جریان اصلی ادبیات خارج از فضای جشنواره‌ها رخ می‌دهد
کد خبر: 3763284
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
برگزیده جشنواره شعر و داستان «جوان سوره»:

جریان اصلی ادبیات خارج از فضای جشنواره‌ها رخ می‌دهد

گروه ادب ــ برگزیده پانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» گفت: جشنواره‌ها شنیده شدن صداهایی که نشنیده گرفته می‌شوند، کمک می‌کنند.

جریان اصلی ادبیات خارج از فضای جشنواره‌ها رخ می‌دهدسیدسالار مرتضوی فومنی، برگزیده پانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در نظر گرفتن ملاک‌هایی مشخص برای ارزیابی آثار جشنواره‌های ادبی را یک اقدام اثرگذار دانست و گفت: به نظر می‌رسد به دلیل ماهیت شعر و داستان، عمده جشنواره‌های ادبی از وجود برخی رفتارها و تصمیمات سلیقه‌ای رنج می‌برند. برای مثال ممکن است اثر یک شاعر که در یک جشنواره برگزیده شده، در جشنواره‌ای دیگر حتی به بخش آثار منتخب هم راه پیدا نکند. این معیارها و ملاک‌های داوری دست‌کم باید برای شرکت‌کنندگان تبیین و چارچوب‌های انتخاب آثار و نقدی که به انتخاب اثر وارد است، باید تشریح شود.
وی افزود: بخشی از این سلیقه‌ای بودن ناگزیر است؛ چرا که زیبایی‌شناسی در هنر متأثر از سلیقه است و یک اثر هنری یا ادبی را هر کس بر اساس تجربه‌های شخصی خود می‌سنجد، اما شاعران جوان‌تر نیاز دارند، این معیارها را بشناسند.
مرتضوی فومنی با بیان این که جریان اصلی ادبیات خارج از فضای جشنواره‌ها رخ می‌دهد، ادامه داد: این، شاعر و نویسنده است که در تنهایی و خلوت خود ادبیات را خلق می‌کند و جشنواره‌ها بیشتر به دیده شدن و شنیده شدن صداهایی که نشنیده گرفته می‌شوند، کمک می‌کنند. این رویدادها به ویژه برای هنرمندانی که دور از جریان و مرکز اصلی هنری و فرهنگی در شهرهای دیگر هستند، مفید است. همین که یک شاعر بتواند در فرصتی کار خود را ارائه کند و تعاملی بین او و سایر شاعران شکل گیرد، مطلوب است.
این شاعر که مجموعه «تلفات» را در دست انتشار دارد، گفت: من دوره چهاردهم و پانزدهم جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» شرکت کردم که به ترتیب در شهرهای زنجان و مشهد برگزار شد. اساساً یکی از ویژگی‌های مطلوب این جشنواره برگزاری هر دوره آن در شهرهایی غیر از پایتخت است و این فرصت را برای گسترده‌تر شدن این رویداد فراهم می‌کند.
وی با اشاره به تغییر شرط سنی شرکت در جشنواره از 30 سال و کمتر به 25 سال و کمتر گفت: اعمال این محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان به شکل‌گیری رقابت بیشتر و درست‌تر بین جوانان شاعر کمک می‌کند. همچنین شاعران بالای 25 سال به ثباتی نسبی در مسیر فعالیت خود رسیده‌اند و مفهوم واقعی جشنواره جوان با درنظر گرفتن این محدودیت سنی بیشتر با جشنواره تناسب خواهد داشت.
شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» 12 و 13 آذرماه در شهر رشت برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha