مقام معظم رهبری بر حفظ حرمت مراجع تأکید دارند
کد خبر: 3762754
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
آیت‌الله اعرافی اظهار کرد:

مقام معظم رهبری بر حفظ حرمت مراجع تأکید دارند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی روی حفظ حرمت مراجع عظام تقلید دارند، اظهار کرد: در عرصه مناسبات حوزوی باید هوشمندی داشته باشیم.

مقام معظم رهبری بر حفظ حرمت مراجع تاکید دارندبه گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست فعالان فرهنگی تبلیغی حوزه که دیروز 19 آبان‌ماه در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: انقلابی بودن حوزه در واقع پشتوانه حرکت انقلاب در عرصه‌های مختلف جهانی است؛ در این عرصه نیز نیازمند هوشمندی و ظرافت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی روی حفظ حرمت مراجع عظام تقلید دارند و در این عرصه در مناسبات حوزوی باید هوشمندی داشته باشیم.

وی گفت: در ذیل نمادهای انقلابی بودن و سطوح روئین‌تر انقلابی بودن باید کارهای مهمی انجام داد؛ از جمله این مباحث، بحث استاد در حوزه است؛ استاد باید از آگاهی و بصیرت خوبی برخوردار باشد؛ فضلا و طلاب خوش‌فکر می‌توانند در این جهت طرح‌های خود را نیز ارائه دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآورشد: دوره‌های کاملی در زمینه درس‌های مرتبط به ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام برگزار می‌شود که در هر استان چند استاد داشته باشیم که این جریان ادامه نیز پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: از جمله مسائل مهم در این حوزه، مقوله نظام جامع اندیشه اسلامی است؛ یعنی یک طلبه در سطح یک و سطوح بالاتر، باید منظومه فکری اسلام را با نگاهی نظام‌مند دنبال کند و به آن آشنا باشد؛ در تابستان گذشته 20 هزار نفر در این عرصه دوره دیدند که در سال‌های گذشته در حدود دوهزار نفر بوده است.

وی گفت: در این عرصه باید در زمینه آسیب‌های حوزه نیز تلاش جدی انجام شود؛ جریان‌های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، خانوادگی و... شامل آسیب‌هایی است که باید آن‌ها را شناخت و در جهت حل آن‌ها گام برداشت.

دشمنان می‌خواهند جامعه حوزوی را از درون مسموم کنند

استاد حوزه علمیه قم افزود: دشمنان روی این آسیب‌ها سرمایه‌گذاری و سعی می‌کنند ویروس‌هایی را وارد کنند و جامعه حوزوی را از درون مسموم کنند که باید با همه توان در مقابل آن‌ها بایستیم.

وی عنوان کرد: از جمله مشکلات کلان زیرساختی این است که حوزه از نظر بودجه وصل به نهادهای دولتی است؛ همه این بودجه‌ای که نهادهای حوزوی از دولت می‌گیرند، به نصف رسیده است که این بودجه به اندازه دو دانشگاه کشور هم نیست؛ تمام ایران و جهان تحت پوشش فعالیت حوزه است، ولی این دو دانشگاه تنها در مرز داخلی فعالیت دارد، ولی بودجه آنها از حوزه بیشتر است.

آیت‌الله اعرافی یادآورشد: این مسئله یک رنج بزرگ است که باید آن را معالجه کرد؛ رنج دیگر آن است که نهادهای حوزوی برای مباحث اعتبار و مدرک و رشته‌های علمی خود باید مستقل‌تر باشد و اعتبار آن‌ها نیز باید مستقل باشد؛ مؤسسات و مراکز فرهنگی باید از خود مدیریت مجوز بگیرند؛ یعنی اعتباریابی حوزه در ابواب آموزشی و مدرکی و... باید به خود حوزه متکی باشد.

انتهای پیام

captcha