عینیت بخشیدن به قاعده فقهی نفی سلطه؛ راهکار بیرون رفتن از زیر بار استکبار
کد خبر: 3762340
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
آیت‌الله نعیم‌آبادی اظهار کرد:

عینیت بخشیدن به قاعده فقهی نفی سلطه؛ راهکار بیرون رفتن از زیر بار استکبار

گروه سیاسی- نماینده ولی فقیه در هرمزگان به قاعده فقهی نفی سلطه اشاره کرد و گفت: از قاعده نفی سلطه می‌توان در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فقهی استفاده‌های فراوان کرد، بی‌شک دولت‌ها برای نجات و بیرون رفتن از زیر بار استکبار باید توجه ویژه به عینیت بخشیدن این قاعده محکم فقهی داشته باشند.

بستن راه نفوذ تنها با گفتن مرگ بر آمریکا انجام نمی‌شود /عروسی‌های ما عزا خانه ای برای نعمت‌های خداوند است

 آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده ولی فقیه در هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: خداوند روزی بندگانش را در زمین قرار داده است و علم برای کسب میز نیست بلکه  برای زیستن است.

نماینده، ولی فقیه در هرمزگان ابراز کرد: برخی ازجوانان ما به عشق پشت‌میزنشینی به تحصیل می‌پردازند وهنگام فارغ‌التحصیلی می‌گویند چه اشتباهی کردیم درس خواندیم حال‌آنکه تفاوت بین فرد باسواد و بی‌سواد را درک نکرده‌اند.

 آیت‌الله  نعیم‌آبادی بیان کرد: چندی پیش در چندین مرحله درباره مسئله کار در رادیو صحبت کردم که همه آن مطالب در کتاب «بوسه بر دستان کار» چاپ‌ شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) درباره علم و یادگیری آن سفارش فراوان فرموده است، اضافه کرد: فرهنگ قرآنی به ما می‌آموزد باید همه باسواد باشند. تفاوت فرد باسواد و بی‌سواد در نحوه عملکردشان مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مثال فرد باسواد می‌داند چه کار کند که باعث استحکام بنا و افزایش ماندگاری آن شود و حال‌آنکه بی‌سواد این را درک نمی‌کند و باعث تخریب ساختمان می‌شود.

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه مادر شدن نیز سواد می‌خواهد، افزود: هنگامی‌که مادر به فواید شیر خود پی ببرد دیگر آن را از فرزندش دریغ نمی‌کند، زیرا به فواید آن در رشد و حتی تفکر فرزندش پی برده است. بعضی‌ها هم مدرک دارند، ولی علم ندارند برای مثال مادرانی هستند که مدرک دارند، ولی این علم که چقدر شیر مادر مفید است را ندارند و فرزندشان را بدون دلیل خاصی از این نعمت الهی محروم می‌سازند.

آیت‌الله  نعیم‌آبادی با بیان اینکه تحریم هنگامی صورت می‌گیرد که ما حتی برای ضروری‌ترین وسایل سفره‌هایمان مانند برنج، گوشت، تخم‌مرغ، کره، زردچوبه و... محتاج بیگانه باشیم، اضافه کرد: اگر ظرفیت‌های تولیدات داخلی کشور را افزایش دهیم گرانی‌ نیز کاهش می‌یابد و این افزایش قیمت به دلیل کمبود تولیدات داخلی است و مردم باید به حمایت تولیدات داخلی بپردازند.

امام‌جمعه بندرعباس با اشاره به آیه «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً؛ خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطی نداده است»، (آیه 141 سوره نساء)، ابراز کرد: اینکه خداوند باری‌تعالی هیچ راهی را جهت تسلط بیگانگان بر مسلمانان قرار نداده است،  معنایش تمامی ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی است.

وی گفت: از قاعده نفی سلطه می‌توان در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فقهی استفاده‌های فراوان کرد، بی‌شک دولت‌ها برای نجات و بیرون رفتن از زیر بار استکبار باید توجه ویژه به عینیت بخشیدن این قاعده محکم فقهی داشته باشند.

این خطیب نماز جمعه با اشاره به اینکه آمریکا به هیچ‌کس رحم نمی‌کند، بیان کرد: زمانی به بهانه خوراک دام‌های فرانسه استقلال را از آن کشور گرفتند، رئیس‌جمهور وقت فرانسه جمله زیبایی را در این خصوص بیان کرد که کشوری که حتی در تأمین خوراک دام‌هایش نیز وابسته است نمی‌تواند دم از استقلال بزند.

آیت‌الله نعیم‌آبادی با بیان اینکه  بستن راه نفوذ تنها با گفتن مرگ بر آمریکا انجام نمی‌شود، افزود:  استقلال خرج دارد و ما شهدای فراوانی در راه استقلال کشور تقدیم کرده‌ایم و اکنون به کوری چشم دشمنان که در رأس آن‌ها رئیس جمهور آمریکا است، کشورمان از لحاظ دفاعی و علمی رشد روزافزونی داشته است.

وی ادامه داد: در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس، مقام دوم کشورمان جهت خرید موشک جهت دفاع از کشورمان با کشور‌ی دیگر به گفت‌وگو نشسته بود، ولی اکنون با پیشرفت علم و صنعت و تلاش جوانان این مرزوبوم خود قادر به تهیه موشک، زیردریایی و هواپیمای جنگی هستیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه گرانی بازار به دلیل احتکار است و با تاکید بر شعار «مرگ بر احتکارگر»، اظهار کرد: در جنگ اقتصادی باید روش مقابله با حربه‌های دشمن را یاد بگیریم.

آیت‌الله نعیم‌آبادی با بیان اینکه اکنون کشور ما در جنگ اقتصادی به سر می‌برد، ابراز کرد: باید شایعات و حیله‌های دشمن را بشناسیم و با دقت بیشتر با آنان برخورد کنیم و ترفند‌هایش را با همکاری هم خنثی کنیم مانند هشت سال دفاع مقدس که دشمن را از پا در آوریم.

وی با بیان اینکه یکی از حربه‌های دشمن ایجاد شایعه و ایجاد روحیه ناامیدی بین مردم است، افزود: مردم بندرعباس که شهرشان تأمین کننده بنزین است در یک روز برای خرید بنزین صف می‌کشند. آیا با خرید ۴۰ لیتر بنزین اضافه مشکل حل می‌شود؟!  

این مقام مسئول تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس ثابت کردیم که از جان خود نیز برای دفاع از کشور می‌گذریم و اکنون نیز همان جنگ است، اما دشمن از راه اقتصادی وارد شده است.

آیت‌الله نعیم‌آبادی اظهار کرد: عروسی‌های ما عزا خانه برای نعمت‌های خداوند است، زیرا در مصرف مواد غذایی اسراف می‌کنیم، باید طوری از نعمت‌ها استفاده کنیم و باقی‌مانده‌های آن را دور نریزیم که دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های بی‌نیازی از دشمن و کوتاه کردن دست بیگانگان این است که افراد درعرصه‌هایی که حضور دارند بر تلاش خود بیفزایند و آن را به بهترین نحو ارائه دهند.

وی افزود: معلمی در پشت‌بام منزل خود کندوی عسل می‌گذارد با این کارش خانواده خود را از عسل بی‌نیاز می‌کند حال ما در بعضی از روستا‌ها می‌بینیم که برای خرید گوشت به شهر می‌آیند و از پرورش یک دام جهت تغذیه خود امتناع می‌ورزند.

وی در پایان با اشاره به بازدیدی که از یک دامداری داشته بود، گفت: آنجا برای ما ماست پاستوریزه آوردند؛ من گفتم پس ماست خانگی‌تان کجاست این بدان دلیل بود که یادآور شوم افراد باید از نعمت‌هایی که در دسترس دارند بهترین استفاده را ببرند.

انتهای پیام

captcha