قرآن، انفاق را راه رسیدن به كمال معرفی می‌كند
کد خبر: 3762517
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

قرآن، انفاق را راه رسیدن به كمال معرفی می‌كند

گروه اجتماعی ـ پاداش اخروی وقف در بحث آثار فردی این عمل نیک قابل‌ بررسی و در آیات قرآن و احادیث بسیاری بر موضوع انفاق تأکید شده است که پاداش انفاق‌کنندگان، چندین برابر به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، سنت حسنه وقف آثار و برکات بسیاری برای واقف و جامعه دارد و شناساندن این نیکویی‌ها، گامی مناسب در ترویج و بیان ارزشمندی آن است.
خواندن برخی وقف نامه‌ها و احساس آرامشی که در قلم نویسنده حس می‌شود، نشان‌دهنده این مطلب است که بیش از هر کس دیگر، واقف خیراندیش از کار خود لذت می‌برد و البته که کار وی، همه جامعه را برای آینده‌های دور منتفع می‌کند.
آثار این سنت حسنه در مرحله اول به شخص واقف بازمی‌گردد و یکی از آن‌ها، برکت دادن به زندگی وی است. صدقات و انفاق برای انجام دهنده آن در دنیا برکت مادی به دنبال دارد و امام علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «هرگاه تنگ‌دست شدید، با صدقه دادن، با خدا تجارت کنید».

مروری بر وقف‌نامه یكی از موقوفات بزرگ شیراز
نمونه بارز برکت در زندگی واقفان را با مروری کوتاه در زندگی واقفان بزرگی چون مرحوم محمد نمازی در شیراز می‌توان سراغ گرفت.
در بخشی از سند وقف نامه دستگاه آب شیراز و در نیت این واقف خیراندیش می‌خوانیم: «به پیروی از آیه وافی هدایه قرآن عظیم «.... وَالْبَاقِیاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرٌ عِنْدَ رَبِّكَ...؛ ... و نیكیهاى ماندگار نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش‏فرجام‏تر است» (آیه 76 سوره مریم) و سنن اسلامی و سیر نیاکان جناب آقای حاج محمد نمازی فرزند مرحمت پناه حاجی محمدحسن نمازی تاجر شیرازی طیب‌الله ثراه که در چین به تجارت اشتغال داشت، از ابتدای جوانی نیت کرده بود، اگر به یاری خداوند در امور تجارتی توفیق یابد و ثروتی گردآورَد بیشتر دارایی خود را در راه خیرات و مبرات وقف کند و مخصوصاً آرزو داشت در شهر شیراز بیمارستانی به سبک امروزه یعنی به شکل مرکز طبی و بهداشتی تأسیس نماید که نه‌فقط به معالجه بیماران بپردازد بلکه همّ خود را بیشتر در راه تشخیص و جلوگیری از مرض و بالا بردن سطح بهداشت عمومی و تربیت طبیب و پرستار و تحقیق و تجسًس طبی مصروف دارد...».
چنین است که مرحوم نمازی بعداز اینکه در تجارت موفق شد، سنگ بنای اولین لوله‌کشی آب آشامیدنی شیراز را می‌گذارد تا علاوه بر خدمتی بزرگ در امر بهداشت و پیشگیری، «عوائدی تحصیل گردد و آن عوائد به‌عنوان موقوفه قسمتی از هزینه نگاهداری مرکز طبی و بهداشتی را تأمین نماید...».
کمتر کسی از افراد جامعه نمی‌خواهد که نام نیکی بعد از او به یادگار در جامعه بماند و وقف راز این جاودانگی است. ابدی بودن وقف، علاوه بر آنکه نیکی‌های واقف را تداوم می‌دهد؛ به دلیل ثبت‌نام وی به دلایلی مانند تکمیل مدارک و اسناد موقوفه و جلوگیری از موقوفه خواری، نام واقف را نیز جاودانه می‌کند؛ اگرچه بسیاری از واقفان خیراندیش از ذکر نامشان خودداری می‌کنند که اجر دنیوی و اخروی آن‌ها نیز نزد خداوند محفوظ است.

وقف، دستیابی به بزرگترین هدف زندگی انسان‌ها را میسر می‌كند
یکی دیگر از آثار فردی وقف، خشنودی خدا است که بزرگ‌ترین هدف زندگی و انجام این کار با نیت خالص، باعث رضایت حق‌تعالی و یک سعادت بزرگ محسوب می‌شود.
در سیره وقف ائمه اطهار نیز به این موضوع اشاره‌شده و به‌عنوان‌مثال، امام علی (ع) در یکی از وقف نامه‌های خود در نهج‌البلاغه آورده است: این همان چیزی است که بنده خدا، علی بن ابی‌طالب، امیرالمؤمنین درباره دارایی خویش، برای به دست آوردن خشنودی خدا به آن امر کرد تا خدا به سبب آن، من را داخل بهشت کند و براثر آن، امنیت و آسودگی را به من عطا فرماید.

انفاق راه رسیدن به كمال را همواره می‌كند
تزکیه نفس نیز از آثار فردی انفاق به‌حساب می‌آید و انفاق‌هایی چون وقف، راه انسان برای رسیدن به کمال و حیات طیبه را هموار می‌کند که درآیات قرآن نیز به این مسئله اشاره‌ شده است.
پاداش اخروی وقف نیز در بحث آثار فردی این عمل نیک قابل‌بررسی و در آیات قرآن و احادیث بسیاری بر موضوع انفاق تأکید شده است که پاداش انفاق کنندگان، چندین برابر به آن‌ها بازگردانده می‌شود.
در سوره بقره آیه 261 در این مورد آمده است: «مَثَل [صدقات] کسانی که اموال خود را درراه خدا انفاق می‌کنند، همانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‌ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هرکسی که بخواهد [آن را] چند برابر می‌کند و خداوند، گشایشگر داناست».
احادیث بسیاری نیز در فضیلت انفاق از بزرگان به ما رسیده است و به‌عنوان نمونه امام صادق (ع) می‌فرماید: «مرد پس از مرگش اجر و پاداشی پشت سر ندارد، مگر به سه خصلت: صدقه‌ای که در زمان زندگی‌اش به راه انداخته است که پس از مرگش جاری باشد و روش هدایتی که او آن را سنت کرده باشد و پس از مرگش بدان عمل شود و فرزند صالحی که برایش دعا کند».

وقف؛ نمونه بارز نیکی‌های ماندگار
عاقبت‌به‌خیری از موضوعاتی موردعلاقه ما برای خود و دیگران و یک سعادت بزرگ است و خداوند باقیات‌صالحات را از راه‌های رسیدن به آن می‌داند و وقف نمونه بارز نیکی‌های ماندگار به‌حساب می‌آید.
وقف کردن، روحیه خدمت به مردم، احسان، خیرخواهی، نوع‌دوستی و محبت را در جامعه تقویت می‌کند و اندیشه واقف که تنها به خود نمی‌اندیشد؛ افکار جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گسترش نیک‌اندیشی می‌شود.
دعای خیر دیگران به‌واسطه باز شدن گره‌ای از کار یک نیازمند نیز از آثار صدقه به‌حساب می‌آید و خداوند متعال نیز به پیامبر اکرم (ص) دستور می‌دهد که پس از جمع‌آوری صدقه‌های مؤمنان، برایشان دعا کند و وقف به‌عنوان صدقه جاریه دعای خیر را به دنبال دارد.
انتهای پیام

captcha