مهمترین ویژگی امام رضا (ع)
کد خبر: 3762303
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳

مهمترین ویژگی امام رضا (ع)

کارشناس فقه و اصول خارج با اشاره به این مطلب که ما که می‌گوییم میزبان امام رضا(ع) هستیم تا چه اندازه توانسته‌ایم رأفت و مهربانی حضرت را در جامعه ترویج بدهیم و آن را سرلوحه کارهای خود قرار بدهیم، گفت: اگر رافت و مهربانی امام رضا (ع) را در جامعه ترویج بدهیم دیگر شاهد این همه ناهنجاری نیستیم. مسئولان ما باید رافت و مهربانی امام رضا (ع) را سرلوحه کار خود قرار بدهند.

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر با تسلیت شهادت امام رضا (ع) و با بیان این مطلب که امام رضا (ع) شاخص‌ها و ویژگی‌هایی دارد که هر کدام از ‌آنها می‌تواند در جامعه امروز ما الگو قرار گیرد، اظهار کرد: مهمترین ویژگی که از امام رضا (ع) می‌توانیم بیان کنیم رأفت و مهربانی حضرت است. این رأفت و مهربانی یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز ماست که بسیار کمرنگ شده و گاها در برخی از موارد کاملا از بین رفته و بی‌رنگ شده است.
وی در ادامه افزود: گاهی در جامعه می‌گوییم که انسان‌ها با یکدیگر بر سر قدرت و ثروت جنگ می‌کنند و رأفت و مهربانی در جامعه از بین رفته است. اگر این ادعا را داریم که پیرو اهل بیت (ع) هستیم و درصدد ترویج احکام دینی هستیم باید ویژگی‌های بارز اخلاقی ائمه (ع) و به ویژه امام رضا (ع) را در جامعه ساری و جاری کنیم. اگر رأفت و مهربانی امام رضا (ع) در خانواده‌ها شکل بگیرد دیگر شاهد این همه طلاق و درگیری نیستیم. در رابطه با مسائل کاری نیز این رأفت و مهربانی می‌تواند امنیت را در جامعه ما ترویج بدهد. رأفت و مهربانی در هر کجا که باشد جامعه را آباد می‌کند اما بدون آن زندگی انسانی نخواهیم داشت. با از بین رفتن مهربانی است که شاهد این همه جنگ‌ها و نزاع‌های سیاسی هستیم. یک سری از رفتارها را نه تنها اسلام بلکه انسانیت نمی‌پذیرد. تهمت و افترا زدن، رسوا کردن، تحقیر کردن انسانی و یا حق و ناحق کردن از جمله مواردی است که در رافت و مهربانی و حتی انسانیت نمی‌گنجد.
وی با تاکید بر این موضوع که اگر مهربانی امام رضا (ع) در حوزه سیاست، قوای سه گانه و در بین مردم ترویج پیدا کند، هرگز کسی انسانی را به انزوا نمی‌کشاند،گفت: می‌توانیم بگوییم خلاصه و عصاره دین چیزی به جز محبت نیست. باید رأفت و مهربانی امام رضا (ع) اندیشه جامعه ما باشد. در تصمیم گیری‌ها مدیریت کلان و در مجموع در تمام امور این ویژگی و خصیصه را باید مد نظر داشته باشیم. اگر این رأفت باشد فردی حاضر نیست همنوع خود را برای یک میلیون به زندان بیندازد ان هم فردی که به معنی واقعی ندارد. آیا در سیاست ما این رافت و مهربانی را می‌بینیم؟ متاسفانه اگر قرار باشد در سیاست کاری انجام شود فردی خود را نعوذبالله امام حسین (ع) می‌بیند و طرف مقابل را شمر. آیا این نشأت گرفته از رافت و مهربانی است؟
دلیر ادامه داد: اگر مهربانی و رأفت امام رضا (ع) در جامعه باشد دیگر شاهد این همه فاصله طبقاتی نیستیم. پزشکی که می‌تواند یک مریض را بدون دریافت ویزیت پذیرش کند هرگز از این کار کوتاهی نمی‌کند. ما که می‌گوییم میزبان امام رضا (ع) هستیم. چقدر از رافت و مهربانی حضرت در جامعه بهره برده‌ایم؟ بهتر است در این رابطه یک کار میدانی کنیم و ببینیم که تا چه اندازه توانسته‌ایم در این عرصه موفق باشیم. مسئولان ما باید رافت و مهربانی امام رضا (ع) را آویزه گوش و سرلوحه کار خود قرار بدهند.
وی گفت: حال که در ایام شهادت امام رئوف قرار گرفته‌ایم و از طرفی تحریم‌های ظالمانه امریکا را شاهدیم بخاطر روح امام رضا(ع) یک آشتی ملی برگزار کنیم چرا که بقول خدای سبحان مومنان برادر یکدیگرند پس میان برادرانتان اصلاح کنید و از خدا پروا گیرید، باشد که بر شما رحمت آید. رحمت الهی بر کینه‌ها عقده‌ها نمی‌بارد بلکه با تحقق اخوت ایمانی می‌توانیم مشمول رحمت الهی قرار بگیریم. پیامبر (ص) که در ایام رحلتش قرار داریم دو بار میان مسلمانان پیمان اخوت بست. یکی پیش از هجرت میان مهاجران و دیگری چندی پس از ورود به مدینه پیمان اخوت میان مسلمانان بسته شد. روشن است که برقراری یک حکومت صالح و شکل دادن امتی یکپارچه و همسو جز در سایه پیوند محکم انسان‌های مومن میسر نمی‌شود. پیروزی در مقابل آمریکا نیز با انسجام استوار اجتماعی ممکن خواهد بود. پیامبر میان انصار و مهاجر که پیمان برادری بستند «تاخوا فی الله اخوین اخوین». امروز هم به جناح‌های سیاسی در این جنگ اقتصادی و سیاسی بایسته و شایسته است که گفته شود تاخوا فی الله اخوین اخوین؛ چرا که امریکا برای براندازی جناحی خاصی اقدام نکرده است. امریکا با کل نظام سیاسی درگیر شده است. در ایران هم همگی یک پارچه بایستی در کنارهم در خدمت ایران باشند.
انتهای پیام
captcha