لزوم توجه به جایگاه و اثربخشی نخبگان در سیستم اداری کشور
کد خبر: 3762879
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

لزوم توجه به جایگاه و اثربخشی نخبگان در سیستم اداری کشور

گروه اجتماعی - رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان گفت: مقام معظم رهبری دغدغه‌های فراوانی در خصوص نخبگان و بکارگیری آنان در نظام کشور دارند که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان در خصوص توجه به جایگاه، مقام نخبگانی و اثر بخشی آنان در سیستم اداری کشور است.

بهره‌گیری از نخبگان در نظام مدیریتی کشور، یکی از نیازهای اساسی جامعه

حسن علم‌الهدایی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه وجود ده‌ها هزار نخبه تأثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور دارند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری دغدغه‌های فراوانی در خصوص نخبگان و بکارگیری آنان در نظام کشور دارند که یکی از مهم ترین دغدغه‌های ایشان در خصوص توجه به جایگاه، مقام نخبگانی و اثر بخشی آنان در سیستم اداری کشور است.
وی با تأکید بر اینکه حذف فرهنگی و مشغول کردن نخبگان به امور دیگر از جمله راهبردهای نظام سلطه برای عدم استفاده از نخبگان در نظام مدیریتی کشور است، ادامه داد: این حذف نیز یکی از نگرانی‌های مقام معظم رهبری در خصوص نخبگان است که بیش از پیش باید مورد توجه مدیران و مسؤلان حکومتی قرار گیرد.
علم‌الهدایی با اشاره به اینکه توجه به نخبگان که نیروی انسانی خلاق، کارآمد و نوآور هستند، مساله دارای اهمیتی است، گفت: نیروی انسانی با این مهارت و استعداد نیاز اصلی کشور برای پیشرفت و توسعه است که باید حمایت‌های لازم و کافی برای از دست ندادن این نیروها از سوی ارگان‌های دولتی و خصوصی صورت گیرد.
رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه ایجاد دانش و اقتصاد دانا و رونق مانا از قابلیت‌های نخبگان است، اظهار کرد: اگر به معنای واقعی این سه واژه توجه کنیم، خواهیم فهمید که وجود نخبگان برای کشور امری بسیاری ضروری است که در صورت حذف نخبگان این سه امر حیاتی برای توسعه کشور نیز مورد هجمه قرار می‌گیرد.

اشتغال؛ مانع پیش‌روی نخبگان
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه یکی از مهم ترین موانع نخبگان و یا متخصصان کشور اشتغال است، عنوان کرد: قرار گرفتن آنان در جایگاه مناسب، بها دادن و به رسمیت شناختن این جایگاه در بخش‌های دولتی و خصوصی یکی از چند مشکل نخبگان در شرایط امروزی جامعه است.
وی با تأکید بر اینکه تمایل به کار و تحصیل نخبگان در خارج از کشور به دلیل پیدا نکردن جایگاه مناسب کاری در داخل کشور است، تصریح کرد: این موضوع قابل انکار نیست و تا زمانی که شرایط برای کار و زندگی این عزیزان در داخل کشور فراهم نشود، با این پدیده رو‌به‌رو هستیم.
علم الهدایی با بیان اینکه متأسفانه رتبه کشورمان در آمار بین‌المللی در زمینه فرستنده مهاجر متخصص در پایین‌ترین جایگاه قرار دارد، ادامه داد: طبق آمار سال 94، ایران در بین 20 کشور فرستنده مهاجر متخصص رتبه 17 را به خود اختصاص داده بود؛ همچنین در گزارش بانک جهانی در سال 95 کشور ما در فهرست 30 کشور فرستنده مهاجر متخصص قرار ندارد.

حمایت‌های مادی و معنوی دولت
رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه اعتماد، اطمینان و همکاری بین نخبگان و نظام کشور باید متقابل باشد، افزود: نخبگان مجهز به دانش توانا و اقتصاد دانا هستند و می‌توانند رونق و توسعه درون‌زایی را برای کشور ایجاد کنند؛ لذا باید سعی شود بین دولت و نخبگان اعتماد متقابلی شکل گیرد و دولت حمایت‌های معنوی، حقوقی و مادی خود را نسبت به نخبگان بیشتر کند که خوشبختانه در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیز باید اقدامات خود را در زمینه حامیت‎های لازم از نخبگان آغاز کند، گفت: بخش خصوصی نیز باید پرچم حمایت خود را گسترده‌تر کرده و گام‌های ویژه‌تری را برای حمایت از نخبگان بردارد.
وی ادامه داد: باید تهسیلات لازم در خصوص ایجاد شرایط کار، تحصیل و زندگی در اختیار آنان قرار داده شود و نسبت به فرهنگ حمایت از نخبگان و جایگاه آنان در توسعه کشور اقدامات لازم در فضای مجازی، تلویزیون و... صورت گیرد.
علم‌الهدایی با تأکید بر اینکه نخبگان باید باور کنند که همه بخش‌ها حمایت‌های لازم را از آنان خواهند کرد، گفت: آنان باید با جدیت، تلاش و همت خود پا به میدان گذاشته و خودی نشان دهند. شرکت‌های دانش بنیان نیز باید همکاری خود را در زمینه حمایت از نخبگان با دولت و بخش خصوصی بیشتر کنند.
رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه اگر خواهان توسعه دورن زا هستیم، باید به فرموده مقام معظم رهبری به هویت ایرانی و اسلامی خود افتخار کنیم، گفت: نخبگان در واقع چکیده و عصاره جامعه هستند؛ لذا با بکارگیری آنان در بخش‌های مختلف مدیریتی و کارشناسی باید برای پیشرفت و توسعه جامعه برنامه‌ریزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه نخبگان باید باور داشته باشند که باورشان داریم، اضافه کرد: نخبگان با این باور می‌توانند در ارائه تصویری امید بخش از جامعه مؤثر باشند. آنان باید بدانند که در قبال مردم و مسایل کشور مسئولیت دارند و ساده از کنار موضوعات مختلف عبور نکنند.

انتهای پیام

captcha