برگزاری پیش‌رویداد جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف
کد خبر: 3762541
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

برگزاری پیش‌رویداد جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف

گروه اجتماعی ـ پیش‌رویداد جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

برگزاری پیش‌رویداد جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، پیش رویداد جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه با هدف تبیین جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه، فرهنگ‌سازی در خصوص احیای دریاچه ارومیه و شناسایی ایده‌های خلاقانه در حوزه محتوای دیجیتال با مشارکت معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی و صنعتی شریف، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و گروه دوستداران محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
میرزایی، معاون فرهنگی‌اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه، صبح امروز، 19 آبان‌ماه، در این مراسم، بابیان اینکه طی چند سال اخیر تحول شگرفی در بخش دیجیتال رخ داده و زندگی را تحت تاثیر قرارداده است، افزود: امروزه نوآوری‌های دیجیتال هرروز با سرعت بیشتری فرصت‌های جدیدی خلق می‌کنند که استفاده صحیح و اصولی از این بستر می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل موجود باشد.
وی بااشاره به اینکه بخش صنعت و حوزه تجارت توانسته از دنیای دیجیتال منتفع شود، تصریح کرد: در ایران، هنوز در بهره‌گیری از این بستر در بخش فرهنگی گام‌های نخست را برداشته‌ایم و در تولید محتوای فرهنگی فعالیت چشمگیری نداشتیم.
میرزایی به اهمیت تولید محتوا در بخش‌های مختلف از جمله بخش فرهنگ و تاثیرگذاری آن تاکید کرد و گفت: محتوای دیجیتال در جهان به انحای مختلف در بخش‌های متعدد رخنه کرده و بزرگترین درآمدهای مالی نیز علاوه بر آگاه‌سازی از این بستر ایجاد شده‌است.
معاون فرهنگی‌اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه بااشاره به وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه و بحران خشکی آن جز یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور است که بدلیل قرارگیری در شمال‌غرب کشور، روند خشک شدن آن، تاثیر زیادی بر معیشت و زندگی مردم غرب کشور خواهد داشت.
میرزایی بابیان اینکه خشکسالی و استفاده بی‌رویه از آب در بخش کشاورزی بدلیل کشت محصولات پرآب بر در منطقه از دلایل عمده خشکی دریاچه ارومیه است، افزود: باتوجه به اینکه معیشت مردم منطقه بدلیل شرایط اقلیمی کشاورزی است، خشکی دریاچه ارومیه بی‌شک بر معیشت مردم منطقه بسیار موثر خواهد بود.
وی بابیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه علاوه بر تاثیرات اقتصادی بر معیشت مردم، قابل پیش‌بینی است که از لحاظ اجتماعی نیز اثرات مخربی را خواهد داشت، یادآور شد: طی 3 سال اخیر با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و مطالعات دانشگاه صنعتی شریف، اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از تداوم روند خشکی دریاچه انجام شده است.
میرزایی انجام پروژه‌های متعدد انتقال آب، رهاسازی از پشت سدها و سرریز شدن پساب تصفیه شده و اقدامات فرهنگی اجتماعی را بخشی از پروژه‌های تعریف‌شده ستاد احیای دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: طی چند سال اخیر با اقدامات انجام‌شده، تراز دریاچه ارومیه پایدار شده، اما هدف اصلی پایداری سطح دریاچه نیست، بلکه هدف بازگرداندن تراز دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی است که طبیعتا به تنهایی و با اجرای پروژه‌های اجرایی مقدور نخواهد بود.
معاون فرهنگی‌اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از بخش دیجیتال و تولید محتوای فرهنگی در خصوص احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: در کنار اجرای پروژه‌های عمرانی بخش فرهنگی بسیار حائز اهمیت است، چرا که با آگاه‌سازی، زمینه همکاری مردم را فراهم می‌کند، چرا که با توجه به توسعه اراضی و مصارف بالای آب در بخش کشاورزی در منطقه می‌توان از طریق آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مصرف آب با همکاری مردم منطقه در راستای سرعت‌بخشی به احیای دریاچه گام برداشت.
وی آگاهی‌بخشی و گسترش فعالیتهای فرهنگی از طریق فضای مجازی را بسیار کارگشا دانست و گفت: با توجه به گسترش اطلاعات در دنیای مجازی و وجود کاربران متعدد در این بخش با توجه رشد تکنولوژی، فضای مجازی می‌تواند علاوه بر اطلاع‌رسانی زمینه ایجاد کسب و کار را نیز فراهم کند.

میرزایی، برگزاری استارت‌آپ را ایده‌ای خلاقانه عنوان و خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با برگزاری استارت‌آپ و جمع‌آوری ایده‌های عملی، قدمی موثر در احیای دریاچه ارومیه برداشته، چرا که ارائه ایده‌های عملی در استارت آپ در زمینه بهره‌گیری از روشهای مفید و نوین در کشاورزی و تولید محصولات کم‌آب‌بر بجای کشت محصولات پرآب بر و ارائه راهکاری برای معیشت پایدار کشاورزان منطقه می‌تواند زمینه گرایش و همکاری کشاورزان منطقه برای همکاری در احیای دریاچه را فراهم کند.
وی ادامه داد: تولید ایده‌ها در فضای مجازی و آگاه‌سازی مردم باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد که دانشگاه‌ها باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.
هم‌اندیشی، کلید حل مشکلات است
حاجیلو، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نیز در این پیش‌رویداد با اشاره به اینکه برگزاری استارت‌آپ دریاچه ارومیه می‌تواند به‌عنوان پایلوتی برای محک زدن توانایی‌های علمی باشد، افزود: هم‌اندیشی، کلید حل مشکلات است و از آنجایی که دانشگاه، همیشه جایگاه اصلی هم‌اندیشی را داشته می‌تواند برگزاری همایش‌های علمی این‌چنینی و ارائه راهکارهای علمی و عملی علاوه بر حل مشکل موجود دریاچه نقشه راهی برای حل سایر معضلات محیط زیستی نیز باشد.
وی با بیان اینکه کشور طی چند سال اخیر با مشکلات زیست محیطی و کم آبی گریبان گیر است، به اهمیت توجه به رفع این معضلات تاکید کرد و افزود: امروزه مسئله محیط زیست به یک مسئله عمومی تبدیل شده و باید از تمام توان برای حفاظت و حراست از این منابع استفاده کرد، چرا که تخریب و نابودی محیط زیست نابودی انسان را بدنبال خواهد داشت.
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با بیان اینکه بحران‌های زیست محیطی موجود در ایران از جمله کمبود بارش، خشک‌شدن تالابها و دریاچه‌ها باعث بروز آسیب‌پذیری طبیعی و انسانی شده است، افزود: خشک‌شدن دریاچه ارومیه به‌عنوان یک بحران ملی می‌تواند در ایجاد مشکلات و مخاطرات طبیعی و انسانی نقش مهمی را بازی کند که علاوه بر زندگی ساکنین منطقه در بخش بزرگی از غرب کشور تاثیر بگذارد.
حاجیلو بااشاره به وضعیت دریاچه ارومیه و تبعات ناشی از خشکی آن در غرب کشور تصریح کرد: دریاچه ارومیه طی چند سال اخیر دچار خشکی شده و تداوم این روند، مشکلات متعددی را برای ساکنین منطقه ایجاد خواهد کرد که برگزاری استارت‌آپ و کمک گرفتن از ایده‌های علمی و عملی می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از تداوم روند نابودی دریاچه ارومیه باشد.
به گزارش ایکنا، رویداد اصلی جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه از تاریخ 30 آبان تا 2 آذر به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و ستاد احیای دریاچه ارومیه، استانداری و واحدهای جهاد دانشگاهی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سایر واحدها، در ارومیه برگزار می‌شود.
این رویداد با هدف فرهنگ‌سازی در راستای تولید محتوای دیجیتال کاربردی در حوزه آب و دریاچه ارومیه، شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه تولید، بسترسازی درجهت کارآفرینی دیجیتال مبنی بر تولید محتوا و پرورش ایده‌های خلاقانه در تولید محتوا برگزار می‌شود.
رویداد اصلی جشنواره تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در شش محور وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، فیلم و مستند کاربردی، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن، نرم‌افزارهای تلفن همراه، نرم‌افزارهای کاربردی و اینترنت اشیاء در دو بخش بزرگسالان و دانش‌آموزی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha