«اخلاق» وجه مشترک همه ادیان و تمدن‌هاست
کد خبر: 3763081
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱

«اخلاق» وجه مشترک همه ادیان و تمدن‌هاست

گروه معارف - امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اخلاق وجه مشترک همه ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست، به‌طوری که همه پیامبران و مصلحان اجتماعی به این امر مهم سفارش کرده‌اند، زیرا فطرت انسان آن را می‌طلبد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، امروز در جمع نمازگزاران مسجد مکی این شهر، گفت: ارزش و کمال انسان به اخلاق اوست؛ حضرت رسول‌الله(ص) می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الأَخْلاقِ‎»؛ الله ‌تعالی من را فرستاده تا پروژه اخلاق را تکمیل کنم.
وی ادامه داد: از رسول خدا نقل شده است که فرمودند روز قیامت هیچ چیزی در ترازوی اعمال مؤمن به‌اندازه اخلاق نیکو وزن ندارد؛ نماز، زکات، روزه، حج و دیگر عبادت‌ها وزن خود را دارند، ولی وزن اخلاق از همه عبادات سنگین‌تر است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: اخلاق وجه مشترک همه ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست، به‌طوری که همه پیامبران و مصلحان اجتماعی به این امر مهم سفارش کرده‌اند، زیرا فطرت انسان آن را می‌طلبد.
وی افزود: متأسفانه امروز در جامعه ما مردم به اخلاق اهمیت نمی‌دهند؛ بسیاری خیال می‌کنند اسلام در نماز، حج، روزه، زکات و عبادات خلاصه می‌شود، هرچند این‌ها از ارکان مهم دین‌ به‌حساب می‌آیند، ولی اسلام در آن‌ها خلاصه نمی‌شود.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: اسلام، دین بسیار وسیعی است که همه بخش‌های آن اعم از ایمان، عبادات و عملکرد، «اخلاق» را می‌سازند، بلکه آن را به پای کمال می‌رسانند.
وی ادامه داد: الله‌ تعالی در آیات 63 تا 67 سوره مبارکه‌ فرقان، صفات «عباد الرحمن» را ذکر کرده که در آن‌ها عبادات کمتر و اخلاقیات بیشتر است. خداوند می‌فرماید: بندگان مقرّب رحمان کسانی‌ هستند که روی زمین متواضعانه راه می‌روند و در مقابل نادانی و پرخاشِ مردم، از خود حوصله و حلم نشان می‌دهند، درگیر نمی‌شوند، شب نماز می‌خوانند، متوسل به دعا می‌شوند، از جهنم پناه می‌خواهند، هنگام خرج کردن راه وسط و میانه را انتخاب می‌کنند.

تا اخلاق نباشد دینداری معنا ندارد
مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان بیان کرد: بسیاری نماز می‌خوانند و حج هم انجام می‌دهند، اما از اخلاق نیک بی‌بهره‌اند؛ بسیاری پرخاشگر، خشن و بداخلاق‌اند، برای همه پیشانی‌شان ترش است، بی‌رحم‌اند، حق زن و بچه و حق شوهران را ادا نمی‌کنند؛ قرآن تلاوت می‌کنند و روزه هم می‌گیرند، این‌ها خیال می‌کنند دیندار هستند، درحالی‌ که تا اخلاق نباشد انسان نمی‌تواند دیندار باشد.

اخلاق اسلامی بالاترین نیاز بشر امروز است
این عالم اهل سنت اظهار کرد: جهان امروز از لحاظ اخلاقی سقوط کرده است. اخلاق نیک و اسلامی بالاترین نیاز بشر است؛ اما متأسفانه امروز مسلمانان هم از اخلاق اسلامی فاصله گرفته‌اند، درحالی‌که اسلام با اخلاق نیک و تقوا توانست دنیا را تحت تأثیر قرار دهد و فتح کند.
وی افزود: اگر کسی از شما مسیری را ‌پرسید اخلاق نیک ایجاب می‌کند که چند قدمی با او همراه شوید و راه را به او نشان دهید، اگر مسافری کرایه ندارد، مریضی برای دارو و فقیری برای خرید نان پول ندارد، اخلاق اسلامی می‌طلبد که انسان با او همدردی کند.
مولوی عبدالحمید بیان کرد: همدردی با جامعه، با مردم با چهره باز صحبت کردن و حسن سلوک با خانواده از مکارم اخلاقی‌ محسوب می‌شوند؛ پیامبر اسلام می‌فرمایند: بهترین شما آن است که با زن و بچه‌اش بهتر باشد و من از همه شما با زن و بچه‌ام بهتر هستم.

انتهای پیام

captcha