واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شدند
کد خبر: 3763014
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲

واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شدند

گروه جامعه ــ آیین تجلیل از واقفان آستان قدس رضوی امروز ۲۰ آبان‌ماه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش وقف و آیین تجلیل از واقفان آستان قدس رضوی امروز، ۲۰ آبان‌ماه، با حضور مرتضی بختیاری، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی و پرویز سروری، رئیس دفتر سرپرستی آستان قدس رضوی در استان تهران در موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علی سروری‌مجد، نماینده مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ضمن خوش آمدگویی به واقفان، به تاریخ‌چه شکل‎گیری این موزه اشاره و بیان کرد: حاج حسین ملک در سال ۱۳۱۶ این موزه را وقف آستان قدس رضوی کرد و تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا بهترین و نفیس‌ترین کتاب‎ها و اشیاء را در موزه جمع‌آوری کند.
وی موزه ملک را یکی از نمونه‌های بارز موقوفات آستان قدس رضوی برشمرد و اظهار کرد: در این موزه و کتابخانه ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی، ۱۸ هزار تمبر نادر و نفیس، ۳۰۰ قطعه سکه و مدال ارزشمند، ۸۰۰ هزار کتاب چاپی و سه هزار و ۴۰۰ کتاب چاپ سنگی وقف شده است.

واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شدند

در ادامه این مراسم، سیدصولت مرتضوی، مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در سده اخیر رخدادهای متعدد و متنوعی در جهان به وقوع پیوسته و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در سال‌های ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ دو واقعه مهم در تاریخ ایران ثبت شده که شامل موقوفه‌خواری و احیای فرهنگ وقف است.

مرتضوی ادامه داد: بخش اعظم موقوفات امام رضا(ع) در سال ۱۳۱۵ توسط رضاخان از وقفیت خارج  شد. عمده این املاک در تهران با مساحتی بالغ بر سه هزار و ۷۰۰ هکتار به تاراج رفت. این قصه پر غصه‌ای است که قلب انسان را می‌رنجاند، اما با وقوع انقلاب اسلامی، بخش وسیعی از موقوفات به آستان امام رضا(ع) بازگشت داده شد. در سال ۱۳۱۶ این اقدام خداپسندانه حاج ملک، سبب احیای فرهنگ وقف شد.

وی از واقفان دعوت کرد تا تولیت موقوفات خود را بر عهده آستان قدس رضوی قرار دهند تا از اجر بیشتری برخوردار شوند.

واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شدند

بنابر گزارش ایکنا؛  از دیگر بخش‌های این همایش سخنرانی پرویز سروری، رئیس دفتر سرپرستی آستان قدس رضوی در استان تهران بود. وی انسان را در نظام اسلامی فردی فعال دانست و گفت: انسان مومن در عین فعالیت خود ، وابسته به متعلقات دنیا از جمله مال و مقام نمی‌شود. کتاب زندگی چنین افرادی با مرگ بسته نمی‌شود، بلکه با اولاد صالح یا باقی گذاشتن صدقه جاریه و اعمال نیکو خود را در زمان زنده نگاه می‌دارد و عمر باطنی خود را ادامه می‌دهد؛ این مهم با وقف میسر می‌شود و انسان را منتفع می‎کند.

سروری به برخی از برکات وقف اشاره و اظهار کرد: از عواید موقوفات آستان قدس رضوی، ۱۰ هزار نفر از نیازمندان به مشهد مقدس اعزام شدند. همچنین حدود ۱۰ هزار سبد کالا توسط خیران میان محرومان توزیع شده است. اگرچه این موارد به حل معضل جدی فقر ختم نمی‌شود، اما مشارکت اجتماعی و فرهنگ احسان را گسترش می‌دهد.

وی بر ضرورت مردمی کردن وقف تاکید و تصریح کرد: باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد و زیرساخت‌ها را به وجود آورد تا همه مردم امکان وقف‎های کوچک را داشته باشند.

واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شدند

واقفان و خیران حاضر در این همایش پس از استماع سرودهای مذهبی، شنونده سخنان مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شدند.

بختیاری به سخنانی از امام خمینی(ره) با محوریت تاکید بر اجرای نیات واقفان اشاره کرد و خطاب به واقفان گفت: شما با خداوند و امامان معصوم(ع) معامله کردید. قارون‌ها در تاریخ جز نامی بد از خود بر جای نگذاشته‌ند، اما واقفان در تاریخ زنده ماندند و مردم را از اموال خود و خود را از اجر و ثوابی بی‌پایان بهره‌مند کردند.

وی با اشاره به موقوفات بزرگی که در سراسر دنیا وجود دارد، بیان کرد: اگرچه انسان نسبت به همه اموال خود حق وصیت ندارد، اما ثلث مال را می‌توانیم برای بهره‌مندی عموم مردم وقف کنیم، پس چرا ماندگار شدن را انتخاب نکنیم؟

وی با بیان اینکه موقوفات آستان قدس رضوی در ۲۶ سرفصل تقسیم‌بندی شده است، به برخی از مهم‌ترین و پرتکرارترین آنها اشاره و تصریح کرد: روشنایی و سوخت حرم مطهر، تامین هزینه‌های دارالشفا و بیمارستان‌های وابسته، سوگواری برای اهل بیت(ع)، ایجاد مهمان‌سرا و اطعام زوار و رسیدگی به امور زائران از مهم‌ترین این موارد است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که از محل عواید موقوفات، در هر وعده ۲۵ هزار غذای تبرکی برای امسال و ۵۰ هزار غذای تبرکی در سال آینده برای زائران اختصاص دهیم.

بختیاری مقوله زیارت را قدرت نرم شیعه خواند و افزود: آستان قدس رضوی در راستای عمل به نیات واقفان از مسئولیت بالایی برخوردار است.

واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شدند

بنابر گزارش ایکنا؛ در پایان این همایش از واقفان آستان قدس رضوی در تهران تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

captcha