حضور پررنگ در اربعین باعث کمرنگی توطئه دشمنان است/ بیان یک حکم شرعی
کد خبر: 3763132
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
آیت‌الله العظمی مکارم:

حضور پررنگ در اربعین باعث کمرنگی توطئه دشمنان است/ بیان یک حکم شرعی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعه ضمن بیان حکم فسخ معامله در خرید شریکی تأکید کرد: حضور پررنگ مردم در مراسم اربعین سبب می‌شود تا تأثیر دشمنی دشمنان کمرنگ شود.

حضور پررنگ در اربعین باعث کمرنگی تاثیر دشمنان است/ بیان یک حکم شرعیبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز 21 آبان ماه، در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به ایام اربعین امسال و حضور میلیونی و پرشور مردم کشوهای اسلامی در این مراسم، تأکید کرد: باید از همه مسلمین و شیعیان که در مراسم اربعین حضور داشتند تشکر کنیم زیرا خوب درخشیدند.

وی با بیان اینکه تبلیغی که در اربعین صورت گرفت معادل ده‌ها سال است و باید تشکر کنیم، افزود: آن طور که ما از صداوسیما دیدیم و گزارشاتی که به دست‌مان می‌رسد با وجود مشکلات، حضور بسیار پرشوری از مردم مشاهده شد.

این مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه مراسم ابداعی جاماندگان هم بسیار عظیم و پرشور بود، افزود: این حضورها باعث می‌شود تا توطئه دشمنان در برابر ما کم‌رنگ شود و بفهمند که جمعیت قوی و پا به رکاب وجود دارد و امیدواریم که آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی همه نمایان شود. طوری نباشد که وقتی اربعین تمام شد با همه ارزش‌ها خداحافظی کنیم.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله خداوند به همه کسانی که در این ایام خدمت کردند و از زوار پذیرائی داشتند و ... خیر عنایت فرماید.

آیت‌الله مکارم همچنین در ادامه مباحث فقهی خود تصریح کرد: اگر دو شریک خریدار یک جنس باشند و آن جنس معیوب باشد آیا یکی از دو شریک می‌‍تواند بگویدن 50 درصد مال برای من نبوده و من می‌خواهم معامله را فسخ و نصف مال خودم را بگیرم؟ عمده مراجع آن را درست نمی‌دانند البته شیخ انصاری مستثنی است و با این نظر مخالفت کرده است.

وی بیان کرد: در اینجا چون یک معامله صورت گرفته قابل فسخ نیست و هر دو باید با هم عمل کنند؛ زیرا یک جنس و یک معامله صورت گرفته و قابل تجزیه نیست.

این مرجع تقلید اظهار کرد: اگر یک نفر قرار به فسخ باشد شرکت با صاحب متاع به میان می‌آید که چه بسا این شرکت ممکن است منجر به ضرر شود البته همواره شرکت باعث ضرر نیست و ممکن است شرکت با فرد معتبر باعث نفع آن فرد هم بشود ولی در هر صورت در بسیاری از موارد مردم، شرکت را نمی‌پسندند و دوست دارند مستقل باشند.

وی افزود: اگر جنسی معیوب باشد، آیا اعلام عیب لازم است یا خیر که در اینجا سه تا پنج قول وجود دارد؛ عده‌ای قائل به وجوب هستند، برخی آن را مستحب می‌دانند و قول سوم نیز میان عیب جلی و خفی فرق می‌گذارند و می‌گویند بیان عیب خفی، واجب است و در کنار این دو نیز قولی به بطلان معامله نظر می‌دهند؛ همچنین قول دیگر نیز معتقد است که اگر تبری از عیوب بجوید و بگوید من این جنس را با همه عیوب به شما فروختم، اینجا اعلام عیب خفی و جلی واجب نیست اما اگر تبری نجوید حداقل عیب خفی را باید اعلان کند.

انتهای پیام

captcha