لزوم احیای موقوفاتی که امروز کارایی‌شان را از دست داده‌اند
کد خبر: 3762389
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
حجت‌الاسلام ربانی مطرح کرد:

لزوم احیای موقوفاتی که امروز کارایی‌شان را از دست داده‌اند

گروه معارف – امام جمعه محلات گفت: برخی از موقوفات به واسطه این‌که کارایی خود را از دست داده باید احیا شوند تا صدقه جاریه آن از بین نرود. متولیان وقف هم بایستی نهایت احتیاط را در مورد موقوفات به خرج دهند.

لزوم احیای موقوفاتی که امروز کارایی‌شان را از دست داده‌اند

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ربانی امام جمعه محلات امروز جمعه 18 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه محلات، ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری گفت: طبق فرموده امام رضا(ع)، راه حفظ نعمت‌های خدا اطاعت او است و گناهان این نعمات را از انسان می‌گیرد. هجرت برخی اوقات ظاهری است و گاهی درونی. هجرت درونی به معنای خروج از ظلمت به سمت نور است. ممکن است گاهی اوقات انسان حرکت ظاهری نداشته باشد اما در درونش به سوی خدا هجرت کند.
وی با اشاره به هجرت پیامبران در طول تاریخ افزود: هجرت پیامبران مختلف منشا خیرات و برکاتی بوده است. یکی از آن هجرت‌ها، هجرت پیامبر اکرم(ص) است. در شب اول ربیع‌الاول امیر‌المومنین(ع) به جای پیامبر(ص) در بستر ایشان خوابیدند که در روایتی نقل شده است که در این هنگام خداوند به جبرائیل و میکائیل فرمودند که اگر قرار باشد یکی از شما نسبت به دیگری عمر بیشتری داشته باشید کدام حاضر هستید خود را فدای دیگری کنید؟ هیچ‌کدام حاضر نشدند. خداوند به آنان فرمودند که به زمین بروید و ببینید علی(ع) جان خود را فدای پیامبر اکرم(ص) کرده است و محافظ او باشید.
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: هجرت از مکه به مدینه منافع بسیاری برای اسلام داشت. اگر هجرت نبود اسلام یا گسترش نمی‌یافت و یا نابود می‌شد. یکی از آثار هجرت، جهانی شدن آن است. بعد از هجرت گرایش به اسلام بیشتر می‌شود. تشکیل حکومت اسلامی و تشکیل ارتش، از دیگر اقدامات بعد از هجرت بود. تا قبل از تاسیس ارتش قدرتی برای حفظ مسلمانان از کفار نبود. بعد از هجرت، مساجدی در مدینه ساخته شد که زمینه را برای تربیت افرادی چون سلمان فارسی فراهم می‌کرد. همانطور که این فضا برای تربیت انسان‌ها لازم بود امروز نیز وجود این فضاها ضروری است.
وی با اشاره به هجرت امام حسین(ع) ادامه داد: هجرت امام حسین(ع) هم آثار گوناگونی داشته که آثار آن امروز هم به خوبی قابل مشاهده است. در قرآن کریم اشاره شده که همه هجرت‌ها بایستی برای خدا باشد. در سوره آل عمران، خداوند بهشت جاودان را به مهاجران راهش وعده داده است. همچنین در سوره توبه می‌فرماید: هر هجرتی نمی‌تواند منشا آثار و برکات باشد؛ هجرت فقط باید در راه خدا باشد.
حجت‌الاسلام ربانی در خطبه دوم ضمن سفارش به تقوا و پرهیزکاری اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) در آخرین لحظات عمر دنیایی‌شان سفارش‌هایی به شخصی به اسم جناده داشته‌اند. ایشان فرمودند: برای سفر آخرت آماده شو و قبل از این که اجل تو فرا برسد توشه خود را آماده کن.
وی با تقدیر از عزداران و هیئات مذهبی افزود: از عزیزانی که زحمت کشیدند موکبی به نام شهرستان محلات به پا کرده‌اند تشکر ویژه داریم. برخی دوستان هم با استفاده از تجربیاتشان کاروان‌‌‌داری محلاتی‌ها در اربعین را بر عهده گرفتند که از آن‌ها نیز کمال تشکر را داریم.
امام جمعه محلات با اشاره به دهه وقف تصریح کرد: انسان وقتی مالی را وقف می‌کند و از دنیا می‌رود، موقوفه او برایش صدقه جاریه محسوب می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرمایند: 3 جا بعد از مرگ صدقاتش به انسان می‌رسد؛ صدقه جاریه‌ای که وقف کرده، سنتی که پایه‌گذاری می‌کند و فرزند صالحی که بعد از مرگش برای او دعا می‌کند. برخی از موقوفات به واسطه این‌که کارایی خود را از دست داده باید احیا شوند تا صدقه جاریه آن از بین نرود. متولیان وقف هم بایستی نهایت احتیاط را در مورد موقوفات به خرج دهند.
وی با اشاره به اعلام بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: آمریکا نفت ایران را تحریم کرد ولی 8 کشور را از این تحریم معاف کرد. این هشت کشور، همان کشور‌هایی هستند که بخش بزرگی از نفت ما را خریداری می‌کنند. استثناء این کشور‌ها یعنی عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌ها. بندر چابهار به دلیل کمک به رونق اقتصادی افغانستان رفع تحریم شد؛ کشوری که خود جنگ را وارد افغانستان کرد امروز به فکر رونق اقتصادی آن افتاده است.
حجت‌السلام ربانی بیان کرد: هدف اروپایی‌ها این است که ما در برجام بمانیم و تاسیسات هسته‌ای ما تعطیل بماند. بعد از خروج آمریکا قرار شد کانال ویژه مالی تاسیس شود تا ایران بتواند نفت خود را از این کانال بفروشد. این کانال قرار بود قبل از 13 آبان را‌اندازی شود اما به دلیل این که هیچ‌یک از کشور‌های عضو برجام حاضر به میزبانی این کانال نشد به تعویق افتاد. دست آخر گفتند فعلا به صورت سوری افتتاح شود تا طی سه ماه آینده مراحل عملیاتی آن انجام شود. اروپایی‌ها مدام ابراز تاسف می‌کنند در صورتی که تاسف اروپایی‌ها به درد ما نمی‌خورد.
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری فرمودند با اروپا ارتباط داشته باشید اما به آن‌ها دل نبندید. FATF که برخی این همه برای تصویب آن عجله دارند قرار است چه کاری برای ما انجام دهد؟ یکی از وزرا بدون هیچ مجوزی قول تصویب این لایحه را به آن‌ها داده که اروپایی‌ها برای ما کاری کنند. اروپایی‌ها همین‌هایی هستند که به تعهدات خود تاکنون عمل نکردند. مسئولین ما چرا به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل نمی‌کنند؟
انتهای پیام

captcha