کوچک‌کردن حجم بودجه و کاهش هزینه‌های حکومت و دولت؛ دو اقدام فوری مدیریتی در دوره تحریم
کد خبر: 3762439
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
محبی‌نیا مطرح کرد:

کوچک‌کردن حجم بودجه و کاهش هزینه‌های حکومت و دولت؛ دو اقدام فوری مدیریتی در دوره تحریم

گروه سیاسی ــ نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است باز کردن فضا برای نیروهای مؤمن و دلسوز، کوچک‌کردن حجم بودجه، حذف تمامی ردیف‌های غیر ضروری قوای سه‌گانه، کم کردن هزینه‌های حکومت و دولت، تأمین حداقل معیشت مردم از جمله الزامات مهم مدیریتی در شرایط تحریم است که باید به صورت فوری و اورژانسی اجرایی شود.

جهانبخش محبی‌نیا، نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره الزامات و مؤلفه‌های مدیریت کشور در شرایط تحریم گفت: مسئولان کشور در همه سطوح باید به همه واقعیت‌های بین‌المللی و داخلی توجه کنند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، دیگران با ما کار دارند و ما هم با آنها تعامل داریم. در حال حاضر جنگ در قالب‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به شکل خدعه درآمده است. اروپا، خاورمیانه و آسیا در اثر تحریم‌های آمریکا متأسفانه به نوعی وارد بازی‌هایی شده‌اند که به جای افزایش مسالمت، به افزایش زیان منجر می‌شود.

وی افزود: لذا برای اعمال محدودیت در مقابل تحریم‌های آمریکا، فتنه‌گری صهیونیست‌ها و مخصمه وهابی‌گری سعودی‌ها باید بیش از پیش به فنون دیپلماسی مجهز شویم و به آن وقوف پیدا کنیم و  لازم است حوزه دیپلماسی کشور از حالت انفعالی بیرون بیاید.

وحدت؛ حلال بسیار از مشکلات داخلی در شرایط تحریم

محبی‌نیا ادامه داد: اما در سطح داخلی وحدت بزرگ‌ترین موهبت و نعمت الهی است که با دستاویز قراردادن آن می‌توان بخش اعظم از مشکلات داخلی را حل کرد اما متأسفانه همه از وحدت سخن می‌گویند و هیچ کس به آن عمل نمی‌کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: تقویت توان مدیریتی قوای سه‌گانه و باز کردن فضا برای نیروهای مؤمن، دلسوز و سالم یکی از پنجره‌هایی است که در این دوران باید به سرعت باز شود. کوچک کردن حجم بودجه، حذف تمامی ردیف‌های غیر ضروری قوای سه‌گانه، کم کردن هزینه‌های حکومت و دولت، تأکید بر صادرات و تولید ملی، اصلاح سریع نظام بانکی و مهار سریع نقدینگی از جمله الزامات مهم دیگر مدیریتی در شرایط تحریم است. اگر نقدینگی به مرز دو هزار تریلیون تومان برسد یک فاجعه رخ خواهد داد.

تأمین حداقل معیشت مردم؛ اقدام اورژانسی در دوران تحریم 

وی تأکید کرد: تأمین حداقل معیشت مردم هم جهت انجام وظیفه ملی و هم برای کنترل پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن از مجموعه اقدامات دیگری است که باید به صورت فوری و اورژانسی در دستورکار برای اجرا قرار گیرد و به نحوی مدیریت شود که مردم در سریع‌ترین زمان آن را حس کنند.

محبی‌نیا یادآور شد: این اقدامات باید تا پایان سال انجام شود تا با تکیه بر کسب درآمد‌های شش‌ماه اول سال برای سال آتی خود را برای شرایط تقریبا سخت‌تری آماده کنیم. اگر با این منوال حرکت کنیم مطمئنا از نتیجه تحریم‌های ظالمانه خود را رها خواهیم کرد.

اهمیت توجه به شفافیت در وضعیت تحریم

محبی‌نیا درباره اهمیت توجه به مسئله شفافیت در شرایط تحریم و مقابله با اقدامات غیر شفاف به اسم دور زدن تحریم به ویژه براساس سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت شفافیت در همه امور به جز اسرار نظامی و امنیتی گفت: در همه زمینه‌ها هرکسی به هر نحوی از بودجه برداشت می‌کند باید به اطلاع عموم مردم برسد و باید مجلس آن را مصوب کرده باشد و هر کسی خارج از مصوبه مجلس بخواهد دست به منابع ملی و عمومی بزند باید با برخوردهای قانونی مواجه شود.

وی ابراز کرد: البته در خصوص مسائل نظامی فرمایش مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه بود اما خود نهادهای نظامی در برابر رهبری نظام مسئولند نه اینکه احساس کنند هیچ جایی در نظام جمهوری اسلامی بر آنها نظارت نمی‌کند. دستگاه‌های نظارتی و بازرسی وابسته به رهبری نحوه صرف هزینه توسط این نهادها و مدیریت نظامی را پیکیری می‌کند. در واقع هیچ نهاد و سازمانی نیست که خارج از نظارت باشد. شفافیت بدون شک داروی عمر طولانی، پایداری و مانایی نظام جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام

captcha