مسئولان سنت وقف را فقط به ابعاد مذهبی محدود نکنند
کد خبر: 3762607
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
زارع تصریح کرد:

مسئولان سنت وقف را فقط به ابعاد مذهبی محدود نکنند

گروه جامعه ــ مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان‌رضوی مسئولان امر وقف را از محدود کردن این سنت حسنه به ابعاد مذهبی بر حذر داشت و افزود: این امر نه تنها با نگاه مذهبی بلکه با نگاه ملی و عمومی نیز باید دنبال شود تا گستره وسیع‌تری یابد.

وقف جعفر زارع، مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا؛ به راهکارهای توسعه فرهنگ وقف در کشور اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین این عوامل پویا بودن وقف است، بدان معنا که این سنت حسنه در خدت نیازهای روز مردم جامعه دیده شود.

زارع بر ضرورت فراگیر کردن وقف متناسب با چالش‌های روز جامعه تأکید و تصریح کرد: چالش‌ها و مسائل جامعه باید شناسایی و براساس اولویت‌ها مشخص شود، سپس مفهوم‌سازی و گفتمان‌سازی موضوعات باید در دستور کار قرار گیرد؛ در این زمینه باید از ظرفیت نخبگان برای تولید محتوا نیز بهره گرفت. درگیر کردن بدنه نخبگان جامعه با مفهوم‌سازی در زمینه وقف متناسب با اولویت‌های جامعه نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی ایجاد اعتماد و شفافیت نسبت به امور مرتبط با وقف را از دیگر راهکارهای توسعه این سنت نبوی دانست و گفت: خروجی موقوفات و نحوه عملکرد باید برای مردم روشن شود تا با آثار و برکات آن آشنا شوند. در این راستا می‌توان از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفت تا مردم را نسبت به این موضوع دغدغه‌مند کرد.

زارع یکی از اولویت‌های امروز جامعه را ورود فرهنگ وقف به عرصه علم و فناوری برشمرد و در این زمینه گفت: جایگاه و منزلت کسب علم و فناوری در آیات و روایات بسیار والا است و می‌توان با این نگاه، به آموزه‌های وقف به عنوان یک نهاد یاری رسان جهت داد.

وی با بیان اینکه در ایران همواره برای توسعه علم و فناوری از مساعدت‌های دولتی بهره برده می‌شود، اظهارد کرد: نتوانستیم از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و واقفان و خیران در این زمینه بهره گیریم؛ این در حالی است که بسیاری از مراکز علمی بزرگ دنیا با بهره‌مندی از وقف اداره می‌شوند.

زارع با نظر به این مهم که وقف علم و فناوری باید متناسب با مسائل و چالش‌های کشور جهت‌دهی شود، گفت: در نقشه جامع علمی کشور، حوزه‌های مهم فناوری دسته‌بندی شده است، اما به طور مشخص باید از موضوعاتی همچون محیط زیست، امنیت غذایی، امنیت کشور، سلامت و انرژی نام برد. توسعه مفهوم در زمینه‌های یاد شده و درگیر کردن جامعه با این موارد باید از سوی نخبگان دنبال شود.

وی مفهوم‌سازی و گفتمان‌سازی وقف علم و فناوری را منجر به خلق ارزش افزوده، ثروت و ایجاد اشتغال دانش بنیان دانست و گفت: این امر رفاه اجتماعی برای مردم را به دنبال دارد و طی 10 تا 15 سال می‌تواند کشور را به حدی برساند که در جامعه بین‌المللی در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی در ادامه سخنان خود بر ورود وقف به ساختارهای اقتصادی جامعه نیز تأکید و تصریح کرد: مفهوم وقف و فرهنگ خیر حاکم بر آن باید در ساختار اقتصادی نیز تعریف شود.

زارع در ادامه به فعالیت مؤسسات خیریه و مشارکت مردم در فعالیت‌های این مؤسسات با وجود سنت نبوی وقف اشاره و در تبیین علل آن گفت: فرهنگ خیرخواهی و یاری رسانی با ایرانیان عجین شده است و مؤسسات خیریه نیز از این طریق مردم را با خود همراه و آنان را در جریان فعالیت‌های خود قرار می‌دهند، بدین جهت شاهد مشارکت مردم هستیم. همچنین عملکرد ضعیف متولیان وقف در حوزه سیاست گذاری و یا عدم معرفی صحیح آن سبب می‌شود مردم به سوی این مؤسسات گرایش پیدا کنند.

وی از راهکارهای بازآفرینی اعتماد مردم به متولیان نهاد وقف سخن گفت و اظهار کرد: داشتن نقشه راه و صعه صدر دو عامل مهم در زمینه تقویت مشارکت مردم در امر وقف است. همچنین خروجی‌های وقف باید برای مرم بازگو شود تا نسبت به نحوه عملکرد مدیران و مسئولان مرتبط آگاه شوند و حسن نیت موجود را درک کنند.

زارع مسئولان امر وقف را از محدود کردن این سنت حسنه به ابعاد مذهبی بر حذر داشت و افزود: این امر نه تنها با نگاه مذهبی بلکه با نگاه ملی و عمومی نیز باید دنبال شود تا گستره وسیع‌تری یابد.

انتهای پیام

 

 

captcha