اوقاف اعتمادآفرینی کند تا مردم سراغ مؤسسات خیریه نروند
کد خبر: 3762326
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
مقیسه تصریح کرد:

اوقاف اعتمادآفرینی کند تا مردم سراغ مؤسسات خیریه نروند

گروه جامعه ــ‌ مدیر مرکز تحقیقات وقف دانشگاه شهید بهشتی معتقد است اگر سازمان اوقاف و نهاد‌های مرتبط با وقف بتوانند با عملکرد خود اعتماد مردم را به خود جلب کنند شاهد گسترش فرهنگ وقف خواهیم بود، بدون آنکه مردم برای نذورات و خیرات خود نیازی به مؤسسات خیریه ببینند.

اوقاف اعتمادآفرینی کند تا مردم سراغ مؤسسات خیریه نروندحجت الاسلام والمسلمین حسین مقیسه، مدیر مرکز تحقیقات وقف دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با ایکنا؛ وقف را از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد‌ها در طول تاریخ برشمرد و گفت: اساس بسیاری از مراکز علمی دنیا در عرصه‌های مختلف از وقف منتفع شده است، در فرهنگ اسلامی نیز در از افرادی که امکانات مالی برایشان مهیا است، دعوت شده تا در قالب خیرات، صدقات و باقیات صالحات دست به وقف اموال خود بزنند.
 
وی به مرکز تحقیقات وقف دانشگاه شهید بهشتی که طی چند سال گذشته فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است اشاره و عنوان کرد: می توان گفت این مرکز تنها نهاد دانشگاهی است که از در زمینه وقف فعالیت می کند و از سوی وزات علوم، تحقیقات و فناوری به رسمیت شناخته شده است و با انجام مطالعات علمی و پژوهشی به همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، بنیاد خیریه آلا و .. می‌پردازد.
 
حجت الاسلام مقیسه انجام تحقیقات ویژه و موضوعات مورد نیاز دستگاه‌های مرتبط با وقف را از جمله فعالیت‌های این مرکز خواند و اظهار کرد: احصای موقوفات در شهر‌ها و استان‌ها بر اساس اسناد و مدارک و شهود محلی نیز در دست اقدام است. به روزرسانی وجه الاجاره‌ها و قیمت گذاری نیز توسط گروه های تحقیقاتی این مرکز صورت می گیرد.
 
استادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی به بازخوانی اسناد قدیمی وقف به منظور جلوگیری از تضییع آن‌ها به عنوان بخشی از فعالیت‌های این مرکز اشاره و عنوان کرد: ارائه راهکار‌های جدید برای چگونگی وقف و درک نیاز‌های عینی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که مرکز به تازگی به آن ورود پبدا کرده است تا نتایج آن را به اطلاع سازمان اوقاف و امور خیریه برساند.
 
ضرورت بهره مندی از تجربیات سایر کشور‌ها در زمینه مدیریت وقف
 
وی برضرورت بهره مندی از تجربیات سایر کشور‌ها در زمینه مدیریت وقف تأکید و تصریح کرد: گاهی برخی افراد به دلیل عدم آگاهی، وقف‌هایی را انجام می‌دهند که بسیار سخت و پردردسر است؛ چرا که قید‌ و شرط های صورت گرفته، افراد را با دشواری مواجه کرده و همین امر سبب می‌شود آنان از انجام وقف سرباز زنند. در این زمینه باید فرهنگسازی صورت گیرد و واقفان با نحوه صحیح وقف و انتخاب متولی آشنا شوند.

حجت الاسلام مقیسه رسانه ملی را در تبلیغ فرهنگ وقف و سازو کار مرتبط با آن از مسئولیت برخوردار دانست و اظهار کرد: راه اندازی دانشگاه وقف و برپایی دوره‌های علمی و پژوهشی و تربیت افراد توانمند و کارشناس در این زمینه نیز می تواند به مدیریت فرهنگ وقف کمک کند.
 
وی بازآفرینی اعتماد مردم به نهاد‌های مرتبط با وقف را در ترویج این سنت حسنه مؤثر خواند و تصریح کرد: ایجاد نهاد‌های مکمل در کنار سازمان اوقاف نیز می‌تواند به تصحیح این روند کمک کند. ارائه آمار و گزارش از عملکرد صورت گرفته و همچنین خروجی و عواید وقف‌های دهه‌های اخیر نیز می‌تواند در جذب مردم مفید واقع شود.
 
مدیر مرکز تحقیقات وقف دانشگاه شهید بهشتی ضمن اعلام آمادگی این مرکز در انجام امور اشاره شده، اظهار کرد: با سازمان اوقاف وارد همکاری‌های جدی شده ایم، اما هنوز به مرحله اعلام نتایج پژوهش‌های صورت گرفته نرسیده ایم. با این وجود چشم انداز روشنی برای عملیات‌های مرتبط با وقف در کشور به سبب فعالیت‌های پژوهشی موجود مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام مقیسه ترویج وقف‌های کوچک و مشارکتی و همچنین به روز که مورد نیاز جامعه باشد را نیز نیازمند فعالیت‌های پژوهشی برشمرد و گفت:‌ هدفمند و تأثیرگذار کردن وقف نیازمند ایجاد مسیر مناسب است؛ تا زمانی که این مسیر پیش روی واقفان قرار نگرفته باشد، نمی توان بیشترین بهره را از این سنت الهی برد.
 
وی به رشد مؤسسات خیریه در کشور در صورت وجود سنت حسنه وقف اشاره و اظهار کرد: اگرچه فعالیت مؤسسات خیریه نیز ارزشمند است، اما در برخی موارد دستمایه منفعت برخی سودجویان می‌شود، این در حالی است که ساز و کار‌های وقف و نهاد اداره کننده آن شفاف تر و واضح تر است و می تواند محل اعتماد بیشتری باشد. اگر سازمان اوقاف و نهاد‌های مرتبط با وقف بتوانند با عملکرد خود اعتماد مردم را به خود جلب کنند شاهد گسترش فرهنگ وقف خواهیم بود، بدون آنکه مردم برای نذورات و خیرات خود نیازی به مؤسسات خیریه ببینند.

انتهای پیام

captcha