برنامه ویژه مدارس در دوره ابتدایی و متوسطه استان کردستان اجرا می‌شود
کد خبر: 3762747
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸

برنامه ویژه مدارس در دوره ابتدایی و متوسطه استان کردستان اجرا می‌شود

گروه اجتماعی - مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: برنامه ویژه مدارس با تأکید بر آموزش مهارت‌محور و بسط گستره فعالیت‌های پرورشی در سطح مدارس ابتدایی و متوسطه از پایه چهارم تا نهم در سال تحصیلی 97-98 به اجرا در می‌آید.

«برنامه ویژه مدارس» در دوره ابتدایی و متوسطه استان کردستان اجرا می‌شود

به گزارش ایکنا از کردستان، توفیق محمدی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان صبح امروز، در دومین نشست کارگروه شیوه‌نامه «برنامه ویژه مدارس» که با حضور معاونان و روسای ادارات اداره کل در سالن اجتماعات برگزار شد، گفت: به منظور عملیاتی کردن سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی و در راستای سیاست «مدرسه محوری» شیوه‌نامه اجرایی «برنامه ویژه مدارس» به واحدهای ادارای و آموزشی شهرستان ها و مناطق تابعه استان ابلاغ می‌شود.
وی افزود: برنامه ویژه مدرسه، برنامه‌ای است که با اعتماد به صلاحیت و توان مدرسه، مجوز برنامه‌ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی، حجم معینی از زمان رسمی آموزش را با رعایت چارچوب‌هایی مقرر به مدرسه واگذار می‌کند.
محمدی به اهداف برنامه ویژه مدرسه نیز اشاره کرد و پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای و محلی ناشی از تفاوت‌های محیط زندگی، جنسیتی و فردی دانش‌آموزان، تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری با بهره‌گیری از امکانات آموزشی داخل و خارج از کلاس و مدرسه، ارتقای جایگاه مدرسه در اذهان عمومی به عنوان محور توسعه محله و شاخص بالندگی آن را از اهداف این برنامه عنوان کرد.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برنامه ویژه مدرسه، از مسئولیت‌ها و اختیارات داخلی مدرسه است که توسط شورای مدرسه و هدایت و مسئولیت مدیر انجام می‌شود؛ گفت: مدرسه می‌تواند در چارچوب اصول و موازین ابلاغی برنامه ویژه مدرسه، از تمام ظرفیت‌های درون و بیرون از مدرسه برای تحقق اهداف مورد نظر و اجرای فعالیت‌های یادگیری متنوع استفاده کند.
وی ادامه داد: مدارس در خصوص انتخاب موضوعات و محتوای برنامه‌های ویژه مدرسه دارای اختیار هستند و می‌توانند در زمینه هریک از ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت حول موضوعات علمی، اعتقادی، اجتماعی یا معرفی حرفه‌ها، هنرها، جغرافیایی، آئین و رسوم و نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی مدرسه دست به انتخاب بزنند.
محمدی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های برنامه ویژه مدرسه، آموزش یک مهارت است، بیان کرد: یکی از این مهارت‌های مفید، تأمین معاش حلال است، به گونه‌ای که دانش آموزان بتوانند در هنگام خروج از نظام تعلیم و تربیت رسمی، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.
وی یادآور شد: فعالیت‌های میدانی مانند مشاهده طبیعت، بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز علمی، صنعتی، تولیدی، اماکن مذهبی، نهادها و مؤسسات در صورتی که به‌عنوان یک موقعیت یادگیری رشد دهنده طراحی شده باشند؛ به‌عنوان برنامه ویژه مدرسه در نظر گرفته می‌شوند اما برنامه ویژه مدارس شامل فعالیت‌های فوق برنامه مانند اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی نمی‌شود.
انتهای پیام

captcha