد خوبی بودند. به طوری که ما در تشهد نماز، می‌گوییم « وأشهَدُ أنَ مُحَمَدًا عَبدُه و رَسولهُ» یعنی بهترین توصیف برای پیامبر، صفت عبد بودن ایشان است. ادب بندگی را در بالاترین سطح رعایت می‌کردند.
وی عنوان کرد: عامل دیگری که مردم را از همه گروه‌ها، به سمت رسول خدا جذب می‌کرد، حسن خلق ایشان بود. وقتی قرآن کریم می‌خواهد ایشان را توصیف کند، می‌گوید « إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» (سوره قلم، آیه 4) یعنی تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته‌اى هستى. مهربانی، رحمت و شفقت پیامبر، باعث شد تا افراد بسیاری دور ایشان جمع شوند.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: حضرت محمد(ص) برخی تفاوت‌هایی با سایر انبیای الهی داشتند، از جمله اینکه همه انبیاء در ابتدای امر که رسالت خود را اعلام می‌کردند، معجزاتی برای مردم می‌آوردند تا گواهی بر پیامبری آنان باشد، سپس کتاب خود را عرضه می‌کردند. اما حضرت مصطفی(ص)، معجزه ایشان همان کتاب‌شان بود، یعنی معجزه و کتاب، همزمان عرضه شدند.
وی بیان کرد: پیامبر خدا(ص) تنها پیامبری هستند که با وفات ایشان، بشریت از نعمت بزرگ وحی محروم شد. با رفتن ایشان، این نعمت از بشریت گرفته شد و وحی منقطع شد.
پنبه‌پز اظهار کرد: از سوی دیگر، پیامبر اسلام، خاتم الانبیاء بودند، بنابراین دینی که عرضه می‌کردند، باید دینی باشد که جامع و کامل باشد، همچنین کتاب آن خطر تحریف نداشته باشد. چرا که این دین قرار است برای همیشه پابرجا باشد. همان‌طور که می‌بینیم شخص پیامبر(ص) دیگر حضور ندارند، اما دعوت ایشان همچنان وجود دارد.

انتهای پیام

captcha