ویژه‌برنامه‌ رادیو قرآن برای معرفی بانوان قرآن‌پژوه
کد خبر: 3762518
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴
ابوالقاسمی اعلام کرد:

ویژه‌برنامه‌ رادیو قرآن برای معرفی بانوان قرآن‌پژوه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر رادیو قرآن گفت: یکی از رسالت‌های خطیر رادیو قرآن در شرایط فعلی پوشش فعالیت‌های قرآنی کشور است که در این راستا به اطلاع‌رسانی همایش بانوان قرآن‌پژوه خواهیم پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه، که طی آذرماه سال جاری شاهد برپایی پانزدهمین دوره آن در مشهد مقدس هستیم، با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برپا خواهد شد. طی این همایش هر ساله تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی همچون حفظ، قرائت، هنر، پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل می‌شود.
در این‌ باره با احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن، گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
ــ در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره این همایش هستیم. با توجه به دغدغه مالی برای برگزاری آن در سال‌های گذشته، دستاوردهای این همایش را بیان کنید.
یقیناً برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند موجب اعتلای فعالیت‌های قرآنی در کشور شود و چون بخش قابل توجهی از جمعیت کشور بانوان هستند، در سال‌های اخیر آنان در هر فعالیت قرآنی، چه در زمینه حفظ قرآن و چه در زمینه پژوهش‌‌، پیشتازند. همچنین، با گذشت هر سال، تعداد شرکت‌کنندگان و بانوان  برگزیده افزایش یافته که این دستاورد  بزرگی است.
ــ مشارکت رادیو قرآن در این رویداد قرآنی چگونه است؟
یکی از رسالت‌های خطیر رادیو قرآن در شرایط فعلی و عصر ارتباطات پوشش فعالیت‌های قرآنی کشور است. رادیو قرآن گروهی با عنوان اطلاع‌رسانی دارد که وظیفه آن پخش و پوشش اخبار و اطلاعات قرآنی است. در طول این چند روز منتهی به همایش نیز شاهد حضور دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان همایش در رادیو قرآن بودیم که در برنامه‌های مختلف به معرفی و تببین همایش، دستاوردها و اهداف آن پرداختند و با پخش تبلیغاتی مردم را در جریان کم و کیف برگزاری و زمان و مکان برپایی همایش قرار دادند.

همچنین، پس از برگزاری همایش، به تفصیل به معرفی برگزیدگان در این شبکه رادیویی پرداخته می‌شود. این رسانه براساس رسالت، ذائقه مخاطب، وظیفه آگاهی‌بخشی و ارزيابی فعاليت‌های قرآنی در ايران و جهان فعالیت می‌کند و در این راستا برای پوشش خبری همايش بانوان قرآن‌پژوه می‌کوشد.
ــ نقش بانوان در توسعه فرهنگ اسلامی در ایران و جهان اسلام چیست؟
بدون شک زن در قالب همسر یا مادر در جامعه نقش محوری دارد. او به منظور آرامش و مودت خانواده گام برمی‌دارد و ايثارگرانه در تربيت فرزندان می‌كوشد. زن ميراث گرانبهای فرهنگی يعنی «ارزش‌های اسلامی» و «رسوم ايرانی» را به نسل بعدی انتقال می‌دهد و با استحکام بنيان خانواده و تربيت نسلی سالم نقش محوری خود در توسعه فرهنگی را ايفا می‌كند. برگزاری همایش‌هایی نظیر بانوان قرآن‌پژوه می‌تواند به حضور پررنگ مادرانی که با قرآن مأنوس‌اند کمک کند و آنان فرزندانی را تربیت کنند که با قرآن مأنوس‌اند.
ــ طی گذشت چهار دهه از انقلاب، فعالیت‌های قرآنی بانوان در چه بخش‌هایی جدی و مؤثر و در چه بخش‌هایی اندک بوده است؟
از نظر آماری، بانوان در بخش‌های علمی حضوری جدی و مؤثری داشته‌اند كه البته لازم است ميزان كارآمدی آنان آسيب‌شناسی  شود، ولی در تصميم‌گيری‌های كلان سياسی، فرهنگی و اجتماعی حضورشان بسیار  كمرنگ بوده است.
پیش از انقلاب اسلامی، بانوان در عرصه فعالیت‌های قرآنی حضور ندارند، اما پس از پیروزی انقلاب، حضور زنان در تمامی عرصه‌ها همچون مراکز علمی چشمگیر بوده است. حتی در سال‌هایی تعداد زنان پذیرفته‌شده در دانشگاه بیشتر از مردان بوده است.
در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز تعداد بسیاری از شرکت‌کنندگان دوره‌های تربیت معلم قرآن و آزمون‌های حفظ قرآن و دریافت مدارک تخصصی بانوان هستند. همچنین، آنان در جلسات تفسیر و پژوهشی قرآن حضور فراوانی دارد که این موارد پیش از انقلاب سابقه نداشت. به هر حال این قشر تحصیل‌کرده و دارای دانش و تخصص و تعهد می‌تواند چرخه حیات علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور را بهتر به حرکت دربیاورد و عدم استفاده از توانایی‌های آنان خسارتی جبران‌ناپذیر است.
ــ برگزاری این همایش بین‌المللی چقدر در تشویق بانوان برای ادامه فعالیت قرآنی‌شان مؤثر است؟
اگر بانوان قرآنی این نکته مهم را دریابند که کوشش آنان در عرصه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی نادیده گرفته نمی‌شود، این امر سبب ایجاد انگیزه بسیار بالایی در آنان خواهد شد تا فعالیت‌هایشان را توسعه دهند.
ــ این دوره از همایش با محوریت امام جواد(ع) برگزار می‌شود. وی در کتاب «اصول کافی» می‌فرمایند: «از نمونه‌‏هاى کنار نهادن قرآن آن است که حروف آن را (به هنگام خواندن) درست ادا کنند و حدود آن را تغییر دهند...» آیا نمونه این حدیث در جهان اسلام قابل مشاهده است؟
اطلاعات کمی درباره زندگانی پربرکت امام جواد(ع) وجود دارد. دانسته‌های ما زندگينامه ايشان و رواياتشان است. اميدواریم برگزاری همایش با محوریت امام جواد(ع) بيش از پيش ما را از بركات وجود ذی جود اين امام همام بهره‌مند سازد.
درباره این حدیث شریف باید بگویم که متأسفانه این از آفات زندگی امروزی است. به‌ ویژه برخی از جوامع اسلامی که داعیه ارتباط با قرآن دارند و در آن‌ها به ظاهر به خوبی به قرآن پرداخته می‌شود، اما در باطن این جوامع از محتوای قرآن تهی هستند که می‌توانیم این مورد را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی بررسی کنیم.
در عرصه داخلی می‌توان با توجه به آموزه‌های ناب و غنی قرآن روح آن را در جامعه جاری کرد. متأسفانه در روش و منش حكومت‌داری كشورهای اسلامی عين عبارت شريف حضرت را مشاهده می‌‌کنیم كه داعيه حكومت اسلامی دارند و شعارهای اسلامی سر می‌دهند و مسابقات و محافل و جوايز قرآنی برپا می‌کنند، ولی عملشان، كه اتفاقاً رساتر از سخنانشان است، خلاف قرآن است و حاصل این نفاقشان جنگ، قتل و خونريزی، كودک‌كشی و ... است. در واقع، اسلامشان آمريكايی‌ است و قرآنشان منحصر به صوت و لحن و تجويد شده است. ذهن‌های بسته‌شان محدود به احكام طهارت و نجاست شده و دست‌هايشان تا مرفق آلوده به كشتار بی‌گناهان است. جاهلانشان دلخوش به رعايت مناسک‌ و عالمانشان فريفته استنباط و اجتهادشان از قرآن هستند. از هر دوی ایشان که كمر اسلام را شكستند به خداوند متعال پناه می‌بریم. امیدواریم با ظهور حضرت حجت(عج) دولت قرآن مستقر شود و جهان از ظلم و جور خالی و پر از عدل و قسط شود.
انتهای پیام

captcha