دور شدن از آموزه‌های پیامبر(ع) اعمال را تباه می‌کند
کد خبر: 3762156
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

دور شدن از آموزه‌های پیامبر(ع) اعمال را تباه می‌کند

گروه معارف- یک کارشناس دینی گفت: خداوند در قرآن انسان را نسبت به پیشی گرفتن از پیامبر(ص) نهی کرده چرا که در این حالت اعمال انسان اتباه می‌شود.

دور شدن از آموزه‌های پیامبر(ع) اعمال را تباه می‌کنداکرم علوی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: یکی از مسائلی که در قرآن به آن پرداخته شده الگو بودن پیامبر و چگونگی ادب و رفتار ما در مقابل پیامبر است؛ چنانچه در آیه یک سوره حجرات خداوند دستور می‌دهد در حضور پیامبر(ص) سعی کنید از ایشان جلو نیافتید.
وی با اشاره به اینکه این آیه می‌تواند جنبه قولی، فعلی، عملی و رفتاری داشته باشد، بیان کرد: تفاسیر مختلفی در مورد این آیه آمده که نشان می‌دهد باید در غذا خوردن، صحبت کردن، معاشرت عبادات، رفتار و گفتار، ادب را در مقابل پیامبر(ص) رعایت کرده و خداوند می‌فرماید که کسی حق ندارد از پیامبر پیشی بگیرد.
این کارشناس دینی تاکید کرد: کسی که برای خود الگویی دارد باید پایش را در جا پای همان شخص بگذارد و نشان این آیه این است که مطیع باید ۱۰۰ درصد در اطاعت مولا باشد.
وی ادامه داد: در آیه دوم سوره حجرات اشاره به این دارد که اگر در مقابل پیامبر(ص) صدای خود را بلند و مجادله و بحث کنید اعمال شما تباه شده است یعنی اگر کسی در حضور پیامبر ادب را رعایت نکرد، بر روی حرف او حرفی بزند و رفتار خود را بالاتر از رفتار و بپندارد، دچار افراط و تفریط شده و اعمال خود را نابود کرده است.
علوی با اشاره به اینکه انجام شرک، انکار شریعت اسلام، تکذیب قیامت، نفاق با پیامبر و ناخوش بودن نسبت به قضای الهی از مواردی است که در آیات مختلف آنها را معادل هبط عمل می‌‌داند، ابراز کرد: این در حالی‌است که رعایت نکردن ادب حضور پیامبر(ص) و تندروی نسبت به احکام اسلامی معادل شرک به خدا، انکار قیامت و خشم خداست.
وی تصریح کرد: در جامعه اسلامی هر چه از اعمال نیک انجام دهیم اما مطیع ولی امر نباشیم اعمال انسان هیچ ارزشی نخواهد داشت.
این کارشناس دینی افزود: اطاعت از پیامبر شامل محبت به اهل بیت(ع) هم می‌شود چنانچه پیامبر فرموده در مقابل رسالتم از شما چیزی نمی‌خواهم مگر محبت به خاندانم؛ درحالی که می‌بینیم بعد از رحلت پیامبر(ص) عکس این موضوع عمل شد.
وی با اشاره به اینکه در چند آیه از قرآن به اهل بیت(ع) اشاره شده، خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) وصیت کرده بودند که ایشان را در کنار مرقد پیامبر دفع کند اما سران این اجازه را ندادند و مانع دفن ایشان در محل مورد نظر شدند.
علوی با اشاره به اینکه امام حسن(ع) به تکریم اهل بیت(ع) معروف است، یادآور شد: ایشان هیچ سائلی را از خود دور نمی‌کرد و قبل از اینکه از او سئوال کنند عطا می‌کرد.
وی اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) بخل را به عنوان بیماری و سخاوت را نشانه‌ای از بهشت می دانستند و امام حسن(ع) از خانواده‌ای بودند که سوره هل اتی در موردشان نازل شده و بخشش و احسان را به مردم گوشزد می‌کردند.
وی در پایان تاکید کرد: در وضعیت اقتصادی امروز که معیشت مردم دچار سختی شده باید با تأسی از ائمه دست کسانی که دچار مشکل شدند را بگیریم.
انتهای پیام
captcha