مروری بر فعالیت‌های کانون «زندگی پایدار» استان مرکزی
کد خبر: 3762646
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

مروری بر فعالیت‌های کانون «زندگی پایدار» استان مرکزی

گروه فرهنگی - مدیر کانون زندگی پایدار و مدیر همسان‌گزینی تبیان نمایندگی آفتاب در استان مرکزی عملکرد این کانون در ۵ ماه فعالیت را تشریح کرد.

مروری بر فعالیت‌های کانون «زندگی پایدار» استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پیشرفت تکنولوژی و ترویج فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با همه نقاط مثبت دارای نقاط منفی نیز بوده و حتی بر ازدواج و آشنایی نادرست جوانان باهم سایه افکنده است. هر چه جوانان در فضای نامناسب شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر باشند به همان اندازه از ازدواج سنتی فاصله می‌گیرند. گاه جوانان بی‌آنکه با مشاورین مذهبی و علمی مشورت کنند با افراد ناهمگون و نامناسب آشنا شده و تن به ازدواج می‌دهند که در مدت‌زمان کوتاهی منجر به طلاق می‌شود. گاه نیز در دام سایت‌های جعلی و بی‌هویت گرفتار شده و آینده خود را به تباهی می‌کشانند. خوشبختانه از سال 94 با نظارت پلیس فتا و سازمان ورزش و جوانان سامانه رسمی و ملی جهت جلوگیری از فعالیت سایت‌های جعلی و منفعت‌طلب سامانه‌ای تحت عنوان«همسان‌گزینی تبیان» فعالیت خود را آغاز کرده است.
حجت‌الاسلام علی نیک‌عهد، مدیر کانون زندگی پایدار و مدیر همسان‌گزینی تبیان نمایندگی آفتاب در استان مرکزی، در این رابطه گفت: تبیان سایتی مجازی است که از سال 94 به طور رسمی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، شبکه معرفان و مشاوران آغاز به کار کرده است و تنها مرکز مورد تأیید حاکمیت است و زمینه جلب و حمایت سازمان تبلیغات اسلامی، شورای فرهنگی عمومی کشور، پلیس فتا، دستگاه قضایی را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: واحد همسان‌گزینی بخشی از مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان است. از آنجا که نیاز در جامعه احساس می‌شد حدود چهار سال است که واحد همسان‌گزینی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون 47 هزار نفر ثبت‌نامی در مقاطع تحصیلی مختلف با جامعه هدف دانشگاهیان داشته است.
حجت‌الاسلام نیک‌عهد اضافه کرد: سامانه همسان‌گزینی تبیان مجازی محض نیست، تلفیقی از روش سنتی و مدرنیته است. متقاضیان از طریق سامانه مجازی همسان‌گزینی تبیان با کد اختصاصی ۲۳۳۹۷ ویژه استان مرکزی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. با مساعدت و تلاش‌های فراوان دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی استان، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان نمایندگی استان مرکزی راه‌اندازی شده است.
این مقام مسئول با اشاره به رایگان‌بودن ثبت‌نام در سامانه همسان‌گزینی تبیان اظهار کرد: ثبت‌نام‌کنندگان مراحل مختلف دارند که باید پشت سر بگذارند. عبور معرف‌ها از فیلترهای مختلف، ارائه آموزش‌های لازم، عدم فعالیت در بخش ازدواج موقت و چند همسری، مطلع بودن خانواده‌ها از مراحل وجه تمایز این سامانه با سامانه‌های جعلی و نامعتبر است. کارشناسان سامانه موظف هستند از اطلاعات مندرج در سامانه صیانت کرده و حافظ منافع آنان است.
وی در تشریح فرایند ثبت‌نام بیان کرد: متقاضیان از طریق سامانه مجازی ثبت‌نام مجردها با انجام مراحل 14 گانه ثبت‌نام خود را نهایی می‌کنند. تاکنون شش استان تهران، البرز، اصفهان، همدان، مرکزی، کردستان نمایندگی همسان‌گزینی تبیان را برعهده دارند. از 5 ماه پیش کانون زندگی پایدار در دانشگاه اسلامی واحد قنات احداث شده است.
نیک‌عهد اضافه کرد: متقاضیان با ورود به سامانه جهت ثبت‌نام کد اختصاصی استان 23397 را وارد کرده ایمیل و شماره همراه، اطلاعات فردی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی، ظاهری، وضعیت اقتصادی، توانایی، خواسته‌های خود را درج و در آزمون روانشناسی قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: پس از انجام آزمون شماره 1 و 2 و اتمام ثبت‌نام، اگر امتیاز در این آزمون‌ها به حد نصاب نرسد تا 48 ساعت فرصت داده می‌شود که در آزمون شرکت کند. پس از اخذ سپس کد رهگیری دریافت می‌شود. بعد از بررسی کارشناسی پرونده بایستی متقاضی حضوری شرکت کند. شماره و پل ارتباطی ما با متقاضیان و بالعکس شماه تلفن 09338361538 است. بعد از حضور متقاضی مرحله راستی‌آزمایی است که اصل مدارک اسکن شده در پرونده و سیستم باید توسط فرد متقاضی ارائه و مورد تطبیق قرار می‌گیرد چنانچه مغایرت نداشت احراز هویت می‌شوند. مصاحبه مرحله بعدی است که خواسته‌های خود را بیان کرده و مورد تعدیل قرار می‌گیرد که هم‌کفو آنان معرفی می‌شود.
حجت‌الاسلام نیک‌عهد اضافه کرد: معرفی در وهله اول خانواده‌ها هستند. خانواده‌ها تلفنی آشنا می‌شوند، در این مراحل پاسخ مثبت یا منفی به کانون ظرف 10 روز منعکس می‌شود. ما برای رسیدن به انتخاب آگاهانه، بهنگام، ساده و پایدار حمایت و نظارت بیشتر را اعمال می‌کنیم. توصیه می‌شود قبل از رسیدن به انتخاب سر نوشت‌ساز در دوره توجیهی و تخصصی که توسط اساتید حوزه و دانشگاه انجام می‌شود شرکت کنند. متقاضیان برای شرکت در این کارگاه باید وجهی را پرداخت کنند که کاملا اختیاری است، در این کارگاه کتاب همسان‌گزینی تبیان تحت عنوان انتخاب آگاهانه زندگی عاشقانه، انتخاب غافلانه و زندگی عاجزانه پس از رونمایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. امید است این کتاب به عنوان مسابقه کتاب‌خوانی در سطح استان مطرح شود.
مسئول کانون پایدار استان تصریح کرد: از 47 هزار ثبت‌نامی در کشور 3700 ازدواج ثبت شده است. خوشبختانه تاکنون با گذشت 4 سال حتی یک مورد منجر به جدایی نشده است که این امر دلالت بر موفق بودن طرح دارد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه همسان‌گزینی تبیان استان مرکزی عدم اطلاع‌رسانی دقیق است، در استان بیش از 350 هزار جوان و 6 هزار دانشجو وجود دارد اما آنچنان که باید و شاید جوانان از این سامانه اطلاع ندارند، به نظر می‌رسد پل ارتباطی بین ما و خبرنگاران ایجاد نشده است، اگر رسانه‌ها همکاری کرده و این سایت را به همشهریان و هم‌استانی‌ها اطلاع‌رسانی کنند شاهد کاهش آمار طلاق در جامعه خواهیم بود. طی 5 ماه فعالیت 370 نفر در استان در مقاطع مختلف تحصیلی از دکترا به پایین‌تر در سامانه ثبت‌نام کردند.
حجت‌الاسلام نیک‌عهد با اشاره به اینکه طلاق در خانواده‌های دین‌دار کمرنگ‌تر از سایر خانواده‌هاست، نقش دین‌داری و دیانت را در زدگی فردی و اجتماعی مؤثر دانست و گفت: طلاق اگرچه حلال است ولی حلال منفور خداست. در خانواده‌‌های غیر‌دینی آنقدر طلاق مساله عادی‌ای شده که به صورت توافقی برای این امر اقدام می‌کنند و سپس جشن طلاق می‌گیرند تا همه شاهد جدایی این خانواده‌ها باشند. هر چه در آموزش پیش از ازدواج تلاش کنیم قطعا در میدان تشکیل زندگی کمتر آسیب می‌بینیم.
وی اشاره کرد: بزرگ‌ترین مشکل جوانان امروز برای ازدواج نداشتن شغل و مسکن است اما بسیاری از جوانان وجود دارند که هیچ یک از این مشکلات را نداشته مانند دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یا دانشگاه فرهنگیان که آینده شغلی این افراد مشخص است که در اولویت ازدواج اولی‌ها قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام نیک‌عهد با بیان اینکه آموزش‌هایی پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج برای زوجین در نظر گرفته می‌شود، افزود: خدمات در قالب غیر‌مستقیم و مستقیم انجام می‌شود. خدمات ارائه شده در کانون تنها برای متقاضیان ثبت‌نام شده نیست بلکه افراد در آستانه عقد هم می‌توانند از خدمات کانون زندگی پایدار استفاده کنند. پس از ازدواج نیز خدمات 15 گانه به دو صورت غیر‌مستقیم و مستقیم ارائه می‌شود.
وی در پایان اضافه کرد: علاوه بر تیرز و کلیپ که در اختیار زوجین قرار می‌گیرد، تخفیف آتلیه، سالن‌های زیبایی ویژه آقایان و بانوان، مزون لباس، ماشین و گل‌آرایی، سالن عقد، کیف و کفش، اقساطی خرید کردن جهیزیه، مشاوره‌های مذهبی و ... از جمله خدمات ارائه شده است.
انتهای پیام

captcha