تشکیل مجمع خیرین قرآنی؛ راهکار برون‌رفت مؤسسات قرآنی از مشکلات مالی
کد خبر: 3762766
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
در میزگرد ایکنا با مدیران قرآنی عنوان شد؛

تشکیل مجمع خیرین قرآنی؛ راهکار برون‌رفت مؤسسات قرآنی از مشکلات مالی

گروه فعالیت‌های قرآنی - موسسات قرآنی گاه مشکلاتی دارند که رسالت اصلی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد و شاید تنها راه حل این مشکلات تشکیل مجمع خیرین قرآنی باشد تا شاید کمی از دردهای این موسسات کاهش یابد‌.

از دغدغه تا مشکلات موسسات قرآنی خراسان‌جنوبی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، موسسات قرآنی، آموزش و نشر مفاهیم قرآن در جامعه را برعهده دارند، مفاهیمی که چراغ راه انسان‌ها است.
باید برای رفع مشکلات این مؤسسات که در واقعه چراغ‌های روشن جامعه هستند، چاره‌ای اندیشید چرا که توجه به این موسسات در واقع توجه به مفاهیم قرآن و آموزه‌های آن است.
ایکنا در میزگردی با حضور مدیران قرآنی خراسان‌جنوبی به بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی استان پرداخته و راهکارهای تشکیل اتحادیه قرآنی مدغم کشوری را به عنوان شاخص‌ترین راه حل رفع مشکلات این مؤسسات پیگیری کرده است.
ادغام اتحادیه‌های قرآنی؛ راهکار گذر از مشکلات
حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: متاسفانه در حال حاضر موسسات قرآنی استان با کمبود منابع مالی مواجه هستند که باید برای آن فکری کرد.
وی افزود: اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی متعلق به تمام موسسات است اما به گروهی از موسسات قرآنی تعلق می‌گیرد.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با تاکید بر تشکیل اتحادیه مدغم کشوری، اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند زیر نظر این اتحادیه مدغم اعتبار بگیرند و به موسسات بدهند.
سلمانی ادامه داد: با وجود اینکه این اتحادیه در استان‌ها شکل گرفته است اما با ادغام آن به دلایل مختلف مخالفت می‌شود.
وی افزود: متاسفانه عده‌ای از افراد هستند که بدون درنظر گرفتن تلاش‌های صورت گرفته از ادغام اتحادیه جلوگیری می‌کنند و با این کار در حقیقت کار موسسات قرآنی را سخت تر می‌کنند.

از دغدغه تا مشکلات موسسات قرآنی خراسان‌جنوبی
وحدت مؤسسات قرآنی
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در صورت ادغام اتحادیه، موسسات زیر نظر یک اتحادیه فعال خواهند بود و برنامه‌های آن‌ها منسجم‌تر می‌شود.
سلمانی با تاکید بر ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور و تشکیل یک اتحادیه واحد، تصریح کرد: اگر یک اتحادیه واحد و مدغم داشته باشیم دو دستگی ایجاد نمی‌شود.
وی با تاکید بر حفظ وحدت و اتحاد، افزود: لازم است در کشور یک اتحادیه قرآنی یکپارچه شکل بگیرد تا زمانی که جذب سرمایه صورت می‌گیرد، موسسات مشخص باشند.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: معضل اصلی موسسات قرآنی در شرایط کنونی، عدم ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی است.
سلمانی بیان کرد: لازم است با برگزاری جلسات از هم گسیختگی بین فعالان قرآنی و مسئولان برطرف شود چرا که تنها با حفظ وحدت و اتحاد می‌توان به پرورش نخبگان قرآنی پرداخت.

از دغدغه تا مشکلات موسسات قرآنی خراسان‌جنوبی
واریز ۸۷۷ میلیون ریال به حساب مؤسسات قرآنی
محمد جعفری، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: ۸۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال به حساب ۳۳ موسسه فرهنگی قرآن و عترت استان واریز شد.
وی افزود: این واریز وجه بابت حمایت آموزشی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد از سوی دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی به حساب موسسات قرآنی واریز شده است.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: این مبلغ سرانه‌ای است که به ازای هر قرآن آموزی که در این آزمون پذیرفته شده است به حساب موسسات واریز شد.

اعطای اعتبارات براساس طرح‌های ارائه شده
جعفری ادامه داد: متاسفانه موسسات قرآنی با کمبود شدید بودجه مواجه هستند و این بودجه‌ها هر سال کم‌ تر می‌شود.
وی اظهار کرد: بعضی از موسسات قرآنی حتی برای مبلغ اجاره بهای خود در تنگنا هستند و مکان مناسبی برای آموزش ندارند.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: براساس طرح‌های ارائه شده در کمیته تخصصی شورای قرآنی استان اعتبارات به موسسات تخصیص داده شده است.

از دغدغه تا مشکلات موسسات قرآنی خراسان‌جنوبی
اعتبارات، گزینشی داده نشود
محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز در این نشست بیان کرد: موسسات قرآنی باید توان خود را بالا ببرند تا بتوانند روی پای خود بایستند.
وی با تاکید بر جذب اعتبارات از سوی خیران برای رفع مشکلات مالی موسسات، افزود: امیدواریم با کمک خیرین قسمتی از مشکلات موسسات قرآنی برطرف شود.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مشکل مالیات موسسات قرآنی را ساماندهی کرده‌ایم به طوری که موسسات در سال آینده مشکل مالیات نخواهند داشت.
الهی تصریح کرد: اعتبارات دولتی باید در راه نخبه پروری هزینه شود و لازم است کارهای زیربنایی برای تربیت مدرس و مفسر قرآن کریم انجام شود.
اعتباری به اتحادیه داده نشده است
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید صرف آموزش قرآن و آموزش حفظ قرآن شود و محل مصرف آن مشخص است اما برای سال جاری اعتباری به اتحادیه داده نشده است.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: متاسفانه موسسات قرآنی با کمبود شدید بودجه مواجه هستند و از سوی دیگر حمایت نمی‌شوند تا بتوانند فضای بهتری را برای جذب بیشتر قرآن‌آموزان فراهم کنند.
الهی یادآور شد: امیدواریم در اعطای اعتبارات گزینشی عمل نشود تا تمام موسسات بتوانند برای تربیت حافظان قرآنی با قدرت عمل کنند.
وی با تأکید بر ادغام هر چه زودتر اتحادیه کشوری، یادآور شد: لازم است این اتحادیه برای ساماندهی موسسات قرآنی ادغام شود.

زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha