مشکلات اقتصادی برنامه‌های هفته کتاب را محدودتر کرد
کد خبر: 3762682
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
تقوی بیان کرد:

مشکلات اقتصادی برنامه‌های هفته کتاب را محدودتر کرد

گروه ادب ــ رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی سعی کردیم برنامه‌ها را تعطیل نکنیم، اما اجرای برخی از برنامه‌ها از نظر جغرافیایی محدودتر شده است.

مشکلات اقتصادی برنامه‌های هفته کتاب را محدودتر کردعادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب گفت: سازمان انتشارات به نمایندگی از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، برنامه‌های ستاد هفته کتاب را در دانشگاه‌ها در حوزه نظارت و اجرا برعهده دارد و از مهم‌ترین فعالیت‌ها در بیست و ششمین دوره این هفته می‌توان به جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اشاره کرد که امسال بیست و پنجمین دوره آن 28 آبان‌ماه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و در این مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر حوزه کتاب تجلیل و قدردانی خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا، نمایشگاهی با حضور ناشران در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، همچنین نمایشگاه‌های مشابهی با همکاری معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی استان‌ها در فضای دانشگاهی برپا خواهد شد و در این فضا تمامی کتاب‌های جهاد عرضه می‌شود که حدود 2 هزار عنوان کتاب است.

تقوی در ادامه گفت: امسال با انتشارات «ققنوس» توافق کردیم کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان از ناشران مختلف علاوه بر کتاب‌های حوزه انتشارات جهاد دانشگاهی، ارائه شود. جشن کتاب در واحدهای جهاد دانشگاهی نیز برگزار می‌شود و در آن اهدای کتاب، تجلیل از کتابداران، مؤلفان و منتقدان کتاب انجام می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب خبر داد و بیان کرد: برگزاری نشست‌های کتاب برتر که ویژه برگزیدگان کتاب سال دانشحویی است، نیز در همین هفته برگزار خواهد شد. همچنین فضای نقد این آثار فراهم می‌شود.
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری اردوی علمی فرهنگی ایران مرز پرگهر گفت: در راستای برگزاری این اردو بازدید از کتابخانه ملی و باغ کتاب انجام می‌شود و در سال گذشته نیز این طرح را اجرا کردیم.

تقوی ادامه داد: اجرای مسابقات کتابخوانی برای همکاران جهاد دانشگاهی و دانشجویان از برنامه‌های دیگر هفته کتاب است و تجهیز کتابخانه‌ها در قالب اهدای کتاب نیز از سوی واحدهای جهاد دانشگاهی که حدود 50 واحد است، انجام می‌شود. اجرای طرح مطالعاتی کتابخوانی که در سال گذشته با عنوان «سفر شهادت» برگزار شد، امسال نیز با عنوان «بهار خاموش» با موضوع محیط زیست اجرایی می‌شود و دانشجویان باید خلاصه یا برداشت‌ آزادی از کتاب مورد نظر را ارائه کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی چه اندازه در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب اثرگذار بوده است، بیان کرد: طبیعی است که اثرگذار خواهد بود، اما با برنامه‌ریزی سعی کردیم برنامه‌ها را تعطیل نکنیم و کمک کنیم اجرایی شوند. درواقع اثرگذاری این مشکلات در حدی بود که برخی از برنامه‌های جهاد را محدود کرد و ما مجبور شدیم برخی از برنامه‌ها را از نظر جغرافیایی محدودتر کنیم.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به حوزه نشر این انتشارات اشاره کرد و گفت: در این حوزه تعداد کتاب‌هایی که امسال در مقایسه با سال گذشته منتشر شده، با کاهش همراه بود که این کاهش هم در بخش چاپ و هم خرید وجود داشته است. این هم نیازمند این است که برای عبور از این مقطع بحرانی، حمایت‌هایی برای دانشجویان در راستای چاپ آثارشان و یا پرداخت یارانه به آنها درنظر گرفته شود.

انتهای پیام

captcha