برگزاری ۴۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت «هفته کتاب» در استان مرکزی
کد خبر: 3763263
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

برگزاری ۴۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت «هفته کتاب» در استان مرکزی

گروه فرهنگی - مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: در طول این هفته حدود ۴۰۰ برنامه فرهنگی در سطح استان اجرا می‌شود.

برگزاری 400 برنامه فرهنگی به مناسبت «هفته کتاب» در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی صبح دوشنبه 21 آبان‌ماه در نشست خبری که بمناسبت فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی حصیبی اراک برگزارشد، اظهار کرد: استان مرکزی دارای 83 کتابخانه عمومی است که 73 کتابخانه به صورت نهادی و 10 کتابخانه به صورت مشارکتی است.
وی ادامه داد: در طی سال 57 تعداد کتابخانه‌های استان 7 مورد بود و اکنون این تعداد کتابخانه به 83 مورد رسیده است به طوری که رشد 12 برابری تعداد کتابخانه‌های استان را طی سال‌های اخیر شاهد هستیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی افزود: در سال 57 تعداد کتاب‌های استان 35 هزار جلد بود که اکنون این رقم در سال 97 به بیش از یک میلیون جلد کتاب رسیده است و حاکی از رشد 33 برابری تعداد کتاب موجود در کتابخانه‌های عمومی استان و رقم قابل توجهی است.
حجت‌الاسلام دانشی بیان کرد: نزدیک به 80 هزار نفر از جمعیت استان به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند و 50 هزار نفر از آن‌ها عضو کتابخانه هستند.
وی گفت: استان مرکزی در شاخص‌هایی مانند تعداد کتاب‌ها، زیربنای کتابخانه‌ها، تعداد اعضا و تعداد کتاب امانت داده شده جزء 10 استان برتر کشور محسوب می‌شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار کرد: پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی‌ می‌توان تحولات عرصه کتاب و کتابخوانی را جزء موفق‌ترین کارنامه‌های نظام جمهوری اسلامی برشمرد. این رشد در نشر و تولید کتاب در پدیدآوردن مقالات علمی و مراکز جهانی ‌به صورتی‌ نمود پیدا کرده است که جزء برترین‌های منطقه خاورمیانه هستیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تاکید کرد: فراهم کردن زیرساخت و توسعه نرم‌افزاری و ارائه برنامه‌‌های مختلف فرهنگی از مهم‌ترین اهداف اداره کل کتابخانه‌ عمومی استان است که ترویج این مسائل می‌تواند از سوی رسانه‌ها با بازتاب بیشتری همراه شود.
حجت‌الاسلام دانشی گفت: باید تلاش کنیم کتابخانه‌های عمومی استان به باشگاه فرهنگی تبدیل شود.
وی افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت آسیب‌های اجتماعی، مسابقات کتابخوانی، نقاشی‌، قصه‌گویی برای کودکان، برگزاری کانون‌های ادبی‌، شب شعر، کارگاه داستان‌نویسی و ... مجموعه برنامه‌های فرهنگی است که در طول سال در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان کرد: در بعضی از روستاها و مراکز جمعیتی کتابخانه‌ها در کنار مسجد و مدرسه جز سه مرکز روستایی است که‌ در روستاها خدمات ارائه می‌دهد. در روستاها جز مدرسه و مسجد‌ و کتابخانه مرکز فرهنگی دیگری وجود ندارد و در این حوزه توانسته‌ایم گستره‌‌‌ خوبی را در استان مرکزی داشته باشیم.
حجت‌الاسلام ‌دانشی در ارتباط با شاخص سرانه مطالعه کتاب در استان گفت: تاکنون شاخص سرانه مطالعه کتاب محاسبه نشده است و باید بدانیم میانگین یا شاخص سرانه مطالعه کشور نسبت به سرانه مطالعه در کشورهای توسعه‌یافته فاصله دارد اما، خوشبختانه با گذشت زمان آهنگ رشد مطالعه را شاهد بوده‌ایم و علت آن افرایش ‌کتابخانه‌ها، تعداد کتاب، اعضا‌ و تعداد کتاب امانت داده شده است‌.
وی در خصوص وضعیت کتابخانه مرکزی اراک گفت: بودجه این کتابخانه از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود و امسال چهار میلیارد تومان برای ادامه عملیات ‌تکمیل ساخت آن در نظر گرفته شده است ‌و امیدواریم 50 درصد آن تخصیص پیدا کند و تا پایان دولت دوازدهم این کتابخانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار کرد: در شهرستان اراک 18 کتابخانه عمومی وجود دارد. در بین شهرستان‌ها کتابخانه‌های عمومی شهرستان شازند در وضعیت بهتری قرار دارد.
حجت‌الاسلام دانشی در ارتباط با کتابخانه‌های الکترونیکی گفت: در این خصوص منابع دیداری و شنیداری و اینترنت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفته است‌.
وی خاطرنشان کرد: به منظور استفاده معلولین از فضای کتابخانه‌های عمومی‌ اگر معلولی عضو ‌کتابخانه باشد مناسب‌سازی لازم انجام شده است و همچنین برای سالمندان در روز سالمند چندین کتابخانه اعلام شده است که در طبقات همکف مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با اشاره به موانع رشد‌ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: یکی از موانع دسترسی به کتاب است که باید فراگیرتر از وضعیت کنونی باشد.
حجت‌الاسلام دانشی در ادامه گفت: اولین گام در ترویج کتاب و کتابخوانی در اختیار قراردادن کتاب برای شهروندان است تا از ظرفیت موجود استفاده بیشتری صورت پذیرد، اگر‌چه این دسترسی کامل نیست اما، یک دسترسی نسبی برای آن‌ها فراهم شده است.
وی افزود: مطالعه سطحی در فضای مجازی که زمان زیادی را از کاربران می‌گیرد‌ و از دیگر موانع رشد کتاب و کتابخوانی است اگر چه این خود‌ نوعی از مطالعه است اما کم‌تاثیر خواهد بود. امیدواریم شهروندان همان‌طور که تمایل به فضای مجازی دارند کاری کنند که کتاب و کتابخوانی نیزجایگاه خوبی داشته باشد و به عنوان فرصت مورد توجه عموم قرار گیرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تاکید کرد: پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به ‌فرهنگ‌سازی جامع و کاملی در حوزه کتاب و کتابخوانی در نظام آموزشی توجه نشده و از ظرفیت‌های آموزشی در این حوزه استفاده نشده است.
حجت‌الاسلام دانشی ضمن گلایه‌مندی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری اراک بیان کرد: شهرداری‌ها باید در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنند و با توجه به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی ‌حال و هوای شهر اراک حال و هوای کتاب و کتابخوانی ندارد. اگر این سازمان در طول این هفته ‌نمی‌خواهد به موضوع کتاب بپردازد پس چه موقع از سال این کار را ‌انجام می‌دهد؟
وی ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری اراک قول داده است که فضاسازی را در این خصوص داشته باشند و این مهم تا‌کنون انجام نشده است. قرار بود یکی از میادین شهر به نام میدان کتاب نام‌گذاری شود و این کار هم انجام نشد و بدلیل کوتاهی در برنامه‌ریزی فرهنگی است. متاسفانه هنگام عبور از میدان‌های سطح شهر با بنرهای فرسوده به جای المان‌های فرهنگی مواجه می‌شویم. امیدوارم با انتصاب شهردار جدید شاهد انجام فعالیت‌های بیشتری در عرصه فرهنگی و هنری شهر اراک باشیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی افزود: در سال جاری کتابخانه مهمان شهر ساوه را افتتاح خواهیم نمود و یکی از سیاست‌های ما ایجاد کتابخانه در سکونت‌گاه‌ها و مناطق حاشیه‌نشین است و این موارد را به طور قطع دنبال می‌کنیم.
حجت‌الاسلام دانشی گفت: بودجه کتابخانه‌های عمومی یک بودجه حمایتی دولتی است. کتابخانه‌ها نهادعمومی غیر‌دولتی هستند که از بودجه دولت سهم حمایتی دارند. قسمت دیگر بودجه کتابخانه‌های عمومی از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها بدست می‌آید و در این راستا نیز در بعضی از شهرها ‌با رشد مواجه بودیم.
وی در ارتباط با برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: در طول این هفته حدود 400 برنامه فرهنگی در سطح استان اجرا می‌شود که برگزاری 71 نشست کتابخوانی، 53 برنامه بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها، 20 مورد بازدید مقامات استان‌، برگزاری 37 مسابقه کتابخوانی، برگزار‌ی آیین نقد سه کتاب از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: در طول هفته کتاب 4 کتابخانه عمومی در شهرهای اراک، نراق و گرکان که مورد بهسازی قرار گرفته است مورد بازگشایی قرار می‌گیرد. همچنین در طول این هفته 40 نمایشگاه تخصصی در کتابخانه‌‌های عمومی برپا می‌شود.
انتهای پیام

captcha