برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3763039
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
ابراهیمی‌ترکمان بیان کرد:

برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه را مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر دانست.

برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکربه گزارش ایکنا؛ همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه در آذرماه سال جاری در مشهد مقدس پانزدهمین دوره آن با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برپا خواهد شد. در این همایش هر ساله تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر، پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل می‌شوند.
در این‌ باره به گفت‌وگو با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درباره برگزاری این همایش قرآنی ویژه بانوان پرداختیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
ــ پانزده دوره است که شاهد برگزاری همایشی ویژه بانوان در ایران اسلامی هستیم که در نوع خود کم‌نظیر است. با توجه به محدودیت‌های مالی که این همایش طی این سال‌ها با آن درگیر بوده است، دستاوردهای این همایش را بیان کنید.
ضمن تشکر از ایکنا که به نشر اخبار قرآنی اهتمام ویژه‌ای دارد، در پاسخ به سؤال شما باید عرض کنم که پیش از انقلاب، موضوع تحقیقات قرآنی در جمع علما و مفسران به خوبی جریان داشت، اما این تحقیقات در بین مردم و جامعه کمتر مورد توجه بود. پس از انقلاب، خوشبختانه اتفاقات خوبی درباره فعالیت‌های قرآنی و تحقیقات مربوط به قرآن رخ داد و جریان فراگیری پدید آمد. یکی از بخش‌هایی که پیش از انقلاب فعالیت در آن بسیار اندک بود و پس از انقلاب بسيار مورد توجه قرار گرفت، فعاليت قرآنی بانوان است. بانوان با تمرکز بر قرآن آثار بسیار خوبی را خلق کردند. همایش بانوان قرآن‌پژوه که به همت حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهیان پایه‌گذاری شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دیگر نیز همکاری کردند، سبب شد تا فرصت تمرکز و هدایت‌گری پدید آید و بانوان بتوانند استعدادهای خود را در اين زمینه شکوفا کنند. اکنون شاهدیم كه قریب به 20 هزار پایان‌نامه قرآنی را بانوان تدوین کرده‌اند و این اقدام بسيار مبارکی است. عمده دستاورد این همایش توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی بانوان است که آثار بسیار خوبی را در پی داشته است. کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و مقالات فراوانی که نوشته شده بیانگر آن است که بانوان با علاقه به این سمت روی آورده‌اند. همچنين، خلق آثار هنری با موضوع قرآنی از سوی بانوان از دستاوردهای دیگری است که می‌توان نمونه‌های آن را در کتاب‌هایی که ستاد همایش منتشر کرده مشاهده کرد.
ــ مشارکت دستگاه تحت نظر شما در این رویداد قرآنی چگونه است؟
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چند سالی است که در امر مشارکت بانوان کشورهای دیگر در این همایش با دبیرخانه همایش همکاری می‌کند. اگرچه همکاری سازمان در حد بضاعت بوده است، اما تأثیرات بسیار خوبی در بین بانوان خارجی بر جای گذاشته و زمینه روی‌آوری آنان را به خلق آثار قرآنی فراهم آورده است.
هر زمان که موضوع قرآن در سازمان مطرح بوده است، همکاران من با انگیزه مضاعفی این امر را دنبال کرده‌ و تلاش کرده‌اند حداکثر کاری را که می‌توانند انجام دهند. برای همایش امسال نیز چند بانوی قرآن‌پژوه دعوت خواهند شد و اثر حضور آنان در این همایش پس از بازگشت به کشورهایشان قابل مشاهده خواهد بود که این امر آنان را در تداوم این مسیر مصمم‌تر می‌کند.
ــ نقش بانوان را در توسعه فرهنگ اسلامی چه در ایران و چه در جهان اسلام بیان کنید.
امروزه دیگر درباره نقش زنان در توسعه فرهنگ اسلامی احدی تردید ندارد. در تمامی رخدادهای بزرگ تاریخ معاصر در ایران و جهان اسلام زنان نقش اساسی را ایفا کرده‌اند. جالب اینکه در ماندگاری و پایداری هر رخدادی نقش زنان پررنگ‌تر شده است. اکنون در راهپیمایی بزرگ اربعین زنان مسلمان دوشادوش مردان حضور دارند و در تصاویر رسانه‌ای از این رویداد عظیم کاملاً نقش برجسته و اثرگذار آنان قابل مشاهده است. مهم‌تر از همه، ايفای نقش زنان در تربیت نسلی است که در آینده جوامع اسلامی عهده‌دار مسئولیت خواهند شد. این نقش به نظر بنده از همه نقش‌ها اساسی‌تر و حساس‌تر است.
بانوان در همه بخش‌ها کم و بیش حضوری فعال داشته و ایفای نقش کرده‌اند، اما در تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و محافل علمی این حضور پررنگ‌تر است. همان طور که می‌دانید اکنون درصد دانشجویان زن بیش از مردان است و این موضوع در ملاقات‌های ما با طرف‌های خارجی هميشه مطرح می‌شود و آن‌ها از این موضوع تعجب می‌کنند. چون تبلیغات رسانه‌های خارجی معاند خلاف این موضوع را القا می‌کنند. در علوم قرآنی نیز بانوان اکنون مشارکت فعالی دارند و حافظان برجسته‌ای از بانوان داریم. بانوان در سازمان‌های مردم‌نهاد نیز فعال هستند و اخیراً واحدهای تولیدی کارآفرین با مدیریت بانوان در کشور هم برجسته شده‌اند.
ــ چه میزان برگزاری این همایش بین‌المللی که پانزده دوره از برگزاری آن می‌گذرد، در تشویق بانوان برای ادامه فعالیت قرآنی مؤثر است؟
هر قدر ما بر فراگیر شدن موضوعی تأکید داریم، باید بتوانیم برای آن نمادسازی کنیم. این نمادسازی می‌تواند مشوقی برای فراگیر شدن و عمومیت یافتن یک رويكرد فرهنگی شود. برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه می‌تواند بانوان فعال در این عرصه را ترغیب کند و به‌ویژه با بانوانی از کشورهای دیگر آشنا کند. برگزاری این همایش از نظر اینجانب مصداق بارز امر به خیر و معروف است.
ــ این دوره با محوریت امام جواد(ع) برگزار می‌شود؛ این امام همام در حدیثی که در کتاب اصول کافی آمده است، می‌فرمایند: «از نمونه‌‏هاى کنار نهادن قرآن، آن است که حروف آن را(به هنگام خواندن) درست ادا کنند و حدود آن را تغییر دهند...» آیا نمونه این حدیث در جهان اسلام قابل مشاهده است؟
امام جواد(ع) به جهت آنکه جوان‌ترین امام ما محسوب می‌شوند، محور بسیار خوبی برای موضوعی با مشارکت بانوان غالباً جوان است. ایشان به جهت وقایع دوران امامت خویش، نماد و الگوی تکیه بر علوم قرآنی و توجه به این کتاب عزیز هستند. بنابر این می‌توانند الگوی بسیار شایسته‌ای برای بانوان قرآن‌پژوه باشند و بنده برای این انتخاب به دست‌اندرکاران همایش تبریک می‌گویم.
این حدیث شریف نیز یکی از مصادیق جمله مشهور «كلامكم نور» در زیارت شریفه است. واقعاً در دنیای امروز چقدر مصادیق این حدیث شریف به صورت واضح و روشن قابل مشاهده است. تمام مشکلات بشر امروز از نگاه همه دلسوزان، عمل نکردن به وحی و آیات شریف قرآن کریم است. ما امروز بیش از هر زمان دیگری ابتدا به دانش قرآنی و بلافاصله به عمل به این دانش نیازمندیم. پيشرفت تکنولوژی نتوانسته است، بشر را به آرامش برساند و حيرت و سرگشتگی، ویژگی انسان‌های امروز است. بشر امروز بیش از همیشه تاریخ، به معرفت دینی و قرآنی محتاج است و ما باید الگوهای شایسته‌ای از علم و عمل به معارف دینی به جهان ارائه کنیم. به‌ویژه آنکه پس از جنایت‌های گروه‌های تکفیری، تصویر اسلام و معارف دینی در جهان به شدت مخدوش شده است. من برای شما در اين مسير مبارك از درگاه خداوند متعال آرزوی موفقیت دارم.
انتهای پیام

captcha