چهار شرط دمشق برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه
کد خبر: 3762045
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

چهار شرط دمشق برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

گروه بین‌الملل ــ دمشق در دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت شروطی را برای تشکیل کمیته قانون اساسی مطرح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری ایسنا؛ ولید معلم، وزیر خارجه سوریه و بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه را به قیمومت بر سوری‌ها از طریق تلاش برای تشکیل کمیته قانون اساسی متهم کرده و چهار شرط را برای تشکیل این کمیته از جمله عدم تحمیل جدول زمانی مشخص مطرح کردند.

اخیرا دی‌میستورا با نمایندگان کشورهای ضامن (روسیه، ایران و ترکیه) و نماینده کشورهای "گروه کوچک"(آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان، مصر و اردن) در ژنو دیدار کرده و در این دیدار با لیست نمایندگان دولت سوریه شامل ۵۰ نامزد و لیست مخالفان با ۵۰ نامزد برای تشکیل کمیته قانون اساسی توافق شد، اما با لیست سوم که مربوط به افراد مستقل و نمایندگان جامعه مدنی سوریه شامل ۵۰ نامزد است (مورد نظر سازمان ملل) توافق صورت نگرفته است. دمشق تا مدت‌ها دیدار با دی‌میستورا را رد می‌کرد اما دیدار ولید معلم با گوترش در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و با تلاش‌های روسیه به ترتیب سفری برای دی‌میستورا به دمشق و دیدار با معلم منجر شد. ولید معلم در دیدار با دی‌میستورا بر اصل حاکمیت ملی در تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کرد.

دمشق در دو نامه‌ای که جعفری به رئیس شورای امنیت و معلم به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل داده، بر چهار اصل درباره تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کرده است که عبارتند از ضرورت پایبندی به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، اینکه این روند با رهبری سوری و بر این اساس باشد که مردم سوریه خود بدون مداخله خارجی درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند، عدم تحمیل پیش شرط یا نتیجه‌گیری قبلی درباره فعالیت کمیته و پیشنهادات آن، عدم تحمیل جدول زمانی.

معلم به دی‌میستورا درباره قانون اساسی توضیحات لازم را داده و تأکید کرده بود که سوریه با قیمومت فرستاده سازمان ملل بر سوری‌ها مخالف است.

گوترش اخیرا به شورای امنیت اعلام کرده که گایر پدرسن را به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل به سوریه به جای دی‌میستورا که ۱۷ نوامبر آخرین گزارش خود را ارائه می‌دهد و از این پست خارج می‌شود، تعیین کرده است.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرده که دمشق همان‌طور که با دو فرستاده قبلی همکاری کرده بود، با فرستاده جدید هم همکاری می‌کند به شرطی که روش فرستادگان قبلی را درپیش نگیرد و به تمامیت ارضی و ملت سوریه احترام بگذارد.

انتهای پیام

captcha