تبیین روند همایش بانوان قرآن‌پژوه و انتخاب برترین‌ها برای مسابقات جهانی روشندلان
کد خبر: 3762286
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تبیین روند همایش بانوان قرآن‌پژوه و انتخاب برترین‌ها برای مسابقات جهانی روشندلان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اعلام نتایج دومین مرحله آزمون اعطای مدرک به حافظان، برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه، برپایی آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان و حضور دختر نوجوان ایرانی در مسابقات جایزه دبی ... ازجمله رویدادهای قرآنی کشور در این هفته بود.

اعلام نتایج آزمون اعطای مدرک به حفاظ و برگزاری نشست سیاست‌گذاری همایش بانوان قرآن‌پژوهبه گزارش ایکنا؛ طی این هفته، شاهد اخبار و رویدادهای قرآنی در حوزه‌های مختلف همچون اعلام نتایج دومین مرحله سیزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن، برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه، برگزاری جلسه هماهنگی آغاز فصل جدید طرح ملی حفظ قرآن کریم با عنوان بشارت ۱۴۵۲، آغاز ثبت‌ نام دوازدهمین مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان، آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان دبی، برگزاری مرحله نهایی جشنواره «الحافظون»، اعلام زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و انتخاب مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران بودیم.
اعلام نتایج آزمون اعطای مدرک
نتایج دومین مرحله سیزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن صبح روز ۱۲ آبان‌ماه از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، اعلام شد. نتیجه این آزمون هم‌اکنون در پایگاه تلاوت(پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم) قابل مشاهده است.
دومین مرحله سیزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم با حضور تعداد سه هزار و ۸۸۲ نفر از راه‌یافتگان به این مرحله طی مرداد و شهریورماه سال جاری در سراسر کشور برگزار شد.
این آزمون‌ هر سال در رشته‌های حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۵ جزء برگزار می‌شود که امسال برای نخستین‌بار رشته حفظ سه جزء نیز به این آزمون افزوده شده است که براساس فراخوان ثبت‌ نام، این رشته مربوط به حفظ سه جزء ابتدای قرآن کریم بوده و به قبول‌شدگان گواهینامه استانی اعطاء خواهد شد.
شورای سیاست‌گذاری همایش بانوان قرآن‌پژوه
نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه صبح روز ۱۲ آبان‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان دیگر دستگاه‌های همکار در برپایی این همایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در بخشی از این نشست، صالحی طی سخنانی ضمن قدردانی از افرادی که در برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه سهیم هستند، گفت: اگر بخواهیم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توفیقاتی را برای جمهوری اسلامی برشماریم و بگوییم چه اقدامات شاخصی داشته‌ایم، بی‌تردید در ۱۰ اقدام نخست دو مسئله قرار دارد که به جلسه ما مرتبط است.
وی با تأکید بر اینکه بخش اول در حوزه بحث‌های قرآنی است، افزود: اگر بخواهیم اتفاقات قرآنی چهل سال پس از انقلاب اسلامی را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، مجموعه متغیرهای مختلف و آیتم‌های مختلفی که می‌توان برای رویدادهایی که در این چهل سال اتفاق افتاده است برشماریم، در هر کدام از این بخش‌ها از ظاهر تا باطن قرآن، رشد قابل ملاحظه‌ای از تلاوت و قرائت تا آموزش و پژوهش و مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری داشته‌ایم.
صالحی گفت: تعداد اتفاقاتی که در حوزه قرآن طی چهل سال پس از انقلاب اسلامی رخ داده است، بسیار قابل توجه و غیرقابل قیاس با دوره‌های قبل است. این از برکات انقلاب اسلامی است که باید در چهلمین سال پیروزی انقلاب قدر این برکات را دانست.
برگزاری جلسه هماهنگی بشارت ۱۴۵۲
جلسه هماهنگی آغاز فصل جدید طرح ملی حفظ قرآن کریم با عنوان بشارت ۱۴۵۲ با حضور نمایندگان دستگاه‌های مشارکت‌کننده در سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد. در این جلسه، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ضمن تشکر و قدردانی از دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح گفت: با توجه به اینکه حفظ قرآن کریم فرآیند خاص خود را دارد و ارتباط دوسویه مخاطب و رسانه نیازمند ضلع سومی است، لذا مشارکت دستگاه‌های مختلف به عنوان سومین ضلع از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی اظهار کرد: بر اساس عهد و پیمانی که در ستاد طرح راهبردی حفظ قرآن کریم با دستگاه‌های مختلف مبنی بر اولویت بخشیدن حفظ جزء ۳۰ داشته‌ایم، این اتفاق در رسانه ملی به خوبی صورت پذیرفته و امیدواریم دیگر دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی نیز این طرح را از خود دانسته و مشارک خود را به نحو مطلوب به انجام رسانند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم محوریت فعالیت‌های تمامی دستگاه‌ها قرار گرفته و همگی از آن تمکین می‌کنند، بیان کرد: از سازمان اوقاف و امور خیریه انتظار می‌رود که مسابقات قرآن سال جاری را با محوریت حفظ جزء ۳۰ برگزار کند.
آغاز ثبت‌ نام مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
ثبت‌ نام دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان به مدت یک هفته از 12 تا ۱۸ آبان‌ماه انجام می‌شود.
علاقه‌مندان برای ثبت‌ نام در این دوره از مسابقات می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این دارالقرآن به نشانی https://qdqat.ir پس از اعلام مشخصات و دریافت کد رهگیری و تکمیل فرم مربوطه، پیش ثبت‌ نام خود را انجام دهند. این افراد برای تعیین زمان و روز مسابقه و قطعی کردن ثبت‌ نام به مدت سه روز طی ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه فرصت مراجعه مجدد به سایت را دارند.
مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال از ۲۴ تا ۳۰ آذرماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) در جمکران برگزار می‌شود.
آزمون انتخابی مسابقات روشندلان
آزمون انتخابی معرفی نمایندگان ایران در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام صبح روز ۱۳ آبان‌ماه آغاز شد و تا عصر همان روز نیز به پایان رسید.
بر همین اساس، در این رقابت یک‌روزه که با حضور تیم داوری پنج نفره متشکل از داوران کشوری و بین‌المللی کشورمان برگزار شد، نزدیک به ۳۰ شرکت‌کننده در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به رقابت پرداختند.
در پایان این آزمون نیز در رشته قرائت تحقیق احمد دباغ از استان قم، عبدالغفور جوهرچی از استان خراسان رضوی و عبدالله محمدنژاد از سیستان و بلوچستان و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز سعید علی‌اکبری از استان قزوین، امیدرضا رحیمی از استان گیلان و سعید حسن‌شاهی از استان فارس برای حضور در اردوهای آمادگی معرفی شده‌اند. نمایندگان کشورمان پس از اردوهای آمادگی از بین این افراد معرفی می‌شوند.
آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان دبی
سومین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان دبی از روز یکشنبه، 13 آبان‌ماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگ و علوم منطقه «الممزر» دبی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط «عبدالفتاح الطاروطی» عضو کمیته داوری مسابقات آغاز شد.
پس از تلاوت قرآن، شش حافظ قرآن از کشورهای کامرون، عراق، عربستان، فیلیپین، بلژیک و آفریقای جنوبی به رقابت پرداختند.
یادآور می‌شود، سومین دوره مسابقات بین‌المللی «شیخه فاطمه بنت مبارک» با مشارکت ۶۳ کشور از تاریخ ۴ تا ۱۶ نوامبر (۱۳ تا ۲۵ آبان) برگزار می‌شود.
«زهرا خلیلی»، حافظ نوجوان کل قرآن کریم و نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات است که روز یکشنبه، ۲۰ آبان ماه با حضور در جایگاه متسابقان به سوالات هیئت داوران پاسخ خواهد داد. قرعه زمان اجرای نماینده کشورمان ۱۷ آبان ماه مشخص شده است.
برگزاری مرحله نهایی «الحافظون»
مرحله نهایی ششمین جشنواره الحافظون(حفظ تخصصی قرآن کریم بسیج تهران) با حضور برگزیدگان مرحله منطقه‌ای این جشنواره در محل مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ برگزار می‌شود.
در راستای نشر و ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در بین عموم مردم به ویژه بسیجیان تهران و شناسایی و معرفی استعدادها، این جشنواره در روزهای ۱۹ تا ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود. براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر است آئین اختتامیه این جشنواره ۲۹ آبان‌ماه در سالن همایش‌های شهید رشادی حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) واقع در پادگان ولی‌عصر(عج) برگزار شود.
اعلام زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده اتحادیه تشکل‌های قرآنی
مجمع فوق‌العاده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه با حضور بیش از ۳۰۰ موسسه قرآنی عضو اتحادیه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
پیرو مصوبه چهاردهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در مشهد مبنی بر انصراف اتحادیه تشکل‌‌ها از روند ادغام اتحادیه‌ها، این مجمع فوق‌العاده در راستای انتخاب و تعیین هیئت مدیره و بازرسی جدید تشکیل می‌شود.
پذیرش مدعوین مجمع از روز چهارشنبه، ۲۳ آبان از ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد. محل اسکان بانوان، مشهد مقدس، خیایان بهجت، بین بهجت ۲۳ و ۲۵، مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت و محل اسکان آقایان، نواب صفوی ۱۰، بلوار شهید شوشتری، شوشتری ۹، مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت است.
یادآور می‌شود، آخرین مهلت دریافت فرم کاندیداتوری هیئت مدیره و هیئت بازرسی نیز تا ساعت ۲۴ روز ۱۵ آبان ماه بود.
انتخاب مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران
دهمین جلسه هیئت مدیره و جلسه فوق‌العاده اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران روز گذشته، ۱۵ آبان ماه با اکثریت اعضا در محل اتحادیه تشکیل شد.
این جلسه به منظور انتخاب مدیرعامل اتحادیه با وجود گذشت بیش از پنج ماه از نخسیتن جلسه هیئت مدیره برپا شد که پس از رأی‌گیری حجت‌الاسلام مرتضی قدیمی به عنوان مدیرعامل این اتحادیه منصوب شد. همچنین، طی این جلسه حدود ۳۵ نفر از نمایندگان استان تهران حائز شرایط برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری که دهه نخست آذرماه برپا می شود، تعیین شدند.
انتهای پیام

captcha