همراه با زوار امام رئوف/خاطرات کاروان زائران پیاده
کد خبر: 3762252
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

همراه با زوار امام رئوف/خاطرات کاروان زائران پیاده

گروه معارف - از سراسر ایران برای زیارت امام رئوف آمده اند. کاروان هایی که با طی چندصد کیلومتر، مشقت زیارت امام رئوف را با پای پیاده به جان می خرند و آرزویشان این است که هر سال خداوند توفیق زیارت امام رضا(ع) را با پای پیاده نصیبشان کند.

پیاده‌روی به مشهد، فرصتی عجیب و استثنایی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی بیشتر افرادی که این روزها با کاروان پیاده به حرم آقا می‌آیند، جوانند و گاهی پیران عاشق و روشن ضمیر هم در میان جوانان دیده می‌شوند که پا در این راه چند صد کیلومتری می‌گذارند. آن‌ها می‌دانند امام رضا(ع) زائرینی را که با این زحمت خودشان را به حرم می‌رسانند، دست خالی بازنمی‌گرداند و اصولا لذت و معرفت زیارتی که اینگونه ادا می شود، آسان از دست نمی‌رود.

گذشته از این، آنچه در مورد کاروان‌های پیاده زیارتی، بسیاری از افراد متوجه نمی‌شوند آن است که این سفر‌های چند روزه با یک نیت معنوی و زیبا مثل زیارت امام رضا(ع)، بستری برای تحول دل است. این حرکت‌ها که سختی آن را فقط عاشقان می‌توانند درک کنند؛ حرکت دلی و شخصیتی انسان که از مرداب عادات پست زندگی، به سوی آسمان معنویت را موجب می شود.مسیری معنوی که تنها عاشقان آن را درک می‌کنند.

توزیع روزانه 12 هزار پرس نذری

ما با کاروان پیاده همراه شدیم و در کنار این کاروان عاشق، افرادی بودند که برای آن‌ها خدمت می‌کردند و این کار را از روی عشق به حضرت انجام می‌دادند. با یکی از آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم که می‌گوید: ما در اینجا برای زائرین پیاده آشپزی می‌کنیم و روزانه بین 10 الی 12 هزار پخت غذا داریم. در بین ما کسانی هستند که از شهرهای مختلف مانند کرمان، کرمانشاه، همدان و اراک آمده اند تا به زائران خدمت کنند و همه افراد به عشق امام رضا(ع) است که به اینجا آمدند.

وی می‌گوید: من دفتر املاک دارم و مغازه را دو روز است تعطیل کرده ام و همه همکاران مغازه را به این محل آوردم تا به زائران خدمت کنند. هر کس هر کاری که از عهده اش برمی‌آید، برای زائر پیاده حضرت انجام می‌دهد.

اسماعیل حسینی از روستا نازدشت بود که با کاروان خاتم الانبیا(ع) از بیرجند رهسپار این مسیر شده بود؛ او می‌گوید: 11 روز است که به عشق حضرت این مسیر را پیاده می‌رویم.

حسینی ادامه می‌دهد: این راه خستگی ندارد و به گونه‌ای حرکت می‌کنیم که گویی تازه این حرکت را آغاز کردیم. 4 سال است که این مسیر را به عشق امام رضا(ع) می آیم تا به پابوسی‌شان بروم.

وی می‌گوید: هدف از آمدنم این است که امام زمان(عج) زودتر ظهور کنند و تنها آرزویم این است که آقا هر سال بطلبد تا با پای پیاده به زیارت‌شان بروم.

زائر پیاده دیگری که از شهرستان نیشابور آمده و 4 سال است که این مسیر را به عشق امام رضا(ع) می‌آید، می‌گوید: نذر کردم هر سال تا جایی که بتوانم پیاده این مسیر را طی کنم. او از خدماتی که ارائه می‌شود، بسیار راضی است و می‌گوید نسبت به سال‌های گذشته واقعا خدمات رسانی بهتر شده است.

پیرمرد 83 ساله‌ای از راور کرمان با ما هم مسیر شد نیز می‌گوید: اولین سالی است که این مسیر را طی می‌کنم. 

زمانی که از او می‌پرسیم در مورد سختی‌های راه صحبت کن عنوان می‌کند: این مسیر هیچ سختی ندارد و به عشق امام رضا(ع) رهسپار این مسیر شدم.

وی ادامه می‌دهد: نیتی که از طی این راه دارم، این است که کشورم آسایش داشته باشد؛ همه بیماران شفا پیدا کنند و اگر زنده باشم سال‌های بعد هم پیاده روی در این مسیر را تجربه کنم.

دیدن پاهای آبله زده جوانان و پیرانی که با پای پیاده به طرف حرم آقا حرکت می‌کنند با حساب مادی انسان‌های دور از معنویت جور در نمی‌آید چرا که حقیقتا یک سفر معنوی و یک سیر الهی است که تنها دیده‌های عاشق معنای آن را می‌فهمند.

به نیت شفای بیماران و ظهور امام زمان
زائر پیاده‌ای از خراسان جنوبی آمده است که می‌گوید: هفتمین سالی است که این مسیر را طی می‌کنم و نیتی که دارم این است بیماران شفا پیدا کنند؛ آقا امام زمان(عج) همیشه سلامت باشند، جوانان عاقبت به خیر شوند و برای کسانی که التماس دعا داشتند، دعا کنم. ارائه خدمات رسانی نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب بوده است.

زائر پیاده‌ای که از سیرجان کرمان آمده، می‌گوید: پیاده‌روی را از تربت حیدریه آغاز کردم و دومین سالی است که این مسیر را می‌آیم. دوست دارم راهی که امام رضا(ع) می‌خواهند را ادامه دهم.

در این مسیر یکی از بانوانی که به زائران پیاده نذری می‌دهد، می‌گوید: من اهل مشهد هستم و هر سال با خانواده می‌آیم و به زائران شیر کاکائو و کیک می‌دهم و به خاطر امام رضا(ع) این خدمت را برای زائران‌شان انجام می‌دهیم.

یکی از خادمان می‌گوید: از اول اربعین تا شهادت امام رضا(ع) برای زائرینی که از سمت نیشابور، تربت حیدریه و قائنات پیاده به سمت حرم علی ابن موسی الرضا(ع) می‌آیند، پذیرایی می‌کنیم و حدود 6 سال است که در این مسیر به زائران خدمت می‌کنم.

یکی از خدمت‌گزاران شهرداری منطقه یک شهردای مشهد که مشغول نظافت بود، می‌گوید: 7 سال است این کار را به عشق امام رضا(ع) انجام می‌دهم و از این کار بسیار راضی هستم.

طی روزانه 35 تا 40 کیلومتر
پیرمرد زائری که از شهرستان بشرویه برای اولین بار پیاده به مشهد آمده است، می‌گوید: تاکنون 450 کیلومتر پیاده آمدم و روزانه 35 الی 40 کیلومتر پیاده‌روی کردم. 13 روز است که با کاروان رهسپار به حرم علی ابن موسی الرضا(ع) بودیم.

یکی دیگر از خدمت‌گزاران می‌گوید: ما اهل مشهد هستیم و هر سال برای خدمت به زائر موکب می‌زنیم. هیات ما 60 الی 70 نفر است که کارها را تقسیم می‌کنیم. سال چهارم است که به زائران خدمت می‌کنم و زائرانی که با پای پیاده می‌آیند، خاطره‌ شیرینی است که دیدن آن‌ها برای ما انگیزه‌ای می‌شود تا سال آینده بهتر عمل کنیم و هر سال سعی کرده ایم، بهتر باشیم و هر خدمتی هم بتوانیم برای زائران انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

captcha