درخواست از وزارت ارشاد برای جلوگیری از پخش فیلم‌های حاوی پرخاش‌گری/ قرآن؛ مبنای سواد رسانه‌ای
کد خبر: 3763361
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

درخواست از وزارت ارشاد برای جلوگیری از پخش فیلم‌های حاوی پرخاش‌گری/ قرآن؛ مبنای سواد رسانه‌ای

گروه سلامت ــ معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز نگرانی از ترویج پرخاش‌گری از طریق آثار سینمایی، از وزارت ارشاد درخواست کرد با ممیزی از پخش چنین آثاری جلوگیری کند.

درخواست از وزارت ارشاد برای جلوگیری از پخش فیلم‌های حاوی پرخاش‌گری/ قرآن؛ مبنای سواد رسانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی عصر امروز 21 آبان ماه، در سالن سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین مبنای سواد رسانه‌ای قرآن کریم است، گفت: خداوند در آیه 6 سوره حجرات می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید اگر فاسقی برای شما خبر آورد بررسی کنید، مبادا از عملکرد خود پشیمان شده و ضرری از شما به دیگران برسد. در این آیه پیام‌های رسانه‌ای وجود دارد. نخست ما را به بررسی پیام دعوت می‌کند، سپس به منبع خبر توجه دارد. نکته بعدی پیامدهای عدم بررسی را گوشزد می‌کند که مبدا از جانب پیام و از روی ناآگاهی به کسی آسیب رسانده شود.

وی افزود: نقشی را که ما برای رسانه قائل هستیم، موضوع تعلیم و تربیت است. ما 14 میلیون دانش‌آموز داریم، اگر والدین را به آنها اضافه کنیم، 28 میلیون می‌شود. پس 42 میلیون نفر مخاطبان بالقوه رسانه هستند. امروز که ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت حضور داریم، باید اذعان کنیم که با توجه به این تعداد عملکرد رسانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری دانش، تغییر نگرش و رفتار کودکان داشته باشد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه رسانه می‌تواند ابزاری برای تربیت و بهبود آموزش باشد، گفت: در این راستا دوران کودکی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ پژوهش‌های حوزه علوم اجتماعی، علوم رفتاری و اقتصادی تایید می‌کنند که اگر دوران کودکی را دریابیم و بر آن تاکید داشته باشیم، می‌توانیم یک رفتار خوب و قابل قبول را از کودک انتظار داشته باشیم.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه 5 سال اول زندگی دوره‌های حساس رشد هستند، تصریح کرد: همه حواس در این سن بیشترین رشد را دارند. این سن، سن خاصی است و هر چه ما سرمایه‌گذاری کنیم، برداشت بیشتری خواهیم داشت. در کشورهایی که از لحاظ توسعه سرمایه انسانی وضعیت خوبی دارند، پوشش دبستانی بسیار مهم است. خوشبختانه در این رابطه وضعیت ما هم مطلوب است؛ اما بسیاری از کشورهای توسعه یافته بر حوزه پیش دبستانی نیز تمرکز دارند که ما هم باید در این حوزه قدم‌های مهمی را برداریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر از بسترهای فضای مجازی برای کودکان مراقبت نکنیم، ممکن است دچار آسیب شویم، گفت: یکی از دوره‌هایی که موجب می‌شود این توجه را به این بسترها داشته باشیم، دوره سواد رسانه‌ای برای دوره‌‌های دبستانی و پیش‌دبستانی است. قطعا این نگاه کل‌نگر می‌تواند از منظر رشد سواد رسانه‌ای مثمر ثمر باشد.

حکیم‌‌زاده بیان کرد: اگر قواعد و قوانین را در سنین کودکی به بچه‌ها آموزش ندهیم، ممکن است در آینده آسیب‌های زیادی متوجه کودکان شود.

وی با اشاره به لزوم نگاه تلفیقی در موضوع آموزش سواد رسانه‌ای، تاکید کرد: ما باید نگاه جامعی در این حوزه داشته باشیم و از متن محوری و کتاب‌محوری به سوی مهارت‌پروری حرکت کنیم. مطالبه ما باید جامع باشد و شامل اولیاء، مربیان، و معلمان باشد. اگر از هر یک از این اجزاء غفلت کنیم، نمی‌توانیم نتیجه لازم را بگیریم. همچنین ما باید نگاه جامعی به موضوع زمان آموزش داشته و آن را از پیش دبستانی تا دانشگاه درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: نگاه جامع دیگر ما باید به سوی ظرفیت‌ها معطوف باشد و به شدت از نگاه‌های یک سویه مثبت‌نگر یا منفی‎گر پرهیز کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ترویج خشونت و پرخاشگری در آثار سینمایی کشور و تاثیر منفی آن بر کودکان گفت: ما نباید فیلم‌های حاوی خشونت، فحش و پرخاش را نمایش داده و آن را  رواج دهیم و عادی‌سازی کنیم. به شدت از این محتوا نگران هستیم. بر همین اساس از وزارت ارشاد در موضوع ممیزی درخواست می‌کنیم حتما این مسئله را در نظر گرفته و از پخش آثار حاوی الفاظ رکیک و پرخاش‌گونه جلوگیری کند.

حکیم‌زاده یاد آور شد: باید از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای که برای آموزش فراهم می‌شوند، استفاده کنید. ضمن اینکه سازمان‌های ذی‌ربط هماهنگ باشند تا براساس مبانی دینی و سند بنیادین آموزش و پرورش، بستر رسانه‌ای مناسبی برای تعلیم و تربیت فراهم کنید.

انتهای پیام

captcha