مشارکت 350 هزار دانشگاهی در جشنواره ملی قرآن و عترت/ 640 نفر در اختتامیه رقابت می‌کنند
کد خبر: 3762644
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
غفاری بیان کرد:

مشارکت 350 هزار دانشگاهی در جشنواره ملی قرآن و عترت/ 640 نفر در اختتامیه رقابت می‌کنند

گروه دانشگاه - معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درباره اختتامیه سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور، گفت: بیش از ۳۵۰ هزار نفر از دانشگاهیان در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند که از این میان ۶۴۰ نفر در مرحله اختتامیه طی روزهای 26 و 27 آبان‌ماه به رقابت می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور ظهر امروز با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل ساختمان این وزارتخانه برگزار شد.

غفاری در این نشست با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ هزار نفر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: این جشنواره که یکی از بالنده‌ترین جشنواره‌های ماست و بیشترین مخاطب دانشگاهی را دارد، با مشارکت مراکز آموزشی زیرمجموعه نهاد‌های متعددی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی، فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علوم معارف قرآن کریم در روز‌های ۲۶ و ۲۷ آبان‌ماه برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از مجموع این دانشجویان، ۶۴۰ نفر به مرحله پایانی این جشنواره راه یافته‌اند که این نفرات طی دو روز در مشهد به رقابت می‌پردازند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های این جشنواره گفت: یکی از ویژگی‌های این جشنواره، تنوع قابل ملاحظه در موضوعات و بخش‌هاست. مهم‌ترین بخش آن، بخش آوایی است که بیشترین میزان مشارکت را در این دوره‌ها و دوره‌های پیشین داشته است.

غفاری با اشاره به بخش‌های متعدد این دوره از جشنواره اظهار کرد: سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور در ۶ بخش و ۳۳ رشته تعریف شده که از آن جمله می‌توان به بخش‌های آوایی، معارفی، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری اشاره کرد. ذیل هر یک از این بخش‌ها ریزموضوعاتی تعریف شده و بر اساس آن آثار دانشجویان دریافت شد. این جشنواره قرآن و عترت نام دارد و اگر چه مهم‌ترین بخش آن بخش آوایی است اما از بخش‌های دیگر آن استقبال خوبی به عمل آمد.

وی ادامه داد: در این دوره دانشگاهیان می‌توانستند در بخش فناوری، نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های قرآنی تولید شده خود را ارسال کنند. بخش ادبی، موضوعاتی همچون فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه و داستان را شامل می‌شود. ریزموضوعات بخش هنری هم شامل خوشنویسی، فیلم کوتاه و طراحی پوستر است. بخش معارفی این جشنواره شامل موضوعاتی همچون آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، مفاهیم نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، ترجمه و تفسیر قرآن، سیره معصومین(ع)، سبک زندگی ایرانی - اسلامی و پرسمان معارفی است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: اگر رسالت و هدف ما از برگزاری این جشنواره تدبر در قرآن و آشنایی بیشتر با قرآن در نظر گرفته باشیم، بهتر است توجه بیشتری به شاخه‌ها و رشته‌های بخش پژوهش و معارف داشته باشیم. از بین افرادی که در این جشنواره به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند، آن‌هایی که حائز بالاترین رتبه‌ها (رتبه‌های اول و دوم) در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل هستند، به حوزه بین‌المللی این جشنواره که دوسالانه برگزار می‌شود، اعزام می‌شوند.

غفاری همچنین درباره داوری این دوره از جشنواره گفت: در این دوره تلاش شده از اساتید و داورانی بهره گرفته شود که از افراد خبره در همان حوزه باشند.

وی همچنین در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا، درباره حمایت‌های وزارت علوم از برگزیدگان در بخش پژوهش این جشنواره، اظهار کرد: برنامه‌ای تا به حال برای این منظور تدارک دیده نشده و اینکه سازوکار مشخص و مجزایی برای این موضوع دیده شده باشد، نیست اما در بعضی آیین‌نامه‌ها مانند آنچه که در سازمان اوقاف وجود دارد، از برگزیدگان این بخش‌ها حمایت می‌شود. در عین حال این موضوع مورد توجه بوده و این برگزیدگان برای ورود به مقاطع بالاتر از امتیاز شرکت در این جشنواره و کسب رتبه نیز استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین درباره آمار شرکت دانشجویان دختر و پسر در این جشنواره، گفت: آمار حضور دانشجویان در این جشنواره ۵۰-۵۰ است. آنچه که در مراسم اختتامیه بخش دانشگاهی در زنجان شاهد بودم، تعداد برگزیدگان خانم در این بخش کمتر از آقایان نبود.

عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در ادامه این نشست درباره طرح «نهضت رضوی» ویژه دانشجویان گفت: تسهیلاتی برای حضور دانشجویان متقاضی تشرف به حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس در نظر گرفته شده که بر این اساس، بیش از ۷۰ هزار دانشجوی زیارت‌اولی با کمک دانشگاه‌ها و وزارت علوم، به زیارت ثامن‌الحجج(ع) مشرف شدند.

وی ادامه داد: ستاد فرهنگی وزارت علوم با همکاری دانشگاه فردوسی و دانشگاه امام رضا(ع) امکاناتی برای اسکان و تغذیه این دانشجویان فراهم کرده است. هزینه‌های این طرح از سوی خیرین تأمین می‌شود. همچنین کانون‌های دانشجویی در اجرای موفق این طرح مشارکت گسترده‌ای داشته‌اند.

عسکری همچنین درباره رویکرد جدید وزارت علوم در راه‌اندازی دوباره جشنواره‌های رضوی گفت: بر اساس رویکرد جدید این وزارتخانه و با همکاری بنیاد امام رضا(ع) این جشنواره‌ها مجدداً کلید خواهد خورد.

انتهای پیام
captcha