عشق و باور عمیق لازمه وقف است
کد خبر: 3762842
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

عشق و باور عمیق لازمه وقف است

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: وقف مانند خمس و زکات نیست که واجب و قهری باشد، بلکه اختیاری است و عشق، ایثار، شیدایی و بینش عمیق می‌خواهد تا انسان وقف کند، انسان باید به عالم آخرت باور داشته باشد تا بتواند مال خود را در این دنیا وقف کند.

عشق و باور عمیق لازمه وقف است

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، امروز در همایش یاوران وقف گفت: وقف امکان‌پذیر نیست، مگر با داشتن یک ریشه عمیق اعتقادی؛ تا آن نگاه وسیع در وجود ما ایجاد نشده باشد، انسان به سراغ وقف نمی‌رود.
وی بیان کرد: طبق نظر قرآن کریم، انسان‌ها دو دسته هستند؛ دسته‌ای ذهن آنان به عالم طبیعت محدود شده و ماورای طبیعت را نمی‌پذیرند، مانند کشورهای چین و شوروی که همین طرز فکر بر آنجا حاکم است و دسته دوم، کسانی هستند که دنیا را مقدمه آخرت می‌دانند.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: دسته دوم، دنیا را مزرعه آخرت می‌دانند و معتقدند که باید به گونه‌ای کشت کرد که در سرای جاویدان دست انسان خالی نباشد؛ این گروه به سراغ اعمالی می‌روند که آخرت آنان را تضمین کند.
وی اظهار کرد: وقف مانند خمس و زکات نیست که واجب و قهری باشد، بلکه اختیاری است و عشق، ایثار، شیدایی و بینش عمیق می‌خواهد تا انسان وقف کند. انسان باید به عالم آخرت باور داشته باشد تا بتواند مال خود را در این دنیا وقف کند.
آیت‌الله سلیمانی افزود: وقف سرمایه‌ای است که در این دنیا به آن دست نمی‌زنیم، بلکه برای روز مبادای خود ذخیره می‌کنیم؛ مانند امانتی است که نزد خدا محفوظ می‌ماند.
وی بیان کرد: ریشه انسان به مرور زمان گم می‌شود، به عنوان مثال کسی نمی‌داند که جدّ پنجم او چه نام داشت و کجا دفن شد، اما وقف نام انسان را جاودان می‌کند؛ امروز هر کس که حرم امام رضا(ع) را می‌شناسد، با نام بانو گوهرشاد هم آشناست. وقف سبب شد که نام این بانو در تاریخ ماندگار باشد.
امام جمعه زاهدان افزود: وقف در همه ادیان وجود دارد؛ بطور مثال، وقتی برای یک سخنرانی به منچستر انگلستان رفته بودم، دیدم کلیسایی هست که وقف شده تا هر هفته یکشنبه‌ها، نیازمندان را اطعام کند؛ اما در اسلام بصورت ویژه و مؤکد مورد سفارش قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha