مقصود از استارت‌آپ اسلامی چیست؟
کد خبر: 3762058
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸
محقق کسب و کار اسلامی پاسخ می‌دهد:

مقصود از استارت‌آپ اسلامی چیست؟

گروه اقتصاد ــ استارت‌آپ اسلامی، کسب‌و‌کاری است که در تمام سطوح، اعم از چگونگی تعامل با مخاطب، چگونگی فروش محصول، چگونگی تعامل با کارمندان خود و سایر موارد، واجد ارزش‌های اسلامی باشد.

علی اکبر، محقق حوزه کسب و کار اسلامی و عضو شورای نوآوری شتاب‌دهنده امید، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره استارت‌آپ‌ دینی و اسلامی اظهار کرد: اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که ده‌ها تعریف برای استارت‌آپ وجود دارد. مثلا عده‌ای استارت‌آپ را را‌ه‌حلی موجز و سریع برای یک چالش تعریف‌ کرده‌اند که قابلیت برطرف شدن آن سخت است. برخی دیگر استارت‌آپ را به مفهومی دیده‌اند که بتواند سریع و چابک به راه‌حل دست پیدا کند.
مفهوم استارت‌آپ
وی ادامه داد: تعریف جامع همه تعاریف این است که استارت‌آپ، کسب و کاری است که با تغییر در مدل درآمدی و مدل اجرایی، توانسته است طرحی نو دراندازد. برخی صفات نیز بر استارت‌آپ بار می‌شود؛ به عنوان مثال گفته می‌شود استارت‌آپ باید مقیاس‌پذیر باشد و اگر تعداد مشتریان ما صد برابر شد، ستاد و محل کار ما صد برابر نشود بلکه مثلا ده نفر به نیروهای ما اضافه شود.
این محقق حوزه کسب و کار اسلامی درباره استارت‌آپ دینی و قرآنی گفت: در این حوزه هم تعارف مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، عده‌ای کسب و کارهایی که حوزه جهان اسلام و مخاطب اسلامی را مورد توجه قرار داده‌ باشند، استارت‌آپ اسلامی می‌نامند؛ فارغ از اینکه بنیانگذاران آن چه قصد و نیتی دارند و از کجا هستند و حتی ممکن است مسلمان هم نباشند.
استارت‌آپ اسلامی چیست؟
اکبر ادامه داد: آنچه که از نظر بنده به عنوان استارت‌آپ اسلامی تلقی می‌شود، کسب و کاری است که بنا داشته باشد در تمام سطوح صف، ستادی، فرآیندها و اجرائیات خود، اعم از چگونگی تعامل با مخاطب، چگونگی فروش محصول، چگونگی تعامل با کارمندان خود و سایر سطوح، واجد ارزش‌های اسلامی باشد.
عضو شورای نوآوری شتاب‌دهنده امید اظهار کرد: معتقدم استارت‌آپ اسلامی و قرآنی، یک مفهوم بلند است که باید طی سال‌ها به آن برسیم. تعریف دیگری که از استارت‌آپ اسلامی وجود دارد این است که این استارت‌آپ، بر روی بازار جهان اسلام تمرکز دارد.
برخی استارت‌آپ‌های موفق اسلامی
این محقق حوزه کسب و کار اسلامی اظهار کرد: استارت‌آپ اسلامی، محصولی برای رفع نیاز مسلمانان تولید می‌کند یا یک فرهنگ یا ایده اسلامی را ترویج یا مشکلی را از جهان اسلام برطرف می‌کند؛ بنابراین، یک استارت‌آپ برای اینکه بتواند عنوان اسلامی را یدک بکشد باید دارای ارزش‌های حداکثری اسلامی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه استارت‌آپ اسلامی موفقی را سراغ دارید؟ گفت: البته چون اسلامی بودن، مفهومی تشکیکی است بنابراین استارت‌آپ اسلامی و اسلامی‌تر را هم شاهد هستیم. استارت‌آپ‌های اسلامی موفقی هم وجود دارند؛ به عنوان مثال، استارت‌آپ «کریم» معادل اسنپ و تَپ‌‌سی در کشورهای اسلامی است. عده‌ای هم بانک «گرامین» را استارت‌آپ اسلامی می‌دانند.
این محقق حوزه کسب و کار اسلامی در پایان اظهار کرد: در حوزه غذای حلال و گردشگری و توریسم اسلامی، صدها استارت‌آپ وجود دارد. در حوزه قرآنی و حفظ و آموزش قرآن هم در ایران و سایر کشورهای اسلامی، استارت‌آپ‌های زیادی از جمله «مجموعه کودکان حسین(ع)» در جهاد دانشگاهی وجود دارد.
انتهای پیام

captcha