وجود ۱۴ هزار موقوفه در فارس/ ۸۰۰ نیت وقف شناسایی شدند
کد خبر: 3762895
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
عسكرپور خبر داد:‌

وجود ۱۴ هزار موقوفه در فارس/ ۸۰۰ نیت وقف شناسایی شدند

گروه اجتماعی ـ معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس از وجود بیش از ۱۴ هزار موقوفه و ۱۹۵ هزار رقبه در این استان خبر داد.

وجود ۱۴ هزار موقوفه در فارس/ ۸۰۰ نیت وقف شناسایی شدند

به گزارش ایكنا از فارس، داود عسكرپور، معاون حقوقی و ثبتی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 20 آبان‌ماه به تشریح فعالیت‌های این معاونت پرداخت و گفت: استان فارس با دارا بودن بالغ‌بر 14 هزار موقوفه و 195 هزار رقبه دارای بیشترین تنوع نیات وقف در کشور است.
وی افزود: با راه‌اندازی سامانه جامع اوقاف، نیات واقفان کشور که حدود 800 نیت بود در این سامانه دسته‌بندی شد و در حال حاضر، اطلاعات کاملی از موقوفه‌ها در این سامانه موجود است که باعث ایجاد شفافیت می‌شود.
عسكرپور با بیان اینكه اطلاعات این 195 هزار رقبه وقفی در سامانه جامع مدیریت موقوفات و اماکن متبرکه کشور ثبت شده است، گفت: سامانه جامع مدیریت موقوفات و اماکن متبرکه از سال ۸۹ و بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله توسعه کشور و سیاست دولت الکترونیک راه‌اندازی و اجرایی شده است.
وی یادآور شد: تا قبل از راه‌اندازی این سامانه و به دلیل کمبود نیروی انسانی و فراهم نبودن زیرساخت‌های نظارتی، اداره کل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف که وظیفه رسیدگی و نظارت بر درآمدها و هزینه‌های موقوفات و بقاع متبرکه و برخورد با هرگونه انحراف از نیت واقف و نذور امامزادگان را در سازمان اوقاف بر عهده دارد؛ با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود.
عسكرپور یادآور شد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز از سال 89 و در راستای تحقق دولت الکترونیک اقدام به تکمیل اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه این استان کرده و فعالیت‌های بسیاری را در این راستا به سامان رسانده است.
معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: قبل از راه‌اندازی سامانه فوق، اطلاعات اولیه موقوفات از طرف ادارات کل و هر سه ماه یک‌بار روی فلاپی به تهران ارسال می‌شد تا بر روی سیستم‌عامل DOS بارگذاری و در مواقع ضروری از آن بهره‌برداری شود.
وی ادامه داد: به دلیل اینكه این اطلاعات دیگر در سیستم ویندوز قابل‌استفاده نبود، سامانه جامع طراحی و اطلاعات اولیه موجود در آن سازمان، روی آن بارگذاری شد و از اوقاف استان‌ها خواسته شد که برای ویرایش اطلاعات اقدام کنند و به همین منظور، کارگروه‌هایی در استان‌ها تشکیل و به ادارات شهرستان‌ها نیز ابلاغ شد که در این راستا تلاش کنند و یکی از موارد ویرایش، اصلاح نام موقوفات بود که بسیاری از آن‌ها به شهرت‌های محلی ثبت شده بود و با این اصلاح، نام واقعی واقف بر روی موقوفه قرار می‌گرفت.
عسکر پور افزود: سامانه جامع بر بستر اینترانت شکل‌گرفته و تنها از طریق سیستم اوقاف قابل‌دسترسی است و اطلاعاتی که در این سامانه وارد می‌شود، شامل تمام مشخصات و ویژگی‌های یک رقبه موقوفه شامل میزان ارزش، نوع کاربری ازلحاظ مسکونی، تجاری و زراعی، محل جغرافیایی و اطلاعات مکانی است.
معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار كرد: وقف نامه‌ها نیز بر اساس قالب تعریف‌شده بارگذاری و تصاویر وقف نامه‌ها نیز در سامانه واردشده و با توجه به این‌که هر موقوفه بر اساس قانون اوقاف دارای شخصیت حقوقی مستقل است؛ در این سیستم، برای هر موقوفه شخصیت حقوقی مستقل در نظر گرفته می‌شود.
وی این نكته را یادآور شد: شفافیت مالی و صحت آمار، جمع‌آوری آمار موقوفات و جمع‌بندی درآمد و هزینه‌های آن‌ها به تفکیک هر موقوفه ازجمله خصوصیات بارز این سامانه به‌حساب می‌آید.
معاون حقوقی اوقاف فارس در مورد فعالیت‌هایی که برای تکمیل بانک اطلاعاتی اوقاف فارس در سامانه جامع موقوفات کشور انجام‌ شده است، گفت: طرح تکمیل و تأیید اطلاعات پایه‌ای رقبات در قالب فعالیت قرارگاه فدک در استان فارس انجام می‌شد و اطلاعات پایه‌ای 195 هزار موقوفه فارس در این سامانه ثبت‌شده است.
عسكرپور با بیان اینكه گروه‌های بسیاری در این کار فعال بودند و اگرچه زمانی برای پایان کار واردکردن اطلاعات سامانه تعریف‌شده است، گفت: در حقیقت نمی‌توان زمانی را برای پایان دادن به کار اعلام کرد زیرا اطلاعات همه‌روزه در حال ویرایش است و یا اطلاعات جدیدی به سامانه وارد می‌شود.
وی با تصریح اینكه با راه‌اندازی سامانه کارهای ارباب‌رجوع با سرعت بیشتری انجام می‌شود و در مورد این‌که بیشترین وقفیات فارس متعلق به کدام مناطقی است، افزود: بیشترین رقبات موقوفات فارس به ترتیب به اداره اوقاف و امور خیریه ممسنی، اداره اوقاف ناحیه 6 شیراز واقع در شهر صدرا، همچنین نواحی یک، دو، چهار و پنج شیراز، اداره کازرون، جهرم، مرودشت، لار و شهرستان‌های اقلید، آباده، بوانات، سپیدان، خنج، لامرد، فراشبند و پاسارگاد تعلق دارد.
انتهای پیام

captcha