مساجد؛ بهترین فضا برای گسترش فرهنگ دینی
کد خبر: 3762190
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴

مساجد؛ بهترین فضا برای گسترش فرهنگ دینی

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: مساجد به عنوان محل اجتماع عظیم مؤمنین و مسلمانان و به‌خصوص کودکان و جوانان بهترین فضای عمومی و اجتماعی برای نهادینه کردن و گسترش فرهنگ‌های برتر و فرهنگ دینی و قرآنی است.

مساجد؛ بهترین فضای عمومی برای گسترش فرهنگ دینی

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حمیده ماحوزی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر روز گذشته، 15 آبان  در آئین تودیع و معارفه مسئولان سابق و جدید دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری این استان که در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز استان برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ عمومی نشان‌دهنده جایگاه والای فرهنگ و نقش آن در ایجاد ارزش‌های اجتماعی، هویت فرهنگی، انسجام‌بخش نظام اجتماعی و در یک نگاه، سازنده یک جامعه متعالی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه افزود: مساجد به عنوان محل اجتماع عظیم مؤمنین و مسلمانان و به‌خصوص کودکان و جوانان بهترین فضای عمومی و اجتماعی برای نهادینه کردن و گسترش فرهنگ‌های برتر و فرهنگ دینی و قرآنی است.

وی بر تلاش و کوشایی همگانی به منظور گسترش فرهنگ غنی اسلام و مبانی انسان‌ساز انقلاب اسلامی تحت رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت:  کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بازوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ظرفیت و ارزش معنوی در کشور برخوردار هستند که بخش زیادی از برنامه‌ها و مناسبت‌های ملی را برگزار می‌کنند، عنوان کرد: اغلب کارهای انجام شده در کانون‌های امور مساجد به‌صورت مردمی در کشور اداره می‌شود که این مهم به وجود برکت نظام جمهوری اسلامی است و مدیریت خوبی در این بخش استان وجود دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده توانسته است برنامه‌های خوبی را اجرا کنند.

دومین سوگواره ملی تعزیه

ماحوزی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان جم در مرز جغرافیایی استان بوشهر خبرداد و گفت: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز پنج‌شنبه، ۱۷ آبان در سفری چند ساعته به منظور شرکت در اختتامیه دومین سوگواره کشوری تعزیه به شهرستان جم سفر می‌کند.

عبدالرضا عالی‌پور، سرپرست سابق دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در مدت ١٤ ماهه مدیریت خود پرداخت و اشاره کرد: حامد فکوری، خبرنگار خبرگزاری شبستان استان بوشهر به عنوان «تعامل رسانه‌ای برتر» از سوی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این استان تجلیل و نیز در سومين جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» موفق به کسب رتبه برگزيده و دريافت لوح و تنديس اين جشنواره از دست مديركل صدا و سيمای مركز بوشهر شد. همچنین در آئین دومین گرامیداشت روز قرآنی بوشهر از وی به عنوان مدیر فعال قرآنی در حوزه رسانه توسط آیت‌الله صفایی بوشهری و حسینی، معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل به عمل آمد.

سرپرست سابق دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر ادامه داد: تجهیز 9 کانون تازه تأسیس و 9 کانون کتابخانه مخزن‌دار به ارزش 250 میلیون ریال از محل ستاد عالی مرکز هزینه شده است.

حمایت مالی از سامانه بچه‌های مسجد

وی اضافه کرد: امسال مبلغ 650 میلیون ریال از ردیف سرانه که در سامانه بچه‌های مسجد ثبت نام کرده بودند، پرداخت شد و همچنین از ردیف دریافتی از سایر ادارات مبلغ 500 میلیون ریال از فرمانداری‌های شهرستان‌های بوشهر به منظور حمایت دریافت و به حساب تخصیص داده شد.

عالی پور گفت: طی اعلام و اطلاعیه‌ای ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور دبیرخانه استان بوشهر در دو بخش روابط عمومی با موضوع ربع قرن تلاش حائز رتبه برتر کشوری شد و در جشنواره قرآنی مدهامتان نیز در رشته ترتیل مرحله کشوری رتبه اول را کسب کرد.

وی عنوان کرد: میثاق‌نامه‌ای با عنوان «هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد» در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های دیلم، دشتستان، جم، عسلویه و دیر با حضور ائمه جمعه و فرمانداران و سایر اعضای این شورا به امضا رسید.

اطلاعات بیش از 260 کانون در سامانه

سرپرست سابق دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر اعلام کرد: با اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی مستمر با مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر جهت ثبت نام و به‌روز رسانی اطلاعات و رفع مشکلات، 262 کانون در سامانه ثبت شد و 90 کانون نیز موفق به ثبت اعضای خود در این سامانه شدند.

حسین براتی، مدیرکل امور استان‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه این آیین تکریم و معارفه با ابراز اینکه تغییر و تحول در نهاد و هر سازمان طبیعی بوده و این تغییرات در راستای رشد و شکوفایی آن بخش است، اظهار کرد: کانون‌های مساجد به لحاظ وجود جوانان و نوجوانان توانسته با تعاملی نزدیک ارتباط خوبی را با بدنه جامعه برقرار و در شناسایی و معرفی استعدادهای این بخش نقش اساسی ایفا کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر نگاه ویژه به سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری، نسبت به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز اهتمام ویژه داشته و دارد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه «کودکان و خانواده»

مدیرکل امور استان‌ها، حقوقی و مجلس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور عنوان کرد: شورای سیاست‌گذاری ستاد در اساسنامه جدید و در سند تحول دو رویکرد توجه به «مقاطع سنی کودکان و نوجوانان» و «خانواده» را مدنظر قرار داده که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت برنامه‌ریزی کانون‌ها در این حوزه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید ویژه دارد.

براتی جایگاه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را ویژه بیان کرد و افزود: نشست‌های شورای سیاست‌گذاری ستاد در سطح ملی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، سایر وزاری عضو و همچنین دستگاه‌های عضو و نشست‌های استانی با حضور نمایندگان ولی فقیه، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های عضو برای تقویت کانون‌ها در استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر از استان‌های برتر و فعال در حوزه کانون‌های فرهنگی و هنری امور مساجد است، گفت: شکوفایی و پویایی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان‌ها محصول فعالیت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد و کارکنان استان‌ها است.

مدیرکل امور استان‌ها، حقوقی و مجلس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور انتخاب و انتصاب جوانان به عنوان رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها را کاری ارزشمند بیان کرد و یادآور شد: علیرضا پولاد به عنوان سرپرست جدید دبیرخانه باید با توان و انرژی مضاعف در جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌های ابلاغی تلاش داشته باشد.

کانون‌های فرهنگی و هنری؛ شناسنامه فعالیتی مساجد

علیرضا پولاد، سرپرست جدید دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر در این جلسه به اهتمام ارتقای سطح توانمندی علمی، قرآنی و بصیرتی اعضای کانون‌ها تاکید کرد و گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری به عنوان شناسنامه فعالیتی مساجد هستند.

یادآور می‌شود، در پایان این آئین از زحمات عبدالرضا عالی‌پور تقدیر و علیرضا پولاد به عنوان سرپرست جدید دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر معرفی شد.

امیرحسین مؤمنی

انتهای پیام

captcha