ربیع‌الاول؛ بهار زندگی/اعمال ماه ربیع‌الاول
کد خبر: 3762324
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

ربیع‌الاول؛ بهار زندگی/اعمال ماه ربیع‌الاول

گروه معارف ــ ربیع الاول بهار ماه‌هاست، آثار رحمت خداوند در این ماه آشکار می‌شود، برکت و انوار رحمت او به خاطر تولد بهانه آفرینش بر زمین نازل می‌شود و اگر بگوییم از اول آفرینش رحمتی مانند چنین روزی بر زمین نباریده، حرف گزافی نگفته‌ایم.

ربیع‌الاول؛ بهار زندگی/اعمال ماه ربیع‌الاول

به گزارش ایکنا از یزد، رهبر معظم انقلاب: «ماه ربیع الاول، بهار زندگی است.»
ربیع الاول بهار ماه هاست، آثار رحمت خداوند در این ماه آشکار می‌شود و برکت و انوار رحمت او به خاطر تولد بهانه آفرینش بر زمین نازل می‌شود و اگر بگوییم از اول آفرینش رحمتی مانند چنین روزی بر زمین نباریده است، حرف گزافی نگفته ایم زیرا ارزش رحمت در روز میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با سایر رحمت هایی که در ماه های دیگر بر زمین فرستاده می شود مانند برتری رسول خدا با سایر مخلوقات است.(کتاب المراقبات حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی).
اعمال مستحب در ماه ربیع الاول
پس از پشت سر گذاشتن ماه های غم و اندوه و عزاداری سیدالشهدا (ع)، ماه ربیع‌الاول به معنای بهار اول، از جمله ماه‌های پربرکتی است که هر روز و یا شب آن مبارک و پر فضیلت است.
در نخستین شب ربیع الاول، لیله المبیت اتفاق افتاد. در شبی که پیامبر از گزند دشمنان گریخت و به مکه هجرت کرد، امام علی (ع) به جای رسول اکرم (ص) در بستر ایشان خوابیدند. به این مناسبت دو عمل برای این روز ذکر شده است.
۱- روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمۆمنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‏ الاول.
۲- خواندن زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) در این روز.
مرحوم «سیّد بن طاووس»، دعایى را براى این روز در کتاب اقبال نقل کرده است.«اللهم لا اله إلا انت، یا ذا الطول والقوة، والحول والعزة، سبحانک ما أعظم وحدانیتک، وأقدم صمدیتک، وأوحد إلهیتک، وأبین ربوبیتک، وأظهر جلالک، وأشرف بهاء آلائک وأبهى کمال صنائعک (۱)، وأعظمک فی کبریائک، وأقدمک فی سلطانک، وأنورک فی أرض، وسمائک، وأقدم ملکت، وأدوم عزک، وأکرم عفوک، وأوسع حلمک، وأغمض علمک، وأنفذ قدرتک، وأحوط قربک. أسألک بنورک القدیم، وأسمائک التی کونت بها کل شئ، أن تصلی.»
برای دوازدهمین روز از این ماه، خواندن دو رکعت نماز مستحب است که در رکعت اوّل بعد از حمد، سه مرتبه سوره «قل یا ایّها الکافرون» و در رکعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره «توحید» خوانده شود.
روز هفدهم ربیع الاول، مطابق نظر مشهور علماى امامیّه، روز ولادت رسول خدا (ص) و همچنین میلاد امام صادق (ع) است و روز بسیار مبارکى است که داراى اعمال زیر است:
۱) غسل؛ به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.
۲) روزه؛ که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین (علیهم السلام) آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید.
۳) صدقه دادن، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
۴) زیارت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از دور و نزدیک؛ در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).
۵) زیارت امیر مؤمنان، على (علیه السلام) نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که امام صادق (علیه السلام) در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت (علیه السلام) وى را زیارت کرد. (این زیارت در بخش زیارات، صفحه ۳۰۱ آمده است).
۶) تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز برای ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم (صلى الله علیه وآله) سفارش بسیار کرده است.

انتهای پیام

captcha